DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL (retitulació) Codi 15224601
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Entendre diferents enfocaments possibles en la intervenció des del treball social Conèixer les diferents aportacions dels diferents models i tècniques en treball social Integrar la teoria y la pràctica a partir del treball amb casos, realitzat en grups,i aplicant la perspectiva dels diferents models d’ intervenció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Aplica diferents models i tècniques de intervenció en funció del context
 A8 Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
 A10 Coneix les bases de la mediació com a eina d’intervenció
 A13 Genèric
 A14 Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CONCEPTES CLAUS PER LA INTERVENCIÓ SOCIAL

Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana , professionalització de l’ajuda facilitació
La relació un denominador comú: significants i transcendència. – mitjà fonamental per ajudar a les persones–
El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. – relació de confiança significativa, que permet la resolució dels problemes a partir de les capacitats i potencialitats de les persones.
Conceptes Inherents al procés d'atenció a les persones: canvi– resistència i reluctància. – algunes claus para treballar el canvi. – contradiccions i els seus límits. – interdependència i dependència. – equilibri dinàmic, ruptures i re equilibris.
L'entrevista en Treball Social El primer encontre amb el servei, i amb el treballador social.
Diferents definicions sobre el significat de la demanda.
La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics, la narrativa de la demanda.
Condicionants que recauen sobre la demanda.
Condicionants de la visió professional. La lectura de la demanda.
Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
Fases de l’entrevista
Posicionament de l'entrevistador.
Transferència i contratransferència en l’entrevista
Habilitats i instruments per entrevistar
L’anamnesi i la recollida de dades
Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars
La intervenció social des de diferents models

Model psicodinàmic
Model d’intervenció en crisi
Model centrat en la tasca
Model sistèmic
Model en xarxa

- Bases conceptuals, objectius i metodologia.

- Valors i ètica del model. Naturalesa de la relació Treballador social – usuari

- Sociologia de la pràctica. Avaluació del model.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 3 8
Sessió Magistral
A6
A8
A10
A14
30 58 88
Presentacions / exposicions
A6
A8
A14
2 28 30
Treballs
A6
A8
A10
A14
4 15 19
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i proposta de funcionament del curs.

Valoració de coneixements previs

Organització dels grups de treball i introducció a la metodologia de l'assignatura.

LLiurament de bibliografies bàsiques
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels continguts exposats de l'assignatura i orientació metodològica de treballs i exposicions de l'estudiant
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes d'un tema concret i d'un treball sobre els diferents models de treball social.
S'organitzarà el treball individual.
Treballs Activitats de reflexió sobre lectures i experiències. Recerca del coneixement sobre les temàtiques que s'estableixin. Aquestes activitats s'entregaran a la professora en les dates corresponents.

Elaboració d'un treball escrit, audiovisual o amb d'altres tècniques que es lliurarà a la professora, seguint les indicacions metodològiques establertes.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es farà amb cita previa per correu electrónic.

L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita previa per correu electrónic. L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
A8
A14
Exposició en el marc de l'aula d'un treball sobre un dels models d'intervenció social 30%
Treballs
A6
A8
A10
A14
2 Treballs sobre els diferents conceptes i tècniques treballats 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
És una prova amb diferents preguntes obertes on l'alumne desenvolupa els conceptes i/o models que se'l demana. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació en segona convocatòria

Prova escrita

Es seguiran els mateixos criteris tècnics, d'avaluació de tots els treballs, que en l'anterior convocatòria.

Per poder aprovar l'assignatura tots els treballs i la prova escrita han d'estar aprovats.


Fonts d'informació

Bàsica HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.
JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.
KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.
SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.
TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.
WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.

BOFFILL ,P.; TIZON, J. (1994). Que es el psicoanálisis. Origenes, temas e instituciones  actuales. Barcelona. Herder.

*CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana.  Barcelona. Paidos.

DU RANQUET, M. (1996) Los modelos  en Trabajo Social. Intervención con personas y familias.  Madrid. Edit. Siglo XXI

DILTS, ROBERT. (2004). Coaching. Herramientas para el cambio. Barcelona: Urano.

Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.

ESCARTIN, M.J. 1992. Manual de Trabajo Social. (Modelos de práctica profesional). Alicante. Aguaclara.

ESCARTIN, M.J..; PALOMAR, M.; SUAREZ, E. (1996). Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias). Alicante. Aguaclara.

GOLAN, N. (1978) Tratament in Crisis Situations. New York. The Free Press.

HAMILTON, G. (1992) Teoría y Práctica del Trabajo Social.  La prensa Médica Mexicana. México. (1940)

HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. Humánitas.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.  Madrid.

JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.

KAPLAN, D.M. (1971) “Un concepto sobre los desordenes ambientales agudos”. En Trabajo Social y Valores Sociales. Eileen YOUNGHUSBAND (comp.). Madrid. Editorial Euroamérica.

KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.

HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59 Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Martínez, MªJ. (2005). Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia: DM.

PAYNE , M . 1995. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción  crítica. Barcelona. Edit. Paidos.

PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960)

RAMIREZ DE MINGO, I. "La intervención profesional en situaciones de crisis" Jornadas de Trabajo Social y Salud. Málaga. 1.994. En "Documentos de Trabajo Social" nº 1.

SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.

SLAIKEU, K.A. (1989) Intervención en crisis. México. Edita El Manual Moderno.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodología de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires.

ROSSELL, T. (1989) La entrevista en el trabaj Social. EUGE. Barcelona. Hogar del Libro.

SALZBERGER-WITTENBERG (1970). La relación asistencial. Amorrortu editores. Buenos aires

TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.

Ubieto,J.R,(coord,)(2000) “El saber com a producció col.lectiva”. Materials del COPC num 11. Barcelona: COPC http://www.copc.org/informacio/materials/once.asp.

Ubieto,J.R,(2005) “L’actualitat del treball en xarxa: el cas d’Interxarxes” en Full Informatiu num. 177. Barcelona: COPC

Ubieto,J.R. (2007) “Models de Treball en xarxa” revista EDUCACION SOCIAL num 36, pp 26-39. maig-agost 2007. Barcelona: Fundació Pere Tarrés, maig-agost 2007 http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial/index.asp

Ubieto, Jose Ramón. El trabajo en Red: usos posibles en educación, salud mental y servicios sociales. GEDISA, 2009

Ubieto, Jose Ramón. La construcción del caso de trabajo en red: teoria y pràctica. UOC (UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA), 2012

Viscarreet Garro, JJ; (2007) Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social.Madrid: Alianza.

WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1987). Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69. Madrid.

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

ZAMANILLO, Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales. Barcelona.

ZAMANILLO, T. (1993). “Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Madrid. Universidad Complutense de Madrid.

Complementària ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa., 1990 México.
MARTORELL, MªC., Entrevista y consejo psicológico., Síntesis, 1997 Madrid.
OTMER, E. i OTMER, S., La entrevista clínica. Fundamentos. DSM IV, Masson., 1996 Barcelona.

 

 

 


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent