DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA RECERCA JURÍDICA Codi 15645114
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Entendre els models reguladors, interpretar i aplicar correctament la normativa
 A6 Establir hipòtesis de treball, elaborar teories i investigacions científiques en matèria d'adminsitració i dret públic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Proporciona els fonaments per a la realització de recerca en el cammp del Dret
Utilitza fonts de documentació jurídica
 A6 Aprèn a raonar en Dret
Aprèn a argumentar en Dret
Estudia les indicacions formals de presentació de resultats de recerca
aplica les indicacions formals de presentació de resultats a la recerca particular
Dóna resposta als dubtes metodològics en la realització d'un treball d'investigació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Valora les diferents aportacions doctrinals a la recerca
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. MÉTODES PER A LA REALITZACIÓ DE TREBALLS DE RECERCA. INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL
1.1.- Treball de recerca, memòries, tesis...
1.2.- La ciència sense regles
1.3.- Característiques del treball de recerca1.
1.4.- Tipus de treballs de recerca
1.5.- La funció del director de tesis o Tutor del treball de recerca
1.6.- Actituts d´un investigador

TEMA 2. PRIMERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ (APORÉTICA)
2.1. L´elecció del tema
2.2. La consulta bibliogràfica preliminar
2.3. Plantejament del problema (hipótesi)
2.4. Plà de treball
2.5. Esquema provisional

TEMA 3. SEGONA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CERCA D´INFORMACIÓ (HEURÍSTICA)
3.1. Informació i fonts del treball científic
3.2. Investigació bibliogràfica: biblioteques, llibreries, hemeroteques, recopilacions bibliogràfiques, la “xarxa”…
3.3. Referències bibliogràfiques
3.4. Tipus de fitxes: fitxes bibliogràfiques, fitxes de treball …
3.5. Clasificació de fitxers
3.6. Fitxers informàtics

TEMA 4. TERCERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CONSTRUCCIÓ
4.1. Organització del material de treball
4.2. Tècniques d´anàlisi, esquemes, resumens …
4.3. Plà de treball i esquema del treball de recerca

TEMA 5. QUARTA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: REDACCIÓ
5.1. Redacció i presentació
5.2. Estructura del treball
5.3. Apareill documental: cites, notes a peu de pàgina
5.4. Altres aspectes formals, llibres d´estil …
5.5. Abreviatures i llatinismes
5.6. Correcció de proves


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
C4
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A5
B3
C3
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis
A6
B6
C3
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
B6
C2
C3
C4
9 14 23
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació breu del contingut i dinàmica de l´assignatura.
Sessió Magistral Explicació i desenvolupament ampli dels continguts de l´assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs i proves de diferents tipus a realitzar en relació a la valoració de l'estudiant
Resolució de problemes, exercicis Entrega d'exercicis relatius als temari
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis relatius al temari
Atenció personalitzada Atenció personalitzada durant el curs per determinar el treball de recerca de cada estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Possible consulta individual dels alumnes en relació als continguts del temari de l´assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A5
B3
C3
Plantejament de qüestions relacionades amb els contiguts de l'assignatura i a lliurar a travès de moodle i comentar a l'aula o en tutories. 40% nota final
Resolució de problemes, exercicis
A6
B6
C3
Plantejament de qüestions relacionades amb els contiguts de l'assignatura i a lliurar a travès de moodle i comentar a l'aula o en tutories. 20%
Resolució de problemes, exercicis
B6
C2
C3
C4
Plantejament de qüestions relacionades amb els contiguts de l'assignatura i a lliurar a travès de moodle i comentar a l'aula o en tutories. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AZÚA REYES, Sergio; Metodología y Técnicas de la Investigación jurídica, México, Porrúa, 1990

BEAUD, Michel; L’Art de la thèse. Comment préparer et rédiger une thèse de doctorat, un mémore de DEA ou de maîtrise ou tout autre travail universitaire, Paris, Ed. La Découverte, 1988.

ECO, Umberto; Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona, Gedisa, 1994. (Come si fa una tesi di laurea, Tascabili Bompiani, 1977)

LARENZ, K.; Methodenlehre der Rechtswissenschaft, Springer-Verlag, Berlín-Heidelberg, 4ª ed. 1979 (1ª ed. 1960). Trad. cast. M. Rodríguez Molinero (Metodología de la Ciencia del Derecho), Barcelona-Caracas-México, Ariel, 1980.

ROUVEYRAN, Jean-Claude; Mémoires et Thèses. L’art et les méthodes, Paris, Maisonneuve et Larose, 1989

TABORGA, Huáscar: Cómo hacer una tesis, México, Grijalbo, 1980

WITKER, Jorge; Cómo elaborar una tesis en Derecho. Pautas metodológicas y técnicas para el estudiante o investigador del Derecho, Madrid, Civitas, 1986.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent