Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE4 |
Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales |
| CE9 |
Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos |
| CE11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
| CE17 |
Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
| | CE9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | CE11 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya |
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya |
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social |
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
|
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia |
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
|
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals |
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat |
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals. |
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
|
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM |
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
Principals disposituis i espais de coordinació per garantir la continuïtat assistencial |
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes |
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals |
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial |
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes |
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals |
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets. |
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental |
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
4 |
5 |
Presentaciones/exposiciones |
|
8 |
12 |
20 |
Sesión magistral |
|
20 |
6 |
26 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
6 |
14 |
20 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
2 |
10 |
12 |
Simulación |
|
2 |
4 |
6 |
Trabajos |
|
1 |
10 |
11 |
Debates |
|
3 |
8 |
11 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
10 |
12 |
Pruebas prácticas |
|
4 |
12 |
16 |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Es concreta en diferents activitats dirigides a prendre contacte amb la temática per part dels alumnes i facilitar l'adquisició dels coneixements mínims per a superar l'assignatura amb el temari proposat |
Presentaciones/exposiciones |
Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès |
Sesión magistral |
Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució. |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social. |
Simulación |
Mitjançant la tècnica del rol-playing s'intentarà apropar a l'alumna al rol que hauria de desenvolupar professionalment i a la tècnica d'entrevista en l'àmbit de la salut mental.
El grup classe conjuntament amb la professora faran la devolució als voluntaris. |
Trabajos |
Els treballs avaluables són de caire individual i grupal
La pretensió és poder-los treballar a classe i afavorir el treball en equip, desenvolupar diferents rols i reconèixer les pròpies dificultats
|
Debates |
Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM |
Atención personalizada |
Està previst que els alumnes que ho precisin poguin gaudir-ne d'atenció personalitzada amb cita prèvia via e-mail. El despatx és el 58 a la 3ª planta del Departament d'Antropologia i Treball Social |
descripción |
L'atenció personalitzada als alumnes serà sempre virtual o telefònica |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Es tracta d'un examen de tipus test amb varies respostes on penalitzen les incorrectes. És una prova de contingut .
És de caire individual |
40% |
Pruebas prácticas |
|
Es proposa APS que permet relacionar la teoria-pràctica amb un servei a la comunitat
Donada la dificultat a vegades de fer-lo efectiu per l'entitat, en el cas de que no sigui al final possible, s'ofertarà una prova el més similiar possible. Sempre serà grupal |
30% |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
Es planteja l'estudi d'un cas on respondre preguntes curtes que algunes s'han de fonamentar.
|
30% |
Otros |
|
La professora convidarà a entitats del tercer sector per tal de poder apropar-se al món real de l'àmibt d'atenció als TM
L'assistència d'un 75% donarà lloc a un reconeixement amb un 0.5 en el pes final de l'assignatura sempre i quan s'hagi aprovat aquesta previament
Malgrat que es justifiqui l'absentisme per raons com de salut o feina, no serà computable |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Primera convocatòria: la pretensió és de fer APS amb una entitat del sector. Pes amb la nota del 30% l'alumnat que per raons justificades no puguin fer-la per no poder participar en les presentacions a l'aula i les trobades amb l'entitat, ho hauran de comunicar previament En el cas de començar amb APS i abandonar la tasca, seran penalitzats/des amb 0.5 En el cas de que no pugués fer-se l'APS per causes alienes a la professora, es substituria per una prova amb pes a la nota de treball grupal equivalent
La prova objectiva de tipus test consisteix en respostes tancades amb diferents alternatives de resposta. Pes amb la nota del 40% L'estudiant selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. Les respostes incorrectes són penalitzades d'acord a lo establert. La nota final correspondrà a la mitja entre totes les proves atenent a que la del test ha de ser com a mínim amb un 4
Estudi d'un cas a resoldre preguntes curtes. Pes amb la nota del 30% i es farà de manera grupal
Segona convocatòria L'alumnat que no es presenta a la primera convocatòria a cap de les dues proves, ho fa a la segona. La diferencia és que no es pot fer la tasca de manera grupal i aleshores, totes dues proves són individuals Les proves suspeses seran objecte de presentació a la segona convocatòria. El test per sota de 4
|
Básica |
TV REUS, MENT, TVREUS, 2009
Rubio, Vicente, SOLO, Federación Castilla La Mancha, 2010
LA FAGEDA, "EMPRENDEDORES", BANESPYME, 2007
FAMMCA, ESTIGMA I SALUT MENTAL, FEAFES, 2008
60 MINUTS CANAL 33, CANNABIS:EL QUE ELS ADOLESCENTS NECESSITEN SABER, CANAL 33, 18/10/2006
Encarnación Mollejo Aparicio, LOS TRASTORNOS MENTALES GRAVES EN LA INFANCIA Y LA ADOLESCENCIA, Asociación Española de Neuropsiquiatría Estudios, 2012
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 2007
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRENIA, TV 2, 2006
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
Rodriguez, Abelardo y Sobrino, Teodosia, INTERVENCIÓN SOCIAL EN PERSONAS CON ENFERMEDADES MENTALES GRAVES Y CRÓNICAS, Síntesis, 2008
Dr.Josep Moya, ELEMENTS BÀSICS DE SALUT MENTAL PER A PROFESSIONALS DE L'ÀMBIT SOCIAL, Red-Ediciones , 2012
Ubieto, J.R, EL TRABAJO SOCIAL EN RED. USOS POSIBLES EN EDUCACIÓN, SALUD MENTAL Y SERVICIOS SOCIALES ., GEDISA, 2009
Dr. Josep Moya, LA INTERVENCIÓ PROFESSIONAL EN JOVES AMB TRASTORNS MENTALS. PAUTES D'ORIENTACIÓ, CEJFE Generalitat de Catalunya, 2007
www.un.org/esa/socdev/enable/documents, CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD, , 2010
|
Els Llibres serveixen com a guia pel curs però es complementa amb el treball a classe, les presentacions, els articles de revistes i altres publicacions, i amb documentació dels congressos i jornades més actuals.
El material audiovisual serà utilitzat a classe per a apropar a l'alumne a la realitat del col.lectiu i la problemàtica que presenta, afavorint debats i petits treballs
El material treballat es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.
Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.
La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.
Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor. |
Complementaria |
www.incorporasalutmental.org/index.php/, PROGRAMA INCORPORA, ,
Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
www.tscat.cat, COL·LEGI OFICIAL DE DIPLOMATS EN TREBALL SOCIAL I ASSSITENTS SOCIALS DE CATALUNYA, ,
www.fecafamm.org, FEDERACIÓ CATALANA DE FAMILIARS DE MALALTS MENTALS (FECAFAMM), ,
www.cotrabajosocial.es, CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE TRABAJO SOCIAL Y ASISITENTES SOCIALES., ,
www.feafes.com/feafes.hom, FEDERACIÓN ESPAÑOLA DE ASOCIACIONES DE REHABILITACIÓN PSICOSOCIAL, ,
www.dixit.gencat.cat/portal/index.html, PORTAL DE SERVEIS SOCIALS DEL DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. , , Generalitat de Catalunya
Marcos del Cano, Ana Mª y otros, Salud Mental Comunitaria, UNED, 2012
Miranda Aranda, Miguel, LO SOCIAL EN SALUD MENTAL (1) TRABAJO SOCIAL EN PSIQUIATRIA, Fundació Rey Ardid. Universidad de Zaragoza, 2015
|
Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|