DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA RECERCA JURÍDICA Codi 15645114
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
RUIZ SANZ, MARIO
Adreça electrònica mario.ruiz@urv.cat
Professors/es
RUIZ SANZ, MARIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 Establir hipòtesis de treball, elaborar teories i investigacions científiques en matèria d’administració i dret públic.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Proporcionar els fonaments per a la realització de recerca en el camp del Dret. 2. Aprendre a raonar en Dret. 3. Aprendre a argumentar en Dret. 4. Utilitzar fonts de documentació jurídica. 5. Estudiar les indicacions formals de presentació de resultats de recerca. 6. Aplicar les indicacions formals de presentació de resultats a la recerca particular. 7. Distingir les formes d’argumentació jurídica. 8. Donar resposta als dubtes metodològics en la realització d’un treball d’investigació. 9. Valorar les diferents aportacions doctrinals a la recerca. AC6
BC3
BC6
CC2
CC4
CC6

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. MÉTODES PER A LA REALITZACIÓ DE TREBALLS DE RECERCA. INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL
1.1.- Treball de recerca, memòries, tesis...
1.2.- La ciència sense regles
1.3.- Característiques del treball de recerca1.
1.4.- Tipus de treballs de recerca
1.5.- La funció del director de tesis o Tutor del treball de recerca
1.6.- Actituts d´un investigador

TEMA 2. PRIMERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ (APORÉTICA)
2.1. L´elecció del tema
2.2. La consulta bibliogràfica preliminar
2.3. Plantejament del problema (hipótesi)
2.4. Plà de treball
2.5. Esquema provisional

TEMA 3. SEGONA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CERCA D´INFORMACIÓ (HEURÍSTICA)
3.1. Informació i fonts del treball científic
3.2. Investigació bibliogràfica: biblioteques, llibreries, hemeroteques, recopilacions bibliogràfiques, la “xarxa”…
3.3. Referències bibliogràfiques
3.4. Tipus de fitxes: fitxes bibliogràfiques, fitxes de treball …
3.5. Clasificació de fitxers
3.6. Fitxers informàtics

TEMA 4. TERCERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CONSTRUCCIÓ
4.1. Organització del material de treball
4.2. Tècniques d´anàlisi, esquemes, resumens …
4.3. Plà de treball i esquema del treball de recerca

TEMA 5. QUARTA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: REDACCIÓ
5.1. Redacció i presentació
5.2. Estructura del treball
5.3. Apareill documental: cites, notes a peu de pàgina
5.4. Altres aspectes formals, llibres d´estil …
5.5. Abreviatures i llatinismes
5.6. Correcció de proves

TEMA 6. AVALUACIÓ DELS TREBALLS DE RECERCA
6.1. Característiques de l´avaluació: temes de forma i de fons
6.2. Composició de tribunals de tesi i selecció de membres
6.3. Procediment de lectura de tesis doctorals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 0 12
Seminaris
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves mixtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació breu del contingut i dinàmica de l´assignatura.
Sessió Magistral Explicació i desenvolupament ampli dels continguts de l´assignatura
Seminaris Explicació i activitats diverses, amb perfil pràctic i discursiu, en relació als contingut de l´assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de treballs i proves de diferents tipus a realitzar amb la finalitat d´una autovaloracíó de l´estudiant.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Possible consulta individual dels alumnes en relació als continguts del temari de l´assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de qüestions relacionades amb els contiguts a resoldre a l´aula. 20
Proves mixtes Resolució de qüestions plentejades com a exercicis als materials de l´assignatura. 40
Proves objectives de tipus test Prova de coneixements sobre les matèries exposades i analitzades al llarc de l´assignatura.. 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AZÚA REYES, Sergio; Metodología y Técnicas de la Investigación jurídica, México, Porrúa, 1990

BEAUD, Michel; L’Art de la thèse. Comment préparer et rédiger une thèse de doctorat, un mémore de DEA ou de maîtrise ou tout autre travail universitaire, Paris, Ed. La Découverte, 1988.

ECO, Umberto; Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona, Gedisa, 1994. (Come si fa una tesi di laurea, Tascabili Bompiani, 1977)

LARENZ, K.; Methodenlehre der Rechtswissenschaft, Springer-Verlag, Berlín-Heidelberg, 4ª ed. 1979 (1ª ed. 1960). Trad. cast. M. Rodríguez Molinero (Metodología de la Ciencia del Derecho), Barcelona-Caracas-México, Ariel, 1980.

ROUVEYRAN, Jean-Claude; Mémoires et Thèses. L’art et les méthodes, Paris, Maisonneuve et Larose, 1989

TABORGA, Huáscar: Cómo hacer una tesis, México, Grijalbo, 1980

WITKER, Jorge; Cómo elaborar una tesis en Derecho. Pautas metodológicas y técnicas para el estudiante o investigador del Derecho, Madrid, Civitas, 1986.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA DE L'ESTAT I PENSAMENT JURÍDIC/15645101
ANÀLISI HISTÒRICA I JURÍDICA DE L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA/15645102

 
Altres comentaris
Es recomana la lectura prèvia a les classes magistrals i seminaris dels materials entregats a l´efecte.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent