DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I INSTITUCIONS POLÍTIQUES DE L'ESTAT I DE CATALUNYA Codi 15645103
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
BARRAT ESTEVE, JORDI
Adreça electrònica jordi.barrat@urv.cat
Professors/es
BARRAT ESTEVE, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Análisis del sistema político español haciendo especial hincapié en la faceta institucional tanto a nivel estatal como catalán.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Conèixer els principals conceptes jurídics i institucions jurídiques, la seva gènesi, evolució històrica i organització.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocimiento consolidado del funcionamiento del sistema político estatal y catalán desde su faceta institucional. Capacidad de identificar la trayectoria histórica de cada institución. AC3
Habilidades analíticas para identificar los aspectos críticos del sistema sociojurídico y formular opciones institucionales de superación. BC3
Uso racional y ponderado del campus virtual como instrumento interactivo de comunicación. CC2

Continguts
Tema Subtema
1.- Instituciones estatales.
2.- Instituciones catalanas.
3.- Competencias del Estado y de la Generalitat.
4.- Relación entre instituciones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 15 25
Seminaris
5.5 9 14.5
Treballs
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breve presentación del contenido de la asignatura, de los objetivos que se plantean alcanzar y de la metodología a utilizar.
Sessió Magistral El profesor expondrá en estas sesiones los rasgos esenciales de las institucionesp políticas estatales y catalanas. Se fomentará asimismo la interacción dinámica con el alumnado.
Seminaris Asistencia y participación en el fórum del Moodle, sobre el estado de la cuestión de este tema, a partir de las lecturas obligatorias realizadas por los alumnos.
Treballs El alumno realizará una breve redacción sobre algunas de las cuestiones planteadas por el docente, que presentará por escrito y/o con una exposición oral. Se evaluará de modo particular su claridad expositiva, la calidad de los contenidos y el uso de las TIC como soporte.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Seminaris
Treballs
Descripció
El profesor atenderá personalmente a los alumnos tanto de forma presencial, al final de la clase o en su despacho, como de forma virtual alimentando con información y asesorando tanto el desarrollo de los trabajos como la participación en los foros y seminarios de discusión.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Asistencia y participación en el fórum del Moodle, sobre el estado de la cuestión de este tema, a partir de las lecturas obligatorias realizadas por los alumnos. 20
Treballs El alumno realizará una breve redacción sobre algunas de las cuestiones planteadas por el docente, que presentará por escrito y/o con una exposición oral. Se evaluará de modo particular su claridad expositiva, la calidad de los contenidos y el uso de las TIC como soporte. 30
Proves mixtes Una prueba final. Esta consta de dos partes: una primera donde se desarrollan dos temas (50% de la nota del examen) y una segunda donde se redacta una reseña (50% de la nota del examen), es decir, la resolución de un supuesto práctico. 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

FOSSAS ESPADALER, E. / PÉREZ FRANCESCH, J. L., Lliçons de Dret Constitucional, Pòrtic, Barcelona, 2001 (reimp. 2008)
GARCÍA RUIZ, J. L., Introducción al derecho constitucional, Universidad de Cádiz, Cádiz, 2010
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director y Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2009
BARCELÓ, M.; VINTRÓ, J (Coords.), Dret Públic de Catalunya, Atelier, Barcelona, 2008
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2003
PÉREZ ROYO, J, Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid, 2003
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya, Destino, Barcelona, 2007
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1991
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1994


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent