DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ Codi 15224401
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
cristina.garcia@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
joanmanel.arca@urv.cat
maria.taulats@urv.cat
ausies.arquimbau@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
CARDENAS MORELL, NEUS
ARCA MÍGUEZ, JUAN MANUEL
TAULATS VIDAL, MARIA
ARQUIMBAU BARCELÓ, ÀUSIES
Web http://http://www.antropologia.urv.es/practicumTS/
Descripció general i informació rellevant <p> En cas de que hi hagi un nou brot de COVID-19 i no es puguin desenvolupar les pràctiques externes de forma presencial s’adoptaran les mesures oportunes per adaptar l’assignatura i poder garantir el desenvolupament de les mateixes. Aquests canvis es comunicaran a través del Moodle.</p><div><u><br /></u></div><div><u>Descripció de l'assignatura</u>: &nbsp;</div><div><br /></div><div>La preparació i qualificació per a l’exercici professional és una dimensió considerada fonamental en el pla d’estudis de Treball Social. Amb aquesta intenció, el Practicum d’Intervenció desenvolupa pràctiques pre-professionals en Entitats, realitzades en diferents camps d’actuació professional. L'objectiu genèric del Pràcticum és posar en contacte l'estudiant amb els diferents àmbits i activitats de la realitat professional, de manera que els conegui en grau suficient perquè pugui completar la seva formació teòrica, així com les competències, habilitats, aptituds i actituds que haurà de desenvolupar davant del seu futur professional. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 CE6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 CE14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 CE15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
 CE16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsablilitat i iniciativa.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
 CE2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
 CE4 Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
 CE5 Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
 CE6 Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
 CE7 Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 CE8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
 CE9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 CE10 Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
Avalua l’impacte de l’acció mediadora en el conflicte
 CE11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 CE12 Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 CE13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
 CE14 Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 CE15 Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
 CE16 Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
 CE17 Resol situacions pràctiques en relació a la protecció social
Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

CRITERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:

  • Àmbit de pràctiques sol·licitat per l'estudiant
  • Àrea geogràfica on vol realitzar les pràctiques (en poblacions petites, no pot ser coincident al lloc de residencia de l'estudiant)
  • Nota mitjana dels cursos anteriors (criteri definitiu en el cas que la demanda d’un lloc de pràctiques superi l’oferta)
  • Requisits previs de les Entitas acollidores
  • Disposar de transport propi (en cas de que sigui un requisit de l'Unitat de Pràctiques)
  • En cas de treballar, horari laboral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE2
CE6
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CE15
CE17
CT3
CT6
CT7
28 18 46
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE5
CE7
CE9
CE11
CE12
CE15
CE17
CT3
CT4
CT6
CT7
345 0 345
Memòria
CE1
CE2
CE4
CE5
CE7
CE9
CE11
CE12
CE15
CE16
CE17
CT3
CT6
CT7
0 55 55
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant entre el Tutor Acadèmic (URV) i el Tutor Professional (de l’Entitat externa col·laboradora)
Estada de pràctiques Realització d’una estada de 345 hores en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte de Formació.
Memòria Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES la qual conté:

Introducció
Fitxa de la institució
Diagnòstic social
Projecte d'intervenció
Resum de la intervenció de l'estudiant
Informe d'autoavaluació

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El Tutor Acadèmic és el professor de l'ensenyament que fa el seguiment (quinzenal i en petits grups) del desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats. Així mateix, manté una relació periòdica durant tot el curs amb el Tutor Professional que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva professió.

El Tutor Acadèmic i el Tutor Professional han de valorar durant el curs els avenços de l'estudiant, han d'orientar l'elaboració dels treballs i avaluar conjuntament, i de manera consensuada, les pràctiques.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE2
CE6
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CE15
CE17
CT3
CT6
CT7
Participació, implicació i compromís de l'estudiant en els espais dels Seminaris de Seguiment a la Universitat.

* Serà obligatori assistir al 50% dels Seminaris per a què es consideri aquesta part de la nota. La nota s'assignarà en funció del número de seminaris als que l'estudiant hagi assistit.
15%
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE5
CE7
CE9
CE11
CE12
CE15
CE17
CT3
CT4
CT6
CT7
Valoració general del període de pràctiques per part del Tutor/a Professional 60%
Memòria
CE1
CE2
CE4
CE5
CE7
CE9
CE11
CE12
CE15
CE16
CE17
CT3
CT6
CT7
MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES. Aquesta avaluació correspon a la Tutora Acadèmica

La entrega de la memòria al final del periode de pràctiques és OBLIGATORIA per aprovar l'assignatura.

Els apartats que ha d'incluore aquesta memòria son:

- Introducció
- Fitxa de la institució
- Diagnòstic social
- Projecte d'Intervenció
- Resum de la intervenció de l'estudiant
- Informe d'autoavaluació
25%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:

AGUILAR, M.J. (1993): Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lume

COHEN, E. i col. (1993): Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.

GARCIA-MORENO, C. (2014): "Repercusiones de la actual crisis económica española en el desarrollo y la calidad del Practicum", I Congreso Internacional de Facultades y Escuelas de Trabajo Social: "El Trabajo Social ante el reto de la crisis y la educación superior". X Congreso Estatal de Facultades de España, 23-25 de abril. Universidad de Murcia

HERNÁNDEZ ARISTU,J. (2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y orientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres

KADUSHIN, A. y HARKNESS, D. (2002): Supervision in social work. New York. Columbia, University Press.

PORCEL, A. y VÁZQUEZ, C. (1995): La supervisió. Espacio de aprendizaje significativo. Instrumentos para la gestión. Zaragoza. Libros Certeza

PUIG CRUELLS, C. (2009): La supervisión en la intervención social: instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales. Tesis doctoral inédita.

PUIG CRUELLS, C. (2005): “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. VIII Symposium internacional sobre el Practicum. Poio . Universidad de Vigo

ROBERTIS, C. (1992): Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona. Ateneo.

ROUZEL, J. (2007): La supervision d’equipes en travail social. Paris. Dunop

RUEDA, J. M. (1993): Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.

TONON, G.; ROBLES, C. y MEZA, M. (2004): La Supervisión en trabajo social : una cuestión profesional y académica. Buenos Aires. Espacio.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRETS SOCIALS/15224010
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109
DRET DE PERSONA, FAMÍLIA I ESTRANGERIA/15224117
DRET LABORAL I PENAL/15224118
GESTIÓ I LIDERATGE D'ORGANITZACIONS DE SERVEIS SOCIALS/15224120
TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR/15224114
 
Altres comentaris
És del tot recomanable que l'estudiant matriculi l'assignatura segons l'itinerari recomanat a 4t curs i a ser possible quan ja esdevingui en un estudiant finalista que, amb la matrícula del Pràcticum d'Intervenció, acabi el Grau en Treball Social. De fet, per matricular l'assignatura és un requisit bàsic tenir el 70% dels crèdits del Grau aprovats
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent