DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FONAMENTS DE LES CIÈNCIES AMBIENTALS Codi 15675101
Ensenyament
Dret Ambiental (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Geografia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica rosamaria.marce@urv.cat
mteresa.novo@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
MARCÉ RECASENS, ROSA MARIA
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Utilitzar correctament les fonts del dret ambiental per a obtenir informació jurídicament rellevant.
 A2 Analitzar problemes ambientals des de la perspectiva jurídica considerant el seu caràter interdisciplinar.
 A6 Analitzar, vaorar i argumentar els problemes que es palntegen en dret ambiental a partir dels informes d'experts en disciplines mediambientals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Mostrar sensibilitat en temes ambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Diferencia entre risc natural i impacte ambiental
Descriu la composició dels diferents medis: atmosfèric, aquàtic i edafològic
 A2 Identifica les diferents etapes en la relació entre espècie humana i medi ambient
Explica la necessitat d'aplicar una aproximació multidisciplinar i interdisciplinar a les qüestions ambientals
Utilitza bases de dades ambientals
 A6 Descriu els conceptes bàsics relacionats amb el medi ambient
Analitza el funcionament dels diferents sistemes que conformen el medi ambient, tenint en compte l'elevat grau d'interrelació entre tots ells
Valora els efectes dels contaminants sobre els éssers vius i els ecosistemes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental als treballs i projectes realitzats
Comprèn la diferent percepció que els humans han tingut del medi ambient al llarg del a història
Demostra tenir consciència de la importància de la gestió de residus
Analitza les bases de la biotecnologia moderna, la seva utilitat i el seu impacte ambiental
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción 1.1. Aspectos conceptuales
1.2. Desarrollo humano y cambio ambiental
1.3. Ordenación del territorio: clave para un desarrollo sostenible
1.4. Compuestos químicos de interés ambiental
2. Componentes del medio ambiente: desequilibrios en los sistemas 2.1 El relieve
2.2 La atmósfera y el clima
2.3 El agua
2.4 El suelo
2.5 Ecosistemas y biodiversidad
2.6 Los espacios antropizados
2.7 Los riesgos naturales
2.8 El cambio climático
2.9 Los residuos
3. Socioecología 3.1 La sexta extinción
3.2 La biotecnología moderna

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
A2
B3
B6
C3
25 75 100
Debats
A1
A2
A6
B6
4 12 16
Treballs
A2
A6
B3
B6
C3
4 20 24
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
B6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura: contendios, bibliografía básica, trabajos y actividaes a realitar y sistema de evaluación.
Sessió Magistral Exposición de contenidos.
Debats Dos debates. El primero en relación al artículo que los estudiantes han de haber leído y del cual también han de presentar una reseña. El segundo debate en relación al visionado de un documental de carácter ambiental.
Treballs Dos trabajos individuales. El primero en relació a la reseña sobre el artículo que los estudiantes han de haber leído y sobre el cual habrá un debate. El segundo en relación a un tema propuesto por el profesor.
Atenció personalitzada Atención personalitzada de acuerdo a las necesidades de los estudiantes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atención personalizada de acuerdo con las necesidades de los estudiantes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A1
A2
A6
B6
Ya indicados en la descripción de la metodología. Son dos y cada uno equivale a un 15% del peso total de la materia. 30%
Treballs
A2
A6
B3
B6
C3
Ya indicados en la descripción de la metodología. Son dos y cada uno equivale a un 20% del peso total de la materia. 40%
Proves objectives de tipus test
B6
Prueba que incluye preguntas cerradas con diferentes alternativas de respuesta y el estudiante ha de escoger una. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durante la realización de actividades y pruebas evaluativas, el alumno no podrá utilizar ningún tipo de dispositivo de comunicación, transmisión y almacenamiento de datos que no esté expresamente autorizado para la prueba. La realización demostrativamente fraudulenta de alguna actividad evaluativa de alguna asignatura tanto en soporte material como virtual y electrónico comporta para el estudiante la nota de suspenso de esta actividad evaluativa.

Para la segunda convocatoria serán tenidas en cuenta las mismas actividades/metodologías.


Fonts d'informació

Bàsica

Cátedra Dow/URV de Desarrollo Sostennible (http://www.desenvolupamentsostenible.org/index.php?lang=es)

Diamond, J. (2006): Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Barcelona.

García, E. (2005): Medio ambiente y sociedad, Alianza Editorial, Madrid.

Lopez Bonillo,D (1997): El medio ambiente, Catedra, Madrid.

Saladié, O. y Oliveras, J. (2010): Desenvolupament sostenible, Publicacions URV, Tarragona.

Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M. Relea, F. y Rodríguez, P. (2004): Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens Vives, Barcelona.

Complementària

Se facilitará oportunamente.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent