Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A6 |
Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social |
| A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
| A10 |
Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A14 |
Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional |
| A15 |
Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
| | A6 |
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
| | A8 |
Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Reconeix la supervisió com un espai i una metodologia de reflexió
| | A10 |
Genèric
| | A13 |
És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
| | A14 |
Coneix les implicacions de la gestió dels recursos humans en les organitzacions pel desenvolupament de la pràctica professional
| | A15 |
Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Mostra iniciativa en la cerca d'informació i fa aportacions significatives
| | B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexos
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Reflexionar en petits grups o equips d'estudiants sobre experiències individuals , de grup i comunitàries del context social real,en un medi protegit l'aula, per analitzar-ne fonaments teòrics – pràctics de la intervenció social. |
Cas social individual o familiar, àmbit de la salut o Serveis socials bàsics
|
Valoració i anàlisi de les dades reals d'un cas o situació aportada per l'equip de professionals col.laboradors convidats i realitzar hipòtesi diagnòstiques i propostes de intervenció. |
Cas social familiar dels Serveis socials bàsics
|
Tota les situacions tractades s'enfocaran cap a posar-se d’acord professor, equips d'estudiants i professionals col.laboradors externs, sobre els models, metodologies d'intervenció, tècniques i pràctiques possibles d’aplicar en la situació real tractada a l'aula. |
Situació comunitària d’un servei d'una població o d'un territori
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
2 |
5 |
Supervisió |
|
26 |
26 |
52 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
18 |
20 |
38 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
17 |
30 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S’introduirà la dinàmica de l’assignatura. Els casos que és tractaran i els models d’anàlisi. |
Supervisió |
La supervisió en treball social és l’anàlisi de la pràctica dels seus professionals o estudiants. És un metatreball que se situa en la interfície entre la formació i el suport, conduïda per un professor. La supervisió és un procés i una relació que té l’objectiu de revisar el quefer i els sentiments que ho acompanyen, així com contrastar els marcs teòrics amb la praxi quotidiana dels professionals col.laboradors i els estudiants. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. s'analitzant situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula. Finalment es discuteixen les propostes amb la moderació del professor i las presencia de professionals col.laboradors. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
És un mètode de formació on es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge es busca la informació necessària i finalment es retorna sobre el problema. És l’estudiant qui busca els coneixements que considera necessari per a resoldre el problema que es planteja, els quals conjuguen diferents àrees de coneixement. En ell hi ha implícites el desenvolupament d’activitats i actituds que fan prendre responsabilitats en l’estudiant que aporten valors i beneficis per a la millora personal i professional. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants sempre reben l’atenció personalitzada de les professores. En l’atenció individual s’ofereix la possibilitat de poder tractar aspectes més personals i s’ofereix la possibilitat d’una relació de treball més pròxima i de confiança mútua . S’ofereix un assessorament continuat que ajudi a descobrir aquells aspectes o coneixements que podran continuar desenvolupant-se al llarg dels estudis i del exercici professional. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà amb cita prèvia per correu electrònic a a la professora assignada al grup. Consulteu correu.
La coordinadora de l'assignatura és: carmina.puig@urv.cat
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supervisió |
|
Es tracta d’elaborar un quadern de camp que sistematitzi l’experiència tant personal / professional.
També en el cas de que hi hagi treball en grup s’haurà de registrar i analitzar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Cada cas plantejat a classe tindrà un valor final de:
El CAS 1 serà de lliurament individual i te un valor del 15 % |
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Cada cas plantejat a classe tindrà un valor final de:
El CAS 2 serà de lliurament i valoració de grup (si s'escau) o individual te un valor de 30 %
El CAS 3 serà de lliurament i valoració de grup (si s'escau) o individual te un valor de 20% |
50% |
Altres |
|
La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les sessions i aixì garanti el procés de treball plantejat. L'assitència presencial o virtual mitjançant videoconferència és obligatòria com a mínim al 80% de les sessions. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1-· La dinàmica de l'assignatura i la confiança per poder treballar en equips petits Si s'escau) fan imprescindible l'assistència dels estudiants a classe i i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia a classe o virtual i l'establiment d'una bona dinàmica de treball és un requisit imprescindible de l'assignatura. L'assignatura s'avaluarà continuadament i es realitzarà el seguiment dels diferents estudiants en el marc de l'aula presencial o virtual. 2. De totes les sessions programades de l'assignatura pot donar-se que 3- 4 sessions de treball hagin de canviar de l'horari oficial previst. Les sessions de mati passin a la tarda o a l'inrevés per tal de adaptar-nos als equips de professionals col.laboradors . Segona convocatòria, degut a les característiques de l'assignatura descrites anteriorment, s'establirà, de manera excepcional, un sistema d'avaluació singular que caldrà consultar i confirmar amb la coordinadora de l'assignatura prof. Carmina Puig |
Bàsica |
Martinez Amparo. Musitu Gonzalo, El estudio de casos para profesionales de la acción social , 1995 , Narcea
Carmina Puig i Cruells , Del supervisar y de la supervisión en la intervención social , 2010, RTS
Carmina Puig i Cruells, “El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión” , 2009, CEES
|
CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y
modelo sistÈmico. Una perspectiva para la pr·ctica cotidiana.
Barcelona. Paidos. Encyclopedia of Social Work. "National Association
of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag:
360 y ss. HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. GALINDO, J. Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido. 1995. www.geocities.com/arewara/arewara.htm.
SHÖN, D.. El profesional reflexivo. Como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Ediciones Paidós. 1998. ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso
en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales
de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid. PAYNE , M . 1995. TeorÌas contemporaneas del Trabajo Social. Una introducción crÌtica. Barcelona. Edit. Paidos. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
De totes les sessions programades de l’assignatura pot donar-se que 3- 4 sessions de treball hagin de canviar de l’horari oficial previst. Les sessions de mati passin a la tarda o a l’inrevés per tal de adaptar-nos als equips de professionals col.laboradors que ens consulten i ens demanen orientació. Ells ens faciliten l’accés a la informació sobre els supòsits que es treballen a classe.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|