DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ Codi 15224401
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
cristina.garcia@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
CARDENAS MORELL, NEUS
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web http://http://www.antropologia.urv.es/practicumTS/
Descripció general i informació rellevant La preparació i qualificació per a l’exercici professional és una dimensió considerada fonamental en el pla d’estudis de Treball Social. Amb aquesta intenció, el Practicum d’Intervenció desenvolupa pràctiques pre-professionals en Entitats realitzades en diferents camps d’actuació professional. L'objectiu genèric del Pràcticum és posar en contacte l'estudiant amb els diferents àmbits i activitats de la realitat professional, de manera que els conegui en grau suficient perquè pugui completar la seva formació teòrica, així com les competències, habilitats, aptituds i actituds que haurà de desenvolupar davant del seu futur professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
 A2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
 A4 Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
 A5 Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
 A6 Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
 A7 Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 A8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A10 Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
Avalua l’impacte de l’acció mediadora en el conflicte
 A11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A12 Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
 A14 Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 A15 Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
 A16 Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
 A17 Resol situacions pràctiques en relació a la protecció social
Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes raonades per aprendre
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B3 Genèric
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge als diferents grups i/o situacions
 B7 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context d’ actuació, prioritzant les necessitats i fixant objectius clars i coherents
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

CRITERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:

  • Àmbit de pràctiques sol·licitat per l'estudiant
  • Àrea geogràfica on vol realitzar les pràctiques (en poblacions petites, no pot ser coincident al lloc de residencia de l'estudiant)
  • Nota mitjana dels cursos anteriors (criteri definitiu en el cas que la demanda d’un lloc de pràctiques superi l’oferta)
  • Requisits previs de les Entitas acollidores
  • Disposar de transport propi (en cas de que sigui un requisit de l'Unitat de Pràctiques)
  • En cas de treballar, horari laboral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A2
A6
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
B1
B2
B6
C5
28 18 46
Estada de pràctiques
A2
A5
A7
A9
A11
A12
A15
A17
B1
B4
B5
B6
B7
C5
C6
345 0 345
Memòria
A1
A2
A4
A5
A7
A9
A11
A12
A15
A16
A17
B4
B6
B7
C5
C6
0 55 55
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.    
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant entre el Tutor Acadèmic (URV) i el Tutor Professional (de l’Entitat externa col·laboradora)
Estada de pràctiques Realització d’una estada de 345 hores en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte de Formació.
Memòria Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES la qual conté:

Introducció
Fitxa de la institució
Anàlisi de la funció social de la institució
Diagnòstic social
Projecte d'intervenció
Resum de la intervenció de l'estudiant
Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
Informe d'autoavaluació

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El Tutor Acadèmic és el professor de l'ensenyament que fa el seguiment (quinzenal i en petits grups) del desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats. Així mateix, manté una relació periòdica durant tot el curs amb el Tutor Professional que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva professió.

El Tutor Acadèmic i el Tutor Professional han de valorar durant el curs els avenços de l'estudiant, han d'orientar l'elaboració dels treballs i avaluar conjuntament, i de manera consensuada, les pràctiques.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A2
A6
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
B1
B2
B6
C5
Participació, implicació i compromís de l'estudiant en els espais dels Seminaris de Seguiment a la Universitat.

* Serà obligatori assistir al 50% dels Seminaris per a què es consideri aquesta part de la nota. La nota s'assignarà en funció del número de seminaris als que l'estudiant hagi assistit.
15%
Estada de pràctiques
A2
A5
A7
A9
A11
A12
A15
A17
B1
B4
B5
B6
B7
C5
C6
Valoració general del període de pràctiques per part del Tutor/a Professional 60%
Memòria
A1
A2
A4
A5
A7
A9
A11
A12
A15
A16
A17
B4
B6
B7
C5
C6
MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES. Aquesta avaluació correspon a la Tutora Acadèmica

La entrega de la memòria al final del periode de pràctiques és OBLIGATORIA per a superar l'assignatura.

Els apartats que ha d'incluore aquesta memòria son:

- Introducció
- Fitxa de la institució
- Diagnòstic social
- Projecte d'Intervenció
- Resum de la intervenció de l'estudiant
- Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
- Informe d'autoavaluació
25%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:

AGUILAR, M.J. (1993): Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lume

COHEN, E. i col. (1993): Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.

GARCIA-MORENO, C. (2014): "Repercusiones de la actual crisis económica española en el desarrollo y la calidad del Practicum", I Congreso Internacional de Facultades y Escuelas de Trabajo Social: "El Trabajo Social ante el reto de la crisis y la educación superior". X Congreso Estatal de Facultades de España, 23-25 de abril. Universidad de Murcia

HERNÁNDEZ ARISTU,J. (2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y orientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres

KADUSHIN, A. y HARKNESS, D. (2002): Supervision in social work. New York. Columbia, University Press.

PORCEL, A. y VÁZQUEZ, C. (1995): La supervisió. Espacio de aprendizaje significativo. Instrumentos para la gestión. Zaragoza. Libros Certeza

PUIG CRUELLS, C. (2009): La supervisión en la intervención social: instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales. Tesis doctoral inédita.

PUIG CRUELLS, C. (2005): “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. VIII Symposium internacional sobre el Practicum. Poio . Universidad de Vigo

ROBERTIS, C. (1992): Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona. Ateneo.

ROUZEL, J. (2007): La supervision d’equipes en travail social. Paris. Dunop

RUEDA, J. M. (1993): Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.

TONON, G.; ROBLES, C. y MEZA, M. (2004): La Supervisión en trabajo social : una cuestión profesional y académica. Buenos Aires. Espacio.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRETS SOCIALS/15224010
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109
DRET DE PERSONA, FAMÍLIA I ESTRANGERIA/15224117
DRET LABORAL I PENAL/15224118
GESTIÓ I LIDERATGE D'ORGANITZACIONS DE SERVEIS SOCIALS/15224120
TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR/15224114
 
Altres comentaris
És del tot recomanable que l'estudiant matriculi l'assignatura segons l'itinerari recomanat a 4t curs i a ser possible quan ja esdevingui en un estudiant finalista que, amb la matrícula del Pràcticum d'Intervenció, acabi el Grau en Treball Social.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent