DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ESPAIS D'INTERVENCIÓ AMB VIOLÈNCIA DE GÈNERE Codi 15224219
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Introduir i apropar a l'alumne i alumna en els processos i espais d'intervenció social en violència de gènere.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE17 Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Fonaments teòrics i conceptuals: gènere i violència/es.
Tema 2: Violència de gènere: Estadístiques i Marc Legislatiu.
Tema 3: Causes i conseqüències de la violència de gènere.
Tema 4: Espais i eines d'intervenció psicosocial en violència de gènere.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE9
CE17
35 0 35
Debats
CE17
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE9
CE17
15 20 35
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada que s'ofereix a l'alumne/a durant el curs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
CE17
Participació en un debat al fòrum virtual a partir de la lectura de textos, casos pràctics i/o visualització de material audiovisual que es posi a disposició de l'alumne per part de la professora.
Durant el període lectiu.
25%
Proves de desenvolupament
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits.
Durant el període lectiu.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació d'algun exercici d'avaluació suposarà una qualificació d'NP (no presentat).

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny).

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

Final del formulari


Fonts d'informació

Bàsica

Atencio, G. (ed.) (2015) Feminicidio: de la categoría político-jurídica a la justicia universal. Madrid: Los libros de la Catarata, Fundación Internacional Baltasar Garzón.

Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (2010) Intervenció amb agressors de violència de gènere. Barcelona, Invesbreu, n.49.

Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans (2014) Estudi temàtic sobre la qüestió de la violència contra les dones i les nenes i la discapacitat.

Confederación Nacional de Mujeres en Igualdad (2014) Violencia de género: manual de prevención de la violencia de género y buenas prácticas. Las jóvenes como nuevas víctimas. Madrid.

European Institute for Gender Equality (2014) « Eliminating Violence aginst Women in Europe: intersectorial approaches and actions ». Conference report Vienna, 25-26 novembre 2013.

Fernández, P. (2014) Violencia de género e igualdad: aspectos jurídicos y sociológicos. Madrid: Universitas.

Fernández, S. et al. (2006) Necesidades de las mujeres discapacitadas que han sufrido violencia de género. Madrid. Área de Gobierno de Empleo y Servicios a la Ciudadanía, Dirección General de Igualdad de Oportunidades del Ayuntamiento de Madrid: UNED.

FRA Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (2014) Violència contra les dones: una enquesta dins la UE. Resum de les conclusions.

García, M.P. (2014) Manual de prevención de la violencia de género en extranjeras: buenas prácticas. Madrid: Confederación Nacional Mujeres en Igualdad.

Generalitat de Catalunya (2013) “Violència masclista i domèstica. Polítiques i actuacions”. Monogràfic  de la revista Apunts de Seguretat, n.12.

Marrades, A.I. et al. (2013) La violencia de género en la población de mujeres inmigrantes. València: Tirant lo Blanch.

Observatorio Estatal de Violencia de Género (2012) V Informe anual del Observatorio Estatal de Violencia de Género.

Shum, G.; Conde, A. i Portillo, I. (2006) Mujer, discapacidad y violencia: el rostro oculto de la desigualdad. Madrid: Instituto de la Mujer.

Yousafzai, M. (2014) Malala, mi historia. Madrid: Alianza.

Zafra, Eva (2014) Aprender a comer en casa. Modelos de género y socialización alimentaria. En Piaggio, L. i Solans, A. Enfoques socioculturales de la alimentación, Buenos Aires: Akadia.

Zafra, Eva (2015) Cuerpos, emociones y alimentación: Narrativas sobre la "incorporación" (embodiment) y "corporización" (somatización) de las emociones en los comportamientos alimentarios de adolescentes en Catalunya. En Tessituras: revista de antropología e arqueología, Pelotas, Brasil. V.3, n.2, pp:36-59.

Zafra, Eva (2016)“Morocco after the Arab Spring: Youths, Women and Participation”. Informe de recerca del projecte europeu i mobilitat Springarab (FP7-People-2012-IRSES318982) 2013-2016.

Complementària Zafra Aparici, Eva; Anleu, Claudia; Forns, Victoria, Consecuencias del feminicidio en violencia machista. Análisis de necesidades de hijos, hijas y familiares en Cataluña, 2020, Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social- CITECMA,
Zafra Aparici, Eva, Intervención psico-social en violencia de género, Aranzadi, 2019, En Giménez, A. Las respuestas del Derecho ante la

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent