Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| A6 |
Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social |
| A7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A10 |
Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A14 |
Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional |
| A15 |
Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional |
| A16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
| | A2 |
Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
| | A4 |
Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
| | A5 |
Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
| | A6 |
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
| | A7 |
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
| | A8 |
Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
| | A9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | A10 |
Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
Avalua l’impacte de l’acció mediadora en el conflicte
| | A11 |
Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | A12 |
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
| | A13 |
Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
| | A14 |
Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
| | A15 |
Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
| | A16 |
Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
| | A17 |
Resol situacions pràctiques en relació a la protecció social
Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge als diferents grups i/o situacions
| | B7 |
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context d’ actuació, prioritzant les necessitats i fixant objectius clars i coherents
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
REQUISITS FORMALS
- Estar matriculat a l’assignatura del Pràcticum d’Intervenció.
- Perfil acadèmic relacionat amb la plaça.
- Participar en sessions de preparació del Pràcticum (setembre)
MATRICULACIÓ
- La matrícula d’aquesta assignatura s’efectua segons el calendari de matriculació.
- La formalització de la matrícula, així com el tractament administratiu general d’aquesta assignatura, és com qualsevol altra matèria troncal de la diplomatura de Treball Social.
- És imprescindible l’assegurança escolar obligatòria en el cas d'estudiants de 28 anys o més. Cal informar-se’n a la secretaria del centre en el moment de la matrícula.
- La matrícula es fa en un grup/període concret assignat prèviament, i en cap cas es pot realitzar el Pràcticum fora del període establert.
CRITERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:
- Demanda de camp de pràctiques sol·licitada per l’estudiant
- Àrea geogràfica d’influència on vol realitzar les pràctiques
- Disposar de transport propi (en cas de desplaçament)
- En cas de treballar, horari laboral
- Nota mitja (aquest criteri resulta definitiu en el cas que la demanda d’un lloc concret de pràctiques superi l’oferta)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
0 |
345 |
345 |
Sessió Magistral |
|
7 |
0 |
7 |
Seminaris |
|
30 |
7 |
37 |
Treballs |
|
5 |
50 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
15/09/2011: lliurament de la fitxa de sol.licitud de pràctiques (bustia professora Cristina Garcia, a consergeria, o entrega en mà, despatx 60).
2a. setmana d'octubre: publicació de l'assignació de pràctiques i dels grups de Seminaris de seguiment (calendari, horari, espai i tutors responsables).
19/10/2011: revisió dels currículums dels estudiants i del full d'expectatives. Presentació dels llocs de pràctiques assignats i lliurament dels dossiers de documentació per a entregar als tutors externs.
19, 20 y 21 d'octubre: Contacte telefònic dels alumnes amb el tutors/es
de pràctiques. Presentació.
Setmana del 24 d'octubre: incorporació dels alumnes al centres de pràctiques. L'estudiant realitzarà 345 hores (15 hores setmanals) de pràctiques pre-professionals tutoritzades per un treballador social, en una institució de serveis socials i serveis de benestar. |
Pràctiques de camp/sortides |
Els crèdits de pràctiques atribuïts al conjunt de l’assignatura són de 18 a raó de 25 hores per crèdit. El Pràcticum per a l'ensenyament de Treball Social equival a 450 hores, distribuïdes:
7 hores de sessions magistrals
6 hores d'activitats introductòries
345 hores de pràctiques a la institució (15 hores setmanals) TUTORITZADES en la seva totalitat pel professional que acull a l'alumne en l'entitat.
37 hores de Seminaris de Seguiment de les pràctiques (en sessions quinzenals de 2 hores) dirigides pel tutor acadèmic.
55 hores per l'elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES que conté: Introducció Fitxa de la institució, Diagnòstic social, Elaboració d'un Projecte, Resum de la intervenció de l'estudiant a l'entitat, Resum i anàlisi de les sessions de supervisió i informe d'autoavaluació.
|
Sessió Magistral |
14/04/2011: Primera sessió informativa dirigida a futurs alumnes del Practicum
7/09/2011: (Aula 502, 13 h.). Presentació del Pràcticum d'Intervenció i dels Seminaris de seguiment de les pràctiques, als estudiants matriculats de l'assignatura.
|
Seminaris |
El tutor intern de pràctiques anomenat, TUTOR ACADÈMIC, té un contacte amb l'estudiant durant tot el curs dins l'espai del Seminari de Seguiment a les pràctiques.
Les sessions de Seminaris són de caràcter obligatori i quinzenal de 120 minuts
Els grups estan formats per estudiants que fan les seves pràctiques en àmbits diferents (atenció primària, salut, cooperació, migracions...) |
Treballs |
Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES QUE CONTÉ:
Introducció
Fitxa de la institució
Anàlisi de la funció social de la institució
Diagnòstic social
Projecte d'intervenció
Resum de la intervenció de l'estudiant
Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
Informe d'autoavaluació
|
Mecanismes coordinació/seguiment |
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques). |
Descripció
|
La coordinació de les pràctiques dels estudiants de Treball Social es fan en dos espais:
1. A través de la figura de la coordinadora del pràcticum que desenvolupa les següents accions:
Gestionar i preparar els convenis de col·laboració amb les institucions, empreses, serveis i altres organismes que sol·licitin ser centres col·laboradors de la Universitat Rovira i Virgili per al desenvolupament del Pràcticum dels estudiants de Treball Social.
Contactar amb els centres col·laboradors per actualitzar l’oferta de places que presenten per cada curs acadèmic.
Elaborar la relació del total de places ofertades cada curs per al conjunt de centres col·laboradors.
Comunicar als centres col·laboradors el nombre d’estudiants matriculats que han optat a les places que cadascun ha ofert.
Preparar els certificats de col·laboració per als tutors professionals que acompleixen els requisits establerts.
Comunicar als Tutor Acadèmics de l’ensenyament les dades dels estudiants que els hi han estat assignats per a aquell curs acadèmic.
Facilitar als tutors de la Universitat la informació i documentació que necessitin per al desenvolupament adequat del Pràcticum.
Facilitar als professionals tutors dels centres la informació i documentació que necessitin per desenvolupar adequadament el Pràcticum.
Arxivar i custodiar la documentació generada en el desenvolupament del Pràcticum.
Emplenar i signar l'acta del Pràcticum.
Coordinar els tutors per fer un seguiment del funcionament i les incidències del Pràcticum durant el curs.
Comunicar aquelles incidències o problemes que afectin el bon funcionament del conjunt, per tal de trobar-hi solucions.
Resoldre totes aquelles incidències que es presentin.
2. A través de la relació TUTOR ACADÈMIC - TUTOR EXTERN
El tutor acadèmic és el professor de l'ensenyament que fa el seguiment, quinzenal en grups, del desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats. Així mateix, manté una relació periòdica durant tot el curs amb el professional-tutor que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva professió.
El tutor acadèmic i el tutor extern han de valorar durant el curs els avenços de l'estudiant, han d'orientar l'elaboració dels treballs i avaluar conjuntament, i de manera consensuada, les pràctiques.
|
Criteris i procediments d'avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant). |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Pràctica de camp i assoliment dels coneixements, habilitats i competències professionals en l'espai de la pràctica pre-professional
*Obligatori acomplir amb les 345 hores presencials a l'entitat de pràctiques per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció. |
50% |
|
Seminaris |
|
Participació, implicació i compromís de l'estudiant en els espais dels Seminaris de seguiment a la Universitat.
*Obligatori assistir al 80% de les sessions de supervisió per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció. |
25% |
|
Treballs |
|
MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES
La entrega de la memòria al final del periode de pràctiques és OBLIGATORIA per a superar l'assignatura.
Si l'alumne no obté un aprovat en la Memoria de Pràctiques no superarà l'assignatura.
Els apartats que ha d'incluore aquesta memòria son:
- Introducció
- Fitxa de la institució
- Anàlisi de la funció social de la institució
- Diagnòstic social
- Projecte d'Intervenció
- Resum de la intervenció de l'estudiant
- Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
- Informe d'autoavaluació |
25% |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:
AGUILAR, M.J. (1993): Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lume
COHEN, E. i col. (1993): Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.
HERNÁNDEZ ARISTU,J. (2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y oientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres
KADUSHIN, A. y HARKNESS, D. (2002): Supervision in social work. New York. Columbia, University Press.
PORCEL, A. y VÁZQUEZ, C. (1995): La supervisió. Espacio de aprendizaje significativo. Instrumentos para la gestión. Zaragoza. Libros Certeza
PUIG CRUELLS, C. (2009): La supervisión en la intervención social: instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales. Tesis doctoral inédita.
PUIG CRUELLS, C. (2005): “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. VIII Symposium internacional sobre el Practicum. Poio . Universidad de Vigo
ROBERTIS, C. (1992): Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona. Ateneo.
ROUZEL, J. (2007): La supervision d’equipes en travail social. Paris. Dunop
RUEDA, J. M. (1993): Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.
TONON, G.; ROBLES, C. y MEZA, M. (2004): La Supervisión en trabajo social : una cuestión profesional y académica. Buenos Aires. Espacio. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És del tot recomanable que l'estudiant matriculi l'assignatura segons l'itinerari recomanat, a 4t curs i a ser possible quan ja esdevingui en un estudiant finalista que, amb la matrícula del Pràcticum d'Intervenció, acabi el Grau en Treball Social. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|