DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) POLÍTIQUES D'IGUALTAT DE GÈNERE (retitulació) Codi 15224605
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
BRUNET ICART, IGNACIO
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://http://analisisocial.org/
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A4 Genèric
 A5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. De les Polítiques de Dones a les Polítiques d'Igualtat 1.1. De les Polítiques de Dones a les Polítiques d'Igualtat
1.2. Contextualització política, social i jurídica
1.3. Conceptes bàsics de la igualtat d'oportunitats
1.4. El sistema sexe-gènere
2. Igualtat, treball i dones 2.1. Mercat de treball
2.2. La igualtat a l'empresa
2.3. Treball productiu i treball reproductiu
3. Educació i gènere 3.1. L'educació de les dones
3.2. Coeducació
3.3. Llenguatge i sexisme
4. Salut i gènere 4.1. Mirada biomèdia als trastorns de salut
4.2. Visió sociològica: una mirada a les condicions de vida
4.3. Desigualtat de gènere en l'assistència sanitària. Polítiques contra les desigualtats
5. Comunicació i gènere 6.1. La representació de les dones als mcm.
6.2. Test de l'Objecte Sexual
6. Polítiques Públiques des de la perspectiva de gènere 5.1. Introducció
5.2. Mainstreaming en els projectes d'intervenció social
5.3. Plans d'Igualtat municipals
5.4. Agents d'Igualtat
5.5. Promoure la igualtat de gènere en la intervenció social
7. Polítiques d'igualtat per raó d'orientació sexual i d'identitat de gènere 7.1. Introducció i context
7.2. Recomanacions i bones pràctiques
7.2.1. Adm. local
7.2.2. Actes reconeixement
7.2.3. Crims d'odi i incitació a l'odi
7.2.4. Família
7.2.5. Educació
7.2.6. Salut
7.2.7. Esport i temps lliure
7.2.8. Cultura
7.2.9. Trans
7.2.10. Persones grans LGTB

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
2 2 4
Treballs
A5
B3
4 20 24
Sessió Magistral
A4
12 12 24
Estudis previs
A4
0 52 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
10 16 26
Atenció personalitzada
4 16 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció a l'assignatura on s'expliquen els objectius del curs, els continguts, la metodologia i l'avaluació.
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts de l'assignatura. Aquests treballs seran avaluats com a qualificació final de l'alumnat.
Inclou un treball de caire teòrico-empíric. I treballs de ressenya de textos cinetífics.
Sessió Magistral Classes impartides pel professorat (virtuals).
Estudis previs Lectura de textos.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Examen: proves objectives tipus test.
Atenció personalitzada Tutorització dels treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories amb el professorat de l'assignatura, cita prèvia via correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
B3
Realització d'un treball de recerca (teòric-pràctic)
Realització de ressenyes de textos científics.
Realització de pràctiques.
50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
Proves objectives tipus test (2 exàmens parcials). 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

En segona convocatòria caldrà presentar un treball de curs, ressenyes de diferents textos científics (50% de la nota) i fer un examen final (50% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica

ASTELARRA, J.(2005) Veinte años de políticas deigualdad, Madrid, Ediciones Cátedra.

BORDERÍAS, C.;CARRASCO, C. i ALEMANY, C. (1994) Lasmujeres y el trabajo: rupturas conceptua­les, Barcelona-Madrid,FUHEM-ICARIA.

CARRASQUER,P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A. (1998) “El trabajo reproductivo” a Revista Papers núm. 55/1998.

COBO, R. (2005)“Género, poder y democracia” a CASTAÑEDA, M. P. (2005) Construyendo el presente, mirando el futuro, Mèxic, UNAM.

GÓMEZ BUENO,C. (2001) “Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis” a Revista Papers núm. 63-64/2001.

HERNANDO, A.(2003) ¿Desean las mujeres el poder?Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

MARUANI, M.;ROGERAT C. i TORNS, T. (2000) Las Nuevasfronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo,Barcelona, ICARIA.

MORENO, M.(1993) Cómo se enseña a ser niña: elsexismo en la escuela, Barcelona, ICD.

PASTOR, I.,VALLS, F. (2010) “Género y pobreza: la relevancia del enfoque familiar” aAGUILAR, M. (coord.) Construcciones y deconstrucciones de la sociedad, CiudadReal, Asociación Castellano-Manchega de Sociología.

RECIO, ALBERTi RECIO, CAROLINA (2005), Lesdesigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials aCatalunya, Barcelona, Fundació Jaume Bofill.

SUBIRATS, M.(2007) “Qué entendemos por coeducación” a SUBIRATS, M. (2007) Balones fuera, Madrid, EdicionesOctaedro.

TORNS, T.(1999) “Las asalariadas: un mercado con género”, a MIGUÉLEZ, F. i PRIETO, C.(1999) Las relaciones de empleo en España,Madrid, Siglo XXI.

TORNS, TERESA(2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades deun cambio ineludible”, a CARLOS PRIETO (ed.) Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.

TORNS, T., BORRÀS, V.,CARRASQUER, P. (2003-2004) “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Unhorizonte posible?” a Sociología delTrabajo, núm. 50, pp. 114-137

Complementària

ARTÁZCOZ L. (2005) La salut des de la sensibilitat de gènere, Barcelona, Institut Català de les Dones. 

CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2006) Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres, a Diari Oficial, 2006/C146/02.

GARCÍA DE LEÓN, A. (2001) Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2005) Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics, Barcelona, Departament de la Presidència.

GENSANA, A. (2005) Informes d'impacte de gènere. Barcelona, ICD.

GÓMEZ BUENO, C. (2001) “Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis” a Revista Papers núm. 63/64.

HERNANDO, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

IZQUIERDO, M.J. (2004) El sexismo en la UAB, Barcelona, Edicions UAB.

LEY  3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007).

NAVARRO V, QUIROGA A. (2004) “Politicas de Estado de bienestar para la equidad” a Gaceta Sanitaria, núm. 18, pp. 147-157.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2002) Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS, Ginebra, OMS.

RIVERA M. (2003) Nombrar el mundo en femenino, Barcelona, ICARIA.

SAU V. (1981) Un diccionario ideológico feminista, Barcelona, ICARIA.              

SAU V. (1993) Ser mujer: El fin de una imagen tradicional, Barcelona: ICARIA.

VALLS C. (2006) Mujeres invisibles, Barcelona, Debolsillo.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent