Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| A6 |
Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social |
| A7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A10 |
Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A14 |
Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional |
| A15 |
Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional |
| A16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
| | A2 |
Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
| | A4 |
Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
| | A5 |
Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
| | A6 |
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
| | A7 |
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
| | A8 |
Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
| | A9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | A10 |
Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
Avalua l’impacte de l’acció mediadora en el conflicte
| | A11 |
Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | A12 |
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
| | A13 |
Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
| | A14 |
Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
| | A15 |
Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
| | A16 |
Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
| | A17 |
Resol situacions pràctiques en relació a la protecció social
Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge als diferents grups i/o situacions
| | B7 |
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context d’ actuació, prioritzant les necessitats i fixant objectius clars i coherents
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
CRITERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:
- Nota mitjana dels cursos anteriors (criteri definitiu en el cas que la demanda d’un lloc de pràctiques superi l’oferta)
- Àmbit de pràctiques sol·licitat per l'estudiant
- Àrea geogràfica d’influència on vol realitzar les pràctiques
- Disposar de transport propi (en cas de desplaçament)
- En cas de treballar, horari laboral
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes |
|
1 |
1 |
2 |
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes |
|
20 |
10 |
30 |
Treballs |
|
0 |
55 |
55 |
Estada de pràctiques |
|
345 |
0 |
345 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes |
Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució. |
Treballs |
Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES QUE CONTÉ:
Introducció
Fitxa de la institució
Anàlisi de la funció social de la institució
Diagnòstic social
Projecte d'intervenció
Resum de la intervenció de l'estudiant
Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
Informe d'autoavaluació
|
Estada de pràctiques |
Realització d’una estada de 350 hores en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques). |
Descripció
|
El tutor
acadèmic és el professor de l'ensenyament que fa el seguiment, quinzenal en
grups, del desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats.
Així mateix, manté una relació periòdica durant tot el curs amb el
professional-tutor que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva
professió.
El tutor acadèmic i el tutor extern han de valorar durant el curs els
avenços de l'estudiant, han d'orientar l'elaboració dels treballs i avaluar
conjuntament, i de manera consensuada, les pràctiques. |
Criteris i procediments d'avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant). |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes |
|
Participació, implicació i compromís de l'estudiant en els espais dels Seminaris de seguiment a la Universitat.
*Obligatori assistir al 80% de les sessions de supervisió per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció. |
15% |
|
Treballs |
|
MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES
La entrega de la memòria al final del periode de pràctiques és OBLIGATORIA per a superar l'assignatura.
Si l'alumne no obté un aprovat en la Memoria de Pràctiques no superarà l'assignatura.
Els apartats que ha d'incluore aquesta memòria son:
- Introducció
- Fitxa de la institució
- Anàlisi de la funció social de la institució
- Diagnòstic social
- Projecte d'Intervenció
- Resum de la intervenció de l'estudiant
- Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
- Informe d'autoavaluació |
25% |
|
Estada de pràctiques |
|
Valoració general del període de pràctiques per part del Tutor de l'Entitat |
60% |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:
AGUILAR, M.J. (1993): Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lume
COHEN, E. i col. (1993): Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.
HERNÁNDEZ ARISTU,J. (2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y oientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres
KADUSHIN, A. y HARKNESS, D. (2002): Supervision in social work. New York. Columbia, University Press.
PORCEL, A. y VÁZQUEZ, C. (1995): La supervisió. Espacio de aprendizaje significativo. Instrumentos para la gestión. Zaragoza. Libros Certeza
PUIG CRUELLS, C. (2009): La supervisión en la intervención social: instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales. Tesis doctoral inédita.
PUIG CRUELLS, C. (2005): “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. VIII Symposium internacional sobre el Practicum. Poio . Universidad de Vigo
ROBERTIS, C. (1992): Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona. Ateneo.
ROUZEL, J. (2007): La supervision d’equipes en travail social. Paris. Dunop
RUEDA, J. M. (1993): Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.
TONON, G.; ROBLES, C. y MEZA, M. (2004): La Supervisión en trabajo social : una cuestión profesional y académica. Buenos Aires. Espacio. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És del tot recomanable que l'estudiant matriculi l'assignatura segons l'itinerari recomanat, a 4t curs i a ser possible quan ja esdevingui en un estudiant finalista que, amb la matrícula del Pràcticum d'Intervenció, acabi el Grau en Treball Social. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|