DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU (Retitulació) Codi 15224302
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Treball fi de grau Quart Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
Adreça electrònica ramona.torrens@urv.cat
Professors/es
TORRENS BONET, RAMONA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu del Treball Fi de Grau és aprendre a comunicar els resultats d’investigacions, projectes, experiències, idees i/o debats a través de la redacció d’un article de divulgació científica i la seva defensa davant d’un tribunal. Es proposa als estudiants la recerca de la complementarietat entre la intervenció i la investigació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
 A2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
 A5 Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
 A6 Aplica diferents models i tècniques de intervenció en funció del context
 A7 Dissenya projectes d’investigació social
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 A8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A10 Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 A11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A12 Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 A13 És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
 A14 Coneix instruments per gestionar canvis que afecten a les persones i organitzacions
 A15 Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
 A16 Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
Coneix els processos de creació d’estructures organitzaves
 A17 Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisi de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Identifica les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d'acord amb les dades donades i la bibliografia recomanada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Genèric
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Fonamenta la descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'estudiant mantindrà una primera tutoria amb la Coordinadora del Treball Fi de Grau per tal de compartir els seus interessos envers l'assignatura en funció de la seva trajectòria professional i formativa prèvia. La tutorització dels estudiants del curs d'adaptació al Grau correspon a la professora Ramona Torrens Bonet, si bé es preveu comptar amb l'assessorament especialitzat del professorat del Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social, en funció de la temàtica abordada en l'article.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A14
A15
2 2 4
Elaboració del treball de fi de grau
A1
A4
A5
A7
A8
A13
A15
B1
B4
B6
C3
7 90 97
Selecció/assignació del treball de fi de grau
A1
A4
A5
B2
0 5 5
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A13
A15
A17
B2
B3
B7
C3
10 5 15
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A2
A15
B3
B6
C3
C6
3 10 13
Seminaris
A1
A2
A15
B6
10 2 12
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
3 1 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació de l'assignatura: objectius, activitats a desenvolupar, organització de l'assignatura, avaluació i temporalització de les activitats.
Elaboració del treball de fi de grau Redacció d'un article de divulgació científica.
Selecció/assignació del treball de fi de grau La tutorització dels estudiants del curs d'adaptació al grau correspon a la Coordinadora del Treball Fi de Grau. En les primeres sessions de tutoria s'acordarà de forma conjunta la temàtica a abordar en l'article d'acord als interessos i trajectòria formativa i professional de l'estudiant.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau El seguiment del desenvolupament de l’activitat de cada estudiant es farà de forma individual en sessions de tutoria. S'han de realitzar un mínim de quatre tutories durant el període acadèmic (des de l'octubre de 2013 fins al maig del 2014). No s'iniciaran tutories passat aquest període lectiu. L’estudiant ha de sol•licitar les sessions de tutoria i s'acordarà de forma conjunta el dia i l'hora. No es farà cap tutoria sense cita prèvia.
Les principals funcions del professor-tutor són l’orientació, el seguiment i la supervisió de la realització del treball.
El tipus d’article, la temàtica i la vinculació amb el treball fet en d’altres assignatures serà acordat entre l’estudiant i el tutor.
L’orientació bibliogràfica, la revisió dels textos presentats per l’estudiant, l’orientació en la recerca de revistes a publicar, entre d’altres, són qüestions a abordar en les sessions de tutoria.

Correspon al tutor emetre l'Informe Favorable per a ser defensat davant del tribunal a partir del qual l'estudiant ha de lliurar la sol·licitud de defensa pública.
Presentació i defensa del treball de fi de Grau Defensa oral del Treball Fi de Grau davant d'un Tribunal constituït per professorat de l'ensenyament.
Seminaris El Seminari Fi de Grau es realitzarà en diferents sessions repartides al llarg del període acadèmic amb tot el grup d’estudiants matriculats al curs d'adaptació al grau. El contingut a abordar s’estructura en tres blocs:
Bloc 1. La redacció d’un article de divulgació científica.
Bloc 2. La recerca de revistes.
Bloc 3. La defensa davant tribunal
Presentació i defensa del treball de fi de Grau Defensa oral del Treball Fi de Grau davant d'un Tribunal constituït per professorat de l'ensenyament.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

La coordinació del Treball Fi de Grau per als estudiants matriculats al curs d'adaptació al grau serà exercida per la Coordinadora de l'assignatura. Les seves funcions són l'organització i planificació del desenvolupament l'assignatura, del procediment d'avaluació de l'assignatura i dels actes de defensa pública davant tribunal.

Els instruments dissenyats per a la coordinació i seguiment de l'assignatura són (els models seran facilitats a través del Moodle):

- Informe Favorable del Tutor per optar a la defensa del Treball Fi de Grau davant tribunal.

- Document de Sol·licitud de defensa pública

- Anunci dels Actes de lectura i defensa davant tribunal. Es comunica la composició dels membres del tribunal, data, hora i lloc de defensa de cada estudiant que ho ha sol·licitat.

- Acta del Tribunal d'Avaluació on consta la qualificació obtinguda per l'estudiant.

 


Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau
A1
A4
A5
A7
A8
A13
A15
B1
B4
B6
C3
S'avalua l'Informe Final que integra:
- Motivació del tema treballat.
- El text de l'article: amb el resum i les paraules clau en català o castellà i un idioma estranger.
- La justificació de la revista escollida per a la publicació de l'article.
La qualificació del contingut es decideix en l'acte de defensa.
60%
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A13
A15
A17
B2
B3
B7
C3
La tutora a través del seguiment individualitzat del treball avalua:
- la participació i preparació de les sessions de tutoria,
- els aprenentatges adquirits per l'estudiant,
- la motivació i el treball personal,
- la capacitat de superació de les dificultats durant el procés,
- la capacitat d'organització.
L'estudiant ha de realitzar un mínim de quatre tutories durant el període acadèmic.
Correspon a la tutora valorar quan l’article està a punt de ser defensat davant del tribunal a través de l'emissió de l'Informe Favorable, que en cap cas implica la superació final de l'assignatura.
La tutora ha de considerar la consecució de les competències de la titulació.
20%
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A2
A15
B3
B6
C3
C6
La valoració en l'acte de la defensa pública del treball serà conjunta de tots els membres del tribunal.

L’estudiant ha d’exposar davant un tribunal el contingut i l’orientació de l’article i justificar la idoneïtat de la revista a la que opta per publicar.
La seva presentació es farà durant 15 minuts i pot utilitzar qualsevol material de suport informàtic.
Els membres del tribunal podran plantejar les seves valoracions, suggeriments i/o preguntes a l’estudiant.
La durada total de l’acte de defensa no sobrepassarà els 30 minuts.

En finalitzar l’acte de defensa per part de l’estudiant, el tribunal es reuneix per acordar la qualificació i la comunica a l’estudiant. S'aixeca acta amb les qualificacions especificades.
20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els Tribunals d'Avaluació estaran constituïts per tres membres de l'equip de professors/es que participen com a tutors/es en el Treball de Fi de Grau. Un dels membres és el professor-tutor de cada estudiant.

No s'aceptarà cap Sol·licitud de defensa pública presentada per l'estudiant, i per tant no es constituirà el tribunal per a avaluar-lo, si no està signada pel tutor/a corresponent.

Les dates de lliurament del Treball Fi de Grau i els períodes per a la constitució dels tribunals d'avaluació seran els que aprovi la Facultat de Ciències Jurídiques d'acord a la normativa acadèmica.


Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació venen determinades pel treball concret que ha de desenvolupar l'alumne.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent