DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I INSTITUCIONS POLÍTIQUES DE L'ESTAT I DE CATALUNYA Codi 15645103
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
OLIVERAS JANÉ, NEUS
Adreça electrònica jordi.barrat@urv.cat
neus.oliveras@urv.cat
Professors/es
BARRAT ESTEVE, JORDI
OLIVERAS JANÉ, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant Análisis del sistema político español haciendo especial hincapié en la faceta institucional tanto a nivel estatal como catalán.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Conèixer els principals conceptes jurídics i institucions jurídiques, la seva gènesi, evolució històrica i organització.
  AC6 Establir hipòtesis de treball, elaborar teories i investigacions científiques en matèria d’administració i dret públic.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC7 Involucar-se en aspectes de la societat contemporània.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocimiento consolidado del funcionamiento del sistema político estatal y catalán desde su faceta institucional. Capacidad de identificar la trayectoria histórica de cada institución. AC3
BC3
CC4
CC6
Habilidades analíticas para identificar los aspectos críticos del sistema sociojurídico y formular opciones institucionales de superación. AC3
AC6
BC3
Trabajar en equip de forma cooperativa. BC1
BC5
BC7
CC2

Continguts
Tema Subtema
1.- Instituciones estatales.
2.- Instituciones catalanas.
3.- Competencias del Estado y de la Generalitat.
4.- Relación entre instituciones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
8 10 18
Debats
8 8 16
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breve presentación del contenido de la asignatura, de los objetivos que se plantean alcanzar y de la metodología a utilizar.
Sessió Magistral El profesor expondrá en estas sesiones los rasgos esenciales de las instituciones políticas estatales y catalanas. Se fomentará asimismo la interacción dinámica con el alumnado.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Al terminar la sesión magistral, los alumnos formularán en grupo preguntas tipo test, que serán debatidas en clase y que serán enviadas al moodle.
Debats Se debatirán temas de actualidad, a partir de la exposición de la sesión magistral, del comentario de la prensa, etc.
Atenció personalitzada Sesiones de tutoría para aquellos alumnos que necesiten una atención específica en el seguimiento de la asignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
El profesor atenderá personalmente a los alumnos tanto de forma presencial, al final de la clase o en su despacho, como de forma virtual alimentando con información y asesorando tanto el desarrollo de los trabajos como la participación en los foros y seminarios de discusión.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Se realizará un cuestionario tipo test por parte de los alumnos, en grupos, sobre la materia que se haya explicado al final de la clase magistral. 30
Debats Se tendrá en cuenta la participación de los alumnos en los debates sobre los temas de actualidad que se presenten. 10
Proves objectives de tipus test Superar un cuestionario tipo test, basado en el realizado por los alumnos en las clases prácticas 30
Proves pràctiques Breve comentario sobre un tema de actualidad, relacionado con el contenido de la asignatura. 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La corrección lingüística (gramática, ortografía, sintaxis, semántica) se tendrá en cuenta a la hora de valorar las pruebas, y puede llegar a disminuir en dos puntos la nota del conjunto de la prueba correspondiente.


Fonts d'informació

Bàsica

FOSSAS ESPADALER, E. / PÉREZ FRANCESCH, J. L., Lliçons de Dret Constitucional, Pòrtic, Barcelona, 2001 (reimp. 2008)
GARCÍA RUIZ, J. L., Introducción al derecho constitucional, Universidad de Cádiz, Cádiz, 2010
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director y Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2012.
BARCELÓ, M.; VINTRÓ, J (Coords.), Dret Públic de Catalunya, Atelier, Barcelona, 2008.
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2003.
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya, Destino, Barcelona, 2007
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1991
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1994


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent