DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ Codi 15615127
Ensenyament
Dret Ambiental (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’estudiant en el món de la investigació teòrica i de camp o pràctica. Estudi dels mètodes d’investigació i d’interpretació i avaluació de resultats per prendre decisions o extreure conclusions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament
  AC4 Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics
  AC5 Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs
  AC7 Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics
  AC8 Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports
  AC9 Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports
  AC11 Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius
  Professionalitzador
  AP1 Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC4 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC12 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  Professionalitzador
  BP1 Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer quines són les tècniques d’investigació social. AP1
BC4
BC9
CC4
2. Organitzar el temps de dedicació i treball a la investigació. BC2
CC4
3. Transformar qualitativament la informació. AC4
AC7
AC8
BC4
BC10
CC4
4. Interpretar qualitativament la informació. AC7
BC4
BC10
CC4
5. Classificar qualitativament la informació. AC7
BC4
BC10
CC4
6. Identificar indicadors socials. AC1
BC3
7. Aprendre a dissenyar qüestionaris. AC5
BC4
BC12
8. Conèixer la metodologia de la investigació. AC11
AP1
BC4
BP1
CC4
9. Analitzar dades en la investigació. AC5
AC9
BC1
BC3

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la investigació social. Explicació de l’aparició de la investigació social a partir de la investigació científica i la seves aportacions en l’ actualitat.

Tipologia de les tècniques d’investigació social. Anàlisi de les diferents tècniques d’investigació social des de les d’observació directa dels fets fins a les indirectes a través de qüestionaris, entrevistes, etc.

Els indicadors socials i la seva importància en la investigació. Què són els indicadors socials, quins s’han de seleccionar per una investigació concreta, com s’avalua la seva aplicabilitat, etc.

L’anàlisi de la informació en la investigació. Com s’ha d’interpretar la informació que s’ha obtingut a través de les tècniques d’investigació emprades. El marge d’error en la investigació, etc.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
2 4 6
Seminaris
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
8 16 24
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació per part del professor responsable del contingut de l’índex o temari de l’assignatura a l’aula ordinària.
Seminaris Aprofundiment sobre un tema a partir de la lectura de textos o visualització de pel·lícules o documentals.
Resolució de problemes, exercicis Presentació d'exercicis relacionats amb el temari de l'assignatura. S'hauran de presentar tots els exercicis i aprovar-los per tal de poder optar pel sistema d'avaluació continuada. No s'accepten exercicis fora de termini. S'entregaran i avaluaran a través del sistema moodle. En cas de que un exercici no sigui superat es dóna la possibil·litat de repetir-lo en una ocasió al llarg del curs.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Tutories per la resolució de dubtes relacionats amb el contingut del temari de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories setmanals d’una hora de durada, on es plantejaran dubtes respecte a l’explicació teòrica, així com respecte a la preparació de les exposicions o resolució de les pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Aprofundiment sobre un tema a partir de la lectura de textos o visualització de pel·lícules o documentals. 20%
Resolució de problemes, exercicis Presentació d'exercicis relacionats amb el temari de l'assignatura.S'entregaran i avaluaran a través del sistema moodle. 60%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No hi ha segona convocatòria, però sí la possibilitat de repetir algun exercici pràctic suspès o exercici relacionat amb el seminari no presentat.


Fonts d'informació

Bàsica

VV.AA., COURTIS, C. (ed.), Observar la ley. Ensayos sobre metodológía de la investigación jurídica. Trotta, Madrid, 2006

GASCÓN, M., GARCÍA FIGUEROA, A. J., La argumentación en el Derecho. Palestra, Lima (Perú), 2005

GORDILLO, A., El método en Derecho. Civitas, Madrid, 2001

ATIENZA, M., Tras la justicia. Una introducción al Derecho y al razonamiento jurídico. Ariel, BArcelona, 1993

ATIENZA, M., Curso de argumentación jurídica. Trotta, Madrid, 2013

CALVO, M., PICONTÓ, T., Sociología del Derecho. UOC, Barcelona, 2013

Complementària


Jurisprudència.

Altres recursos:

Informació per Internet i notícies de premsa.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ JURÍDICA/15615126
TREBALL DE FI DE MÀSTER/15615301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL DE FI DE MÀSTER/15615301

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent