DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) DRET I POLÍTIQUES DE LA UNIÓ EUROPEA Codi 15645106
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret Públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén oferir els instruments necessaris per conèixer l'abast i significat que el procés de construcció europea té per als Estats membres de la Unió Europea, tenint present la transformació que ha suposat tant des del punt de vista normatiu com organitzatiu per aquests Estats, amb especial referència a l'Estat espanyol.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Entendre els models reguladors, interpretar i aplicar correctament la normativa
 A6 Establir hipòtesis de treball, elaborar teories i investigacions científiques en matèria d'adminsitració i dret públic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Comprèn el context normatiu complex i plural on interactuen normes i institucions internacionals, europees, estatals i transnacionals, sabent diferenciar, interpretar i aplicar correctament la normativa en vigor per a cada cas concret.
Coneix els conceptes i principis estructurals del Dret de la Unió Europea, la seva gènesi, evolució històrica i formulació jurídica actual.
 A6 Proposa solucions a problemes concrets a través d'un breu treball de recerca sobre un qüestió relacionada amb la realitat actual de la Unió Europea.
Identifica i fa servir les fonts d'informació primàries i secundàries més rellevants, incloses fonts en llengua anglesa.
N’avalua el seu contingut i la seva idoneïtat en el marc d'un discurs clar i coherent, utilitzant durant tot el procés les tecnologies de la informació i de la comunicació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses i identifica els resultats d'innovació i els seus efectes
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup i promou la resolució constructiva dels conflictes
Té en compte els punts de vista dels altres i interactua amb ells de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Contribueix a la cohesió del grup amb la seva forma de comunicar i relacionar-se
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
En les seves presentacions utilitza medis de suport
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Lliçó 1: Principis estructurals del Dret de la Unió Europea 1.1. El sistema de competències de la Unió Europea: els principis d'atribució, subsidiarietat i proporcionalitat.
1.2. La relació entre el Dret de la Unió Europea i els ordenaments jurídics dels Estats membres: el principi de primacia.
1.3. La relació entre el Dret de la Unió Europea i els ordenaments jurídics dels Estats membres (II): els principis d'eficàcia directa i de responsabilitat de l'Estat per incompliment.
Lliçó 2: La tutela dels drets fonamentals en el Dret de la Unió Europea 2.1. Origen i context: el TJUE entre el Tribunal Europeu de Drets Humans i els Tribunals constitucionals d'(alguns) Estats membres.
2.2. Metodología jurídica: tractats internacionals, tradicions constitucionals comunes i principis generals del Dret.
2.3. La Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i la qüestió de l'adhesió al Conveni Europeu de Drets Humans.
Lliçó 3: L'aplicació del Dret de la Unió Europea 3.1. L'execució del Dret de la Unió Europea per les Institucions Europees: els procediments de comitologia.
3.2. El control de legalitat en el Dret de la Unió Europea.
3.3. Cooperació i diàleg entre el jutge comunitàri i el jutge nacional.
Lliçó 4: El Dret de la Unió Europea com a Dret públic europeu 4.1. La governança multinivell europea.
4.2. Un paradigme per al Dret de la Unió Europea: constitucionalisme plural o pluralisme constitucional?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
B3
C1
C2
16 32 48
Seminaris
A5
A6
B3
B5
B6
C1
C2
6 6 12
Fòrums de discussió
A5
A6
B3
B6
C2
0 6 6
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A5
B3
B6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A la primera setmana del curs es presenta l'assignatura i s'organitza una activitat virtual per visualitzar el grau de coneixement que els alumnes tenen del procés de construcció europea, posant-ho en relació amb els resultats d'aprenentatge del curs.
Sessió Magistral Durant el període lectiu del curs dedicat als crèdits reservats a les sessions magistrals s'explicaran els continguts de les lliçons del programa de l'assignatura. En l'assignatura virtual, aquestes sessions tindràn lloc mitjançant videoconferència.
Seminaris Les sessions de seminari estaràn dedicades a la discussió i avaluació conjunta dels informes que els alumnes hauràn de preparar sobre algunes de les qüestions plantejades prèviament pel docent. Aquestes sessions inclouren al menys una videoconferència.
Fòrums de discussió Els alumnes hauran de participar als fòrums de discussió que s'obriran relacionades amb qüestions d’actualitat relacionades amb els continguts de l'assignatura, que plantegi el docent.
Atenció personalitzada Els alumnes rebran tutories per a l'orientació en la preparació de l'informe que hauran d'escriure, de cara al seu posterior debat i avaluació en el marc dels seminaris.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran resoldre qualsevol qüestió sobre l'assignatura a través del correu electrònic de la URV, les eines de comunicació del campus virtual de la URV creades amb aquest objectiu (com per exemple, el fòrum de dubtes sobre l'assignatura) i de videoconferències amb el professor en el marc de l'horari d'atenció a l'alumne publicat al taulell d'informació del Departament de Dret Públic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A6
B3
B5
B6
C1
C2
L'alumne farà un breu informe sobre qüestions plantejades pel docent, que presentarà per escrit o través d'una exposició oral.
Amb aquesta activitat s'avaluarà la seva claredat expositiva, la qualitat dels continguts i, si escau, l'ús de les TIC com a suport.
Es valorarà:
- L'expressió escrita;
- La capacitat de síntesi;
- La originalitat i el rigor en la resolució de la qüestió plantejada;
- La reflexió personal fonamentada;
- La participació constructiva a la sessió de seminari.
30%
Fòrums de discussió
A5
A6
B3
B6
C2
L'alumne ha de participar activament als debats plantejats pel docent. Les contribucions s’hauran de fer mentre els respectius fòrums estiguin oberts. Per tal de superar aquesta activitat, l'alumne haurà de fer un mínim de tres (3) intervencions, dues (2) de les quals han d'estar relacionades amb contribucions dels altres participants al fòrum.
Es valorarà:
- L'expressió escrita;
- La capacitat de síntesi;
- La comprensió dels punts clau del tema tractat;
- La reflexió personal fonamentada.
20%
Proves mixtes
A5
B3
B6
Es realitzarà una prova objectiva de coneixements on s'avaluaran els coneixements sobre els continguts de l'assignatura. Aquesta prova, que serà escrita, consta de dues parts: una primera part, a la qual s’hauran de desenvolupar qüestions teòriques (50% de la qualificació de la prova), i una segona part, a la qual s'haurà de resoldre un supòsit pràctic (50% de la qualificació de la prova). 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que per raons extraordinàries i justificables no poguessin realitzar totes les activitats avaluables hauran de contactar i acordar amb el docent el sistema de recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica

- ARNULL, Anthony i CHALMERS, Damian (eds.): The Oxford Handbook of EU Law, Oxford University Press, Oxford, 2015.

- JONES, Erik, MENON, Anand i WEATHERILL, Stephen (eds.): The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, 2012.

- MANGAS MARTÍN, Araceli i LIÑÁN NOGUERAS, Diego J.: Instituciones y derecho de la Unión Europea, 6na. ed. Tecnos, Madrid, 2010.

- MANGAS MARTÍN, Araceli: Tratado de la Unión Europea, Tratados constitutivos de las Comunidades Europeas y otros actos básicos de Derecho Comunitario, 15na. ed., Bibilioteca de textos legales, Técnos, Madrid, 2010.

Complementària

OBRES ACTUALITZADES AMB EL TRACTAT DE LISBOA

- DÍEZ MORENO, Fernando: Manual de derecho de la Unión Europea, 5 ed., Cívitas Thomson Reuters, Cizur Menor, 2009.

- ALDECOA LUZÁRRAGA, Francisco: La Europa que viene: el Tratado de Lisboa:[versiones consolidadas del Tratado de la Unión Europea y del Tratado de funcionamiento de la Unión Europea], 2ª ed, Marcial Pons, Madrid, 2010.

- MARTÍN Y PÉREZ DE NANCLARES, José; URREA, Mariola:Tratado de Lisboa. Textos consolidados del Tratado de la Unión Europea y delTratado de Funcionamiento de la Unión Europea, Marcial Pons i Real InstitutoElcano, 2na. ed., 2010

OBRES NO ACTUALITZADES AMB EL TRACTAT DE LISBOA

- ABELLÁN, Victoria; PIÑOL, Joan Lluis i VILÀ, Blanca (Dirs.): Prácticas de Derecho Comunitario Europeo, 2na. ed., Técnos, Madrid, 2003.

- ANDRÉS SÁENZ DE SANTAMARÍA, M. P.; GONZÁLEZ VEGA, J. i FERNANDEZ PÉREZ, B.: Introducción al derecho de la Unión Europea, 2na. ed., Eurolex, Madrid, 1999.

- BERNAD, Maximiliano; SALINAS, Sergio i TIRADO, Carmen: Instituciones y Derecho de la Unión Europea, Realizaciones, Informes y Ediciones Europa, Zaragoza, 2003.

- BOULOUIS, Jean: Droit institutionnel de l'Union Européenne, Montchrestien, 6na. ed., París, 1997.

- CARTOU, Louis: L'Union Européenne, 5na. ed., Precis Dalloz, París, 2004.

- CONSTANTINESCO, V.; JACQUE, J.P.; KOVAR, R. i SIMON, D. (Dirs.): Traité instituant la CEE. Commentaire article par article, Economica, París, 1992.

- CONSTANTINESCO, V.; KOVAR, R. i SIMON, D. (Dirs.): Traité sur l'Union Européenne. Commentaire article par article, Economica, París, 1995.

- CONSTANTINESCO, V.; KOVAR, R. i SIMON, D. (Dirs.): Traités d'Amsterdam et de Nice : commentaire article par article, Economica, París, 2007.

- GARCÍA DE ENTERRÍA, E.; GONZÁLEZ CAMPOS, J. i MUÑOZ MACHADO, S. (Dirs.): Tratado de Derecho Comunitario (Estudio sistemático desde el Derecho español), Toms I, II i III, Civitas, Madrid, 1986.

- HUESA VINAIXA, Rosario (coord.): Instituciones de Derecho Comunitario, Tirant lo Blanch, Valencia, 2000.

- LÓPEZ ESCUDERO, Manuel i MARTÍN Y PÉREZ DE NANCLARES, José: Derecho Comunitario Material, McGraw-Hill, Madrid, 2000.

- ISAAC, Guy (versió espanyola per G.-L. Ramos Ruano): Manual de Derecho Comunitario General, 5na. ed. espanyola, Ariel, Barcelona, 2000.

- LINDE PANIAGUA, Enrique (coord.): Políticas comunitarias, Colex, Madrid, 2001.

- LOUIS, Jean-Victor: El ordenamiento jurídico comunitario, 5na. ed., Comisión de las Comunidades Europeas, Colección Perspectivas Europeas, Oficina de Publicaciones de las Comunidades Europeas, Luxemburg, 1995.

- MANGAS MARTÍN, Araceli: Derecho comunitario europeo y derecho español, 2na. ed., Técnos, Madrid, 1987.

- MENGOZZI, Paolo (traducció per Javier Fernández Pons): Derecho Comunitario y de la Unión Europea, Técnos, Madrid, 2000.

- RODRÍGUEZ IGLESIAS, Gil Carlos.; LIÑÁN NOGUERAS, Diego J. (Dirs.): El derecho comunitario europeo y su aplicación judicial, Cívitas, Madrid, 1993.

- TRUYOL Y SERRA, Antonio: La integración europea. Análisis históricoinstitucional con textos y documentos. I Génesis y desarrollo de la Comunidad Europea (1951-1979), Tecnos, Madrid, 1999.

- VV.AA. Commentaire Megret. Le Droit de la Communauté Européenne, 16 volums, Editions de l'Université Libre de Bruxelles, Bruxelles.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent