Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC6 |
Capacitat de creació normativa i creació de textos jurídics |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC11 |
Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius |
|
AC12 |
Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC5 |
Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC7 |
Compromís amb l'entorn social |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Identificar la transversalitat de les tradicions jurídiques occidentals. |
AC7 AC8
|
BC1 BC4 BC7 BP1
|
CC3
|
2. Familiaritzar-se amb la influència mútua que els ordenaments jurídics exerceixen entre ells i amb la cultura jurídica comuna occidental. |
AC7 AC8
|
BC1 BC4 BC7 BP1
|
CC3
|
3. Comprendre els elements fonamentals comuns del dret ambiental a nivell internacional. |
AC1 AC2 AC5 AC6 AC7 AC8
|
BC1 BC13 BP1
|
CC3
|
4. Comprendre l'aparició i evolució de les institucions jurídiques a partir de l'eix tradició-problema-resposta. |
AC1 AC6 AC7 AC8 AC12
|
BC1 BC7 BC13 BP1
|
|
5. Cercar informació jurídica orientada a la preparació de presentacions i informes. |
AC7 AC9
|
BC2 BR1
|
CC2 CC4
|
6. Usar internet en l'àmbit jurídic, polític i ambiental. |
AC9
|
BC1 BP1
|
CC1 CC4
|
7. Preparar exposicions públiques. |
AC8 AC11 AP1
|
BC2 BC5 BC9 BC10 BR1
|
CC4
|
8. Comunicar coneixements de manera eficient. |
AP1
|
BC9 BC10
|
CC4
|
9. Treballar col·lectivament i prendre decisions organitzatives en un entorn grupal. |
AC11 AC12 AP1
|
BC3 BC4 BC7 BC9
|
|
10. Usar documents en llengües estrangeres. |
|
|
CC1
|
11. Argumentar jurídicament. |
AC6 AC8 AP1
|
BC10
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: |
El Derecho comparado como disciplina y su importancia en el ámbito ambiental |
Tema 2: |
La pluralidad de sistemas jurídicos. En particular, Derecho continental y Derecho anglosajón |
Tema 3: |
El constitucionalismo ambiental: una perspectiva general |
Tema 4: |
Medio ambiente, pluralismo y democracia (i): Suiza |
Tema 5: |
Medio ambiente, pluralismo y democracia (ii): Bolivia y Ecuador |
Tema 6: |
Medio ambiente, energía y economía capitalista: Estados Unidos |
Tema 7: |
Medio ambiente y Estado social: Alemania |
Tema 8: |
Medio ambiente, cultura jurídica y estructuras de poder: tendencias del Derecho ambiental en tiempos de globalización |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
40 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i
presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explica a classe els continguts del temari, de manera que l'alumne rep la informació fonamental en relació amb l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complementàriament a les sessions magistrals es proposen a l'alumne exercicis de tipus divers: comentari de text, simulació jurídica, debat. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes formen grups que, durant el curs, preparen una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. |
Atenció personalitzada |
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Els diversos grups constituïts participaran en sessions de tutoria encaminades a fer un seguiment de la preparació de l’exposició final d’acord amb el timing que s’anirà fixant durant el curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Cada alumne, individualment, presentarà dos exercicis relacionats amb problemes plantejats a l'aula, la qualificació mitjana dels quals serà la corresponent a aquesta part de l'avaluació. |
25 |
Presentacions / exposicions |
Cada grup prepararà durant el curs una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. A final de curs, d’acord amb el calendari pactat entre el professor i els alumnes, els diversos grups faran la seva exposició. Posteriorment, es farà una darrera sessió de tutoria per grups per avaluar l’activitat. Finalment, es determinarà la qualificació final, que serà la mateixa per a tots els components del grup. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
En relación con los temas tratados en el curso y los ejercicios individuales, se indicarán o proporcionaran las fuentes de información oportunas.
En relación con el trabajo final, los estudiantes deberán establecer, con la asistencia del profesor responsable, las fuentes en que basar su investigación.
|
Complementària |
|
De manera complementària i per adquirir una visió general de l’assignatura, es recomana la consulta d’alguna de les obres següents, d’acord amb les indicacions que, oportunament, es donaran a classe:
- Ajani, Gianmaria, Sistema giuridici comparati. Lezioni e materiali, Giappichelli, Turín, 2006.
- Beck, Ulrich,
La sociedad del riesgo, Paidós, Barcelona-Buenos Aires, 1998
(traducció castellana a càrrec de Jorge Navarro, Daniel Jiménez i María
Rosa Borrás).
- Bell, Stuart,
amb Donald McGillivray, Environmental Law, Blackstone Press,
Londres, 2000 (5a. edició).
- Benidickson,
Jamie, Environmental Law, Irwin Law, Ottawa, 1997.
- Bosselmann,
K. i Richardson, B. J. (eds.); Environmental Justice and Market
Mechanisms. Key Challenges for Environmental Law and Policy, Kluwer,
L’Haia-Londres-Boston, 1999.
- Calliess,
Christian, Rechtstaat und Umweltstaat, Mohr Siebeck, Tubinga, 2001.
- Cecchetti, Principi
costituzionali per la tutela dell’ambiente, Giuffrè, Milà, 2000.
- Cordini, G.; Diritto
ambientale comparato, Cedam, Padova, 1997.
- Escobar Roca,
G.; La ordenación constitucional del medio ambiente, Dykinson,
Madrid, 1995.
- Glass
Geltman, E.; Modern Environmental Law. Policy and Practice, West
Publishing, St.Paul, 1997.
- Glenn, H. Patrick, Legal Traditions of the World, Oxford University Press, 2007.Pizzorusso, A., Curso de Derecho
Comparado, Ariel, Barcelona, 1987.
- Real Ferrer,
G. (coord.); Integración económica y medio ambiente en América Latina,
McGraw-Hill, Madrid, 2000.
- Ruiz-Rico
Ruiz, G.; El derecho constitucional al medio ambiente, Tirant lo
Blanch, València, 2000.
- Ruiz-Rico
Ruiz, G. (coord.); Derecho comparado del medio ambiente y de los
espacios naturales protegidos, Comares, Granada, 2000.
- Zarkin
Cortés, S. S.; Derecho de protección al ambiente, Porrúa, Ciutat de
Mèxic, 2000.
- Zweigert, K, i Kötz, H., Introduction
to Comparative Law; Oxford University Press, Oxford, 1998 (3a. edició).
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|