DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TEORIA DE L'ESTAT I PENSAMENT JURÍDIC Codi 15645101
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret Públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
RUIZ SANZ, MARIO
Adreça electrònica mario.ruiz@urv.cat
angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
RUIZ SANZ, MARIO
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Descripció i anàlisi dels diferents aspectes de la teoria jurídica i política des de l´estudi de la societat, les formes jurídiques i polítiques i les ideologies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer els principals conceptes jurídics i institucions jurídiques, la seva gènesi, evolució històrica i organització
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Disposa dels conceptes bàsics de teoria general del dret i de teoria de l’estat
Proporciona fonaments i conceptes jurídics i polítics en el camp del Dret
Aprèn a argumentar en Dret
Utilitza fonts de documentació jurídica de manera eficaç i eficient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses i identifica els resultats d'innovació i els seus efectes
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. LA IDEA DEL DRET AL SEGLE XXI: ÈXITS I FRACASOS DEL PARADIGMA DE L´ESTAT DE DRET. 1.1. L´Estat de Dret. Orígen i fases de desenvolupament.
1.2. Drets humans i drets fonamentals. Les "generacions" de drets i la seva transcendència.
1.3. Els reptes actuals dels drets humans.
2. ALGUNS ASPECTES DE LA TEORIA JURÍDICA ACTUAL. 2.1. Les transformacions del sistema jurídic
2.2. Crisis del dret i tècnica legislativa
2.3. La "flexibilitat" del Dret a l'actualitat
3. LES CORRENTS RENOVADORES DEL PENSAMENT JURÍDIC 3.1. El "garantisme jurídic: un nou model de Ciència Jurídica
3.2. El "garantisme jurídic": els conflictes de drets
3.3. El desafiament del "neoconstitucionalisme"

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
B3
6 10 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
C4
C6
4 10 14
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
B3
C4
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
C4
4 10 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció breu dels objectius i continguts de l´assignatura.
Sessió Magistral Explicació i anàlisi desenvolupat dels continguts de l´assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Estudi reflexiu i debat sobre temes objecte de tractament als continguts de l´assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Exposició i discussió sobres casos objecte de polémica relacionats amb el contingut de l´assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de qüestionari relacionat amb el temari
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de qüestionari relacionat amb el temari
Atenció personalitzada Tutories personalitzades per resoldre dubtes sobre la matèria

Atenció personalitzada
Descripció
Resoldre dubtes sobre aspectes formals i materials dels contiguts de l´assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
C4
C6
Respostes i discussió a partir de qüestions generals relacionades amb els continguts de l´assignatura, o cine-fòrum 20% nota final
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
B3
C4
Plantejament, estudi i tractament de supòsits relacionats amb el contingut de l´assignatura. 30% nota final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
Plantejament, estudi i tractament de supòsits relacionats amb el contingut de l´assignatura 20% nota final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
C4
Plantejament, estudi i tractament de supòsits relacionats amb el contingut de l´assignatura 20% nota final
Altres  

Assistència i participació a classe

10% nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que, per raons justificables, no poguessin realitzar totes les activitats avaluatives durant el curs hauran de contactar i acordar amb els professors responsables el sistema de recuperació de les mateixes. Aquesta recuperació seria per la segona convocatòria de l'assignatura. L'assistència i especialment la participació en la presentació i resolució dels exercicis a l'aula té un pes del 10% sobre la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

BALIBAR, E., Nosotros. ¿Ciudadanos de Europa?. Las fronteras, el Estado, el pueblo, Tecnos, Madrid, 2003.

BOBBIO, N., El tiempo de los derechos, Debate, Madrid, 1982.

BOBBIO, Teoría general de la política. Trotta, Madrid, 2009

DE LUCAS, J., Globalització i identitats. Claus polítiques i jurídiques, Pòrtic, Barcelona, 2003.

DWORKIN, R., Virtud soberana. La teoría y la práctica de la igualdad, Paidos, Barcelona, 2003.

DWORKIN, R., La democracia posible. Principios para un nuevo debate político, Paidos, Barcelona, 2007.

FERRAJOLI, L., Derechos y garantías. La Ley del más débil, Trotta, Madrid, 1999.

FERRAJOLI, L., Garantismo. Una discusión sobre derecho y democracia, Trotta, Madrid, 2006.

FIORAVANTI, M., Los derechos fundamentales. Apuntes de historia de las constituciones, trad. de M. Martínez Neira, Trotta, Madrid, 1998 (2ª ed.)

GUIRETTI, H., La izquierda. Usos, abusos, confusiones y precisiones, Ariel, Barcelona, 2002.

HABERMAS, J., La constitución de Europa . Trotta, Madrid, 2012

NINO, C.S., Etica y derechos humanos: un ensayo de fundamentación, Ariel, Barcelona, 1989.

NUSBAUM, M., Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión, Paidos, Barcelona, 2007.

KYMLICKA, W., Filosofía política comtemporánea, Ariel, Barcelona, 1995.

KYMLICKA, W., Las odiseas multiculturales, Paidos, Barcelona, 2007.

PECES-BARBA, G., Derecho y derechos fundamentales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1993.

PECES-BARBA, G., Curso de derechos fundamentales. Teoría general, Universidad Carlos III de Madrid-BOE, 1999 (reimpr.)

PEREZ LUÑO, A.E., Los derechos fundamentales, Tecnos, Madrid, 1988.

PEREZ LUÑO, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, Tecnos, Madrid, 1999 (1ª ed., 1984).

PRIETO SANCHIS, L., Estudios sobre derechos fundamentales, Debate, Madrid, 1990.1995.

PRIETO SANCHÍS, L., El constitucionalismo de los derechos. Ensayos de filosofía jurídica .Trotta, Madrid, 2013

RAWLS, J., El liberalismo político, Crítica, Barcelona, 1996.

VV.AA., Los fundamentos de los derechos fundamentales (L Ferrajoli, coord.), ed. de A. De Cabo y G. Pissarello, Trotta, Madrid, 2001.

VV.AA., El canon neoconstitucional (M. Carbonell; L. García Jaramillo, eds.), Trotta, Madrid, 2010.

ZAGREBELSKY, G., El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, Trotta, Madrid, 1995.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INSTITUCIONS POLÍTIQUES I JUSTÍCIA CONSTITUCIONAL/15645103
METODOLOGIA DE LA RECERCA JURÍDICA/15645209
ANÀLISI HISTÒRICA I JURÍDICA DE L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA/15645102

 
Altres comentaris
Es recomana llegir els materials entregats a l´efecte avans de cada sessió de classe magistral, seminari o resolució de casos pràctics.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent