DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15675401
Ensenyament
Dret Ambiental (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Adreça electrònica susana.borras@urv.cat
Professors/es
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Web http://cedat.cat
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques externes es realitzen durant el període lectiu (curs acadèmic) o durant l'estiu en organismes aliens a la URV i al CEDAT i programades amb la tutorització del professorat del Master i el/la tutor/a de l'organisme receptor. Aquesta activitat curricular permet a l'alumnat experimentar l'aproximació al món laboral i professional especialitzat o relacionat amb aspectes jurídics ambientals. La finalitat és desenvolupar habilitats i competències conduents a perfeccionar el seu aprenentatge en contacte amb les administracions, consultories, associacions ecologistes o altres institucions que col·laboren amb el Master en Dret Ambiental. Les pràctiques externes contribueixen a formar professionals per a la gestió dels problemes ambientals i amb profunds coneixements de dret aplicable. Les pràctiques es desenvolupen en l'àmbit de la gestió ambiental de l'empresa, en la gestió de polítiques ambientals en l'àmbit de l'Administració pública, en l'activitat de les organitzacions no governamentals i en l'àmbit de la professió d'advocat i d'assessoria jurídica. El prestigiós prestigi dels prestadors de pràctiques garanteix una millor qualitat en l'aprenentatge i preparació de l'alumnat per als reptes de la protecció ambiental, així com també cobreix amb les expectatives dels ocupadors de formar futurs professionals especialitzats en l'àmbit ambiental. El Master compta amb la col·laboració de diverses prestigioses entitats per a la realització de pràctiques curriculars. Es dona especial atenció a les pràctiques internacionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar problemes ambientals des de la perspectiva jurídica considerant el seu caràter interdisciplinar.
 A3 Adquirir i aplicar el llenguatge especialitzat propi de l'àmbit del dret ambiental utilitzat en la redacció i la interpretació de textos jurídics.
 A5 Argumentar jurídicament en l'àmbit del dret ambiental.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el medi ambient.
 B4 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida.
 B5 Comunicar conclusions i coneixements de forma adequada a públics especialitzats i no especialitzats.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Posa en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Coneix institucions i organismes vinculats a l'àmbit del dret ambiental
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional
 A3 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Coneix i utilitza els mitjans tècnics més freqúentment utilitzats pels professionals de l'àmbit del dret ambiental
 A5 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional
Coneix i utilitza els mitjans tècnics més freqúentment utilitzats pels professionals de l'àmbit del dret ambiental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B4 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B5 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El correcte desenvolupament i funcionament de les pràctiques externes del màster precisen d'un important treball previ de preparació, coordinació i informació als estudiants. Per a això, el màster preveu un coordinador de les pràctiques externes que va a ser el punt d'enllaç entre els estudiants i les entitats col·laboradores per al desenvolupament de les pràctiques. A efectes administratius i de gestió, es contempla així mateix la col·laboració de l'Oficina de Suport al Deganat (d'ara endavant OAD) amb el coordinador de les pràctiques externes, que conjuntament elaboraran un calendari de planificació de les pràctiques externes i que seguirà l'estructura que es detalla:

- Gener/febrer: El coordinador de les pràctiques externes (d'ara endavant, coordinador) ha de posar-se en contacte amb les entitats que van a col·laborar, a fi de concretar els diferents aspectes del seu desenvolupament (concreció d'activitats a realitzar per part de l'estudiant, moment de realització, horaris,…)

- Febrer/març: El coordinador convoca als estudiants a una sessió informativa en línia, a través de l'espai virtual Moodle, sobre les pràctiques externes para:

o Explicar funcionament de les mateixes

o Informar i publicar el calendari de planificació de les pràctiques externes

o Informar sobre tota l'oferta de pràctiques perquè l'alumne estableixi les seves prioritats. En aquest moment s'indica a l'alumne que la plaça de pràctiques s'atorgarà en funció de l'ordre de prioritat en la selecció i, en cas de ser necessari, atenent a l'expedient acadèmic de la titulació d'accés

o Indicar el termini per comunicar l'elecció efectuada

o Es potenciarà la realització de pràctiques externes internacionals, a través de les beques Erasmus o MOU. En aquest sentit, el coordinador de mobilitat informarà als estudiants d'aquesta possibilitat.

- Març: El coordinador, amb la col·laboració de la OAD, procediran a l'assignació de places. El resultat final s'informarà als alumnes a través de la plataforma virtual moodle indicant, així mateix, el termini que l'alumne disposa per acceptar o renunciar a la plaça que li ha estat assignada

- Març/Abril: L'alumne té confirmar en línia, però per escrit, al coordinador de les pràctiques l'acceptació o renúncia a la plaça assignada. En tot cas, la renúncia ha d'estar motivada, a l'efecte de procedir a una nova assignació

- Març/Abril: El coordinador comunica a l'entitat col·laboradora l'alumne que li ha estat assignat

- Abril: El coordinador de les pràctiques, juntament amb la OAD, prepara la documentació necessària per al desenvolupament de les pràctiques externes, que es realitzaran durant el segon quadrimestre, tret que l'alumne justifiqui la impossibilitat de realitzar-les durant aquest període, en aquest cas es preveurà un calendari específic alternatiu per facilitar-li la realització de les pràctiques.

- Abril: La OAD i el coordinador explicaran el contingut de la documentació necessària per al correcte desenvolupament de les pràctiques externes i la lliuraran, a través de moodle, als alumnes. En aquest moment s'indica a l'alumne la documentació que ha de fer arribar a l'entitat que li acull per realitzar les pràctiques externes, la documentació que ell mateix ha de gestionar, i el termini i forma de devolució de la mateixa al final de les pràctiques, que en tot cas es farà arribar a la OAD.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C5
C6
5 20 25
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
C5
5 20 25
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
C5
C6
5 0 5
Estada de pràctiques
C5
C6
0 180 180
Memòria
C6
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries El correcte desenvolupament i funcionament de les pràctiques externes del màster precisen d'un important treball previ de preparació, coordinació i informació als estudiants. Per a això, el màster preveu un coordinador de les pràctiques externes que va a ser el punt d'enllaç entre els estudiants i les entitats col·laboradores per al desenvolupament de les pràctiques. A efectes administratius i de gestió, es contempla així mateix la col·laboració de l'Oficina de Suport al Deganat (d'ara endavant OAD) amb el coordinador de les pràctiques externes, que conjuntament elaboraran un calendari de planificació de les pràctiques externes
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Els mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor professional i del tutor acadèmic, es poden realitzar mitjançant les eines de comunicació síncrona, webconferències (Adobe Connect) o xat i asíncrones, correu electrònic o fòrums que ofereix el Campus Virtual.
Aquests mecanismes de seguiment permeten detectar i reconduir possibles incidències (tant per part de l'alumne com de l'entitat col·laboradora) durant el seu desenvolupament. En concret es contemplen els dos següents:
- Tutories amb el coordinador de les pràctiques externes: es preveu la realització mínima de dues tutories per videoconferència amb el tutor coordinador de les pràctiques.
- Entrevistes amb el tutor extern: es preveu un mínim de dues entrevistes (personals, telemàtiques o telefòniques) entre el tutor intern i el extern
Estada de pràctiques Durant el període de pràctiques l'estudiant ha de realitzar:

• Hores de presència en l'entitat externa: 180
• Hores de treball personal: 15
• Hores de preparació de l'avaluació (elaboració de la memòria i del autoinforme): 15
• Hores de tutorització interna: 15
Memòria Elaboració d'una memòria final, en la qual figurarà, entre uns altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes oposats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.
Durant el període de pràctiques l'estudiant ha d'elaborar un quadern de pràctiques en línia, disponible a l'espai moodle. Aquest quadern es presentarà per ser part de l'avaluació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El correcte desenvolupament de les pràctiques externes precisa de mecanisme de seguiment per detectar i reconduir possibles incidències (tant per part de l'alumne com de l'entitat col·laboradora) durant el seu desenvolupament. En concret es contemplen els dos següents:

- Tutories amb el coordinador de les pràctiques externes: es preveu la realització mínima de dues tutories per videoconferència amb el tutor coordinador de les pràctiques.

- Entrevistes amb el tutor extern: es preveu un mínim de dues entrevistes (personals, telemàtiques o telefòniques) entre el tutor intern i l'extern

Les pràctiques externes es regiran per convenis específics de col·laboració.

La URV va aprovar la “NORMATIVA DE PRÀCTIQUES EXTERNES DELS ESTUDIANTS DE LA URV” mitjançant decisió del Consell de Govern del 20 de desembre de 2012, modificada pel Consell de Govern del 7 de març de 2013. Així mateix, el 2012 la Facultat de Ciències Jurídiques va aprovar una normativa de centre per a les diferents titulacions.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La supervisió de pràctiques:

La supervisió de les pràctiques externes anirà a càrrec del tutor intern, que serà el punt de connexió entre l'alumne i el tutor extern responsable de l'execució de les pràctiques, estant tots dos implicats en l'atenció personalitzada de l'alumne. Una vegada finalitzat el període de pràctiques, serà el tutor intern qui, atenent a les diferents activitats avaluativas dutes a terme durant el desenvolupament de les pràctiques externes (el principal pes de les quals recaurà en l'execució de les pràctiques), determinarà la nota final mentre que responsable de l'avaluació.

Hores de presència en l'entitat externa: 180

Hores de treball personal: 15

Hores de preparació de l'avaluació (elaboració del autoinforme): 15

Hores de tutorització interna: 15

El sistema d'avaluació:

Elaboració d'una memòria final, en la qual figurarà, entre uns altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes oposats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

Informe final del tutor professional: 30%-60%

Memòria i autoinforme de l'estudiant: 20%-50%

Seguiment de l'estudiant que realitza el tutor acadèmic: 10%-30%

Informe de valoració del tutor acadèmic: 10%-40%


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent