Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora. |
| CE6 |
Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social. |
| CE8 |
Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
| CT4 |
Comunicar idees complexes de forma efectiva a tot tipus d'audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Mostra capacitat per a l'anàlisi de la realitat social a partir de la qual plantejar estratègies d'intervenció innovadores adequades al context.
Relaciona els elements fonamentals de la intervenció social i educativa.
| | CE6 |
És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Identifica experiències en què l'expressió artístic i les seves formes d'aplicació constitueixen un instrument innovador de transformació social i educativa en contextos de canvi social.
Comprèn l'aportació dels recursos narratius per innovar en la intervenció social i educativa.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Descobreix les oportunitats i els riscos i les amenaces que ofereixen les tecnologies de la comunicació en la innovació de la intervenció social i educativa.
| | CE8 |
Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Analitza de forma crítica i reflexiva les pràctiques d'intervenció de diferents equips multidisciplinaris i identifica noves formes d'actuació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l'afronta de manera activa.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
| | CT4 |
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic 1.
Bloc temàtic 2.
Bloc temàtic 3.
Bloc temàtic 4.
Bloc temática 5.
|
Abordatge de l'acció social i educativa. Nexes entre la intervenció i la investigació social.
Planificació, gestió i avaluació de serveis, plans i programes des d'una perspectiva crítica i reflexiva.
Els i les professionals com agents de canvi i transformació social.
Narració i contribució al canvi a través dels informes.
Art i justicia. L'art en l'atenció i transformació de persones, grups i comunitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16.5 |
0 |
16.5 |
Fòrums de debat |
|
0 |
5 |
5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
25 |
35 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
30 |
30 |
Treballs col·laboratius. |
|
9 |
44.5 |
53.5 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presa de contacte amb l'estudiantat i presentació de l’assignatura: continguts, metodologies d'aprenentate, sistema d'avaluació, atenció, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Fòrums de debat |
A partir de la introducció d'un tema de debat per part del profesor/a en el que s'exposaran algunes preguntes orientatives, l'alumnat ha de respondre des d'una perspectiva crítica i demostrant domini sobre el contingut dels textos dels bolcs temàtics on s'inserta el debat.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
A partir d'un informe real sobre una intervenció social i/o educativa, es plantejarà l'anàlisi i millora del mateix tenint en compte els materials i continguts del bloc temàtic 4.
L'activitat es realitzarà de forma individual. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura d'articles i altra documentació rellevant relacionada amb els continguts de l'assignatura. |
Treballs col·laboratius. |
El treball es realitzarà de forma grupal.
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del profesor/a- pactaran el projecte/intervenció/àmbit sobre el que es desenvoluparà una anàlisi que contribueixi a la detecció i/o disseny d'estratègies innovadores d'intervenció socioeducatives. |
Presentacions / exposicions |
Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball col·laboratiu farà una presentació dels principals resultats del mateix.
Hauran de participar tots els membres del grup. |
Atenció personalitzada |
Atenció de les necessitats i dubtes que l'estudiantat manifesti en relació al contingut i desenvolupament de l'assignatura. |
Descripció |
Atenció personalitzada presencialment en horari d'atenció del professorat i virtualment a través de correu electrònic i moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
A partir d'un informe real sobre una intervenció social i/o educativa, es plantejarà l'anàlisi i millora del mateix tenint en compte els materials i continguts del bloc temàtic 4.
L'activitat es realitzarà de forma individual.
Es valorarà la incorporació de recursos ètics i narratius que contribueixin a la innovació i millora d'una intervenció social i/o educativa. |
45% |
Treballs col·laboratius. |
|
El treball es realitzarà de forma grupal.
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del profesor/a- pactaran el projecte/intervenció/àmbit sobre el que es desenvoluparà una anàlisi que contribueixi a la detecció i/o disseny d'estratègies innovadores d'intervenció socioeducatives.
Es valorarà la capacitat d'analitzar de forma crítica i reflexiva així com l'aportació d'elements, estratègies i metodologies innovadores per la millora de l'intervenció motiu d'anàlisi. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball col·laboratiu farà una presentació dels principals resultats del mateix.
Hauran de participar tots els membres del grup.
Es tindrà en compte la capacitat de síntesi i la utilització d'un discurs coherent i amb vocabulari adequat a la temàtica presentada. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'establirà un període perquè els estudiants puguin lliurar les activitats no superades en l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Ander-Egg, E., Introducción a la planificación, Buenos Aires: Lumen., 1991
Asquith, S. & Clark, C, The Role of the Social Worker in the 21st Century, A Literature Review., 2005
Camic, P. & Chatterjee, H., Museums and art galleries as partners for public health interventions. Perspectives, Public Health, 133(1), 66-71, 2013
Castillo, M., Els problemes de la planificació: una exigència no sempre entesa. Propostes de treball i reflexió., Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 33, 145-156, 2006
Colegio Oficial de Trabajo Social de Jaén, Curso: El arte como herramienta para la intervención psico-social y educativa, ,
Cortina, A, Profesionalidad, en P. Cerezo (coord.) Democracia y virtudes cívicas, (p. 361-379), Madrid: Biblioteca Nueva., 2005
Donna McDonald, Jennifer Boddy, Katy O'Callaghan & Polly Chester, Ethical Professional Writing in Social Work and Human Services, . Ethics and Social Welfare, 9(4), 359-374, 2015
Esquerda, M., Conferència "L’ètica en la intervenció social en l’època de la postveritat", , 2017
González-Saibene, A., Acerca de la intervención, . RUMBOS TS, 11, 22-40, 2015
López, L., Arte y Trabajo Social: Un programa de intervención para transformar la visión de la sociedad para la inclusión de personas con demencia temprana y Alzheimer, . Cuadernos de Trabajo Social, 29-1, 51-61., 2016
Madziwa, M., The importance of Monitoring and Evaluation for Social Programmes, , 2015
McAuliffe, D., and L. Chenoweth, Leave No Stone Unturned: The Inclusive Model of Ethical Decision Making, Ethics and Social Welfare 2(1), 38–49., 2008
Munté, A., i De Vicente, I., El “Sueño de Barrio” ¿Un nuevo modelo de Trabajo Social?., Revista Katálysis, 15(2), 254-261, 2012
Roets, G.; Roose, R.; de Wilde, L., & Vanobbergen, B., ). Framing the “child at risk” in social work reports: Truth-telling or storytelling?, Journal of Social Work, 17(4), 453-469., 2017
Saura, A., Arte, educación y justicia social, Opción, 6, 765-789, 2015
SINAPSIS, Art en contextos sanitaris. Itineraris I eines per a desenvolupar projectes col·laboratius, , 2009
Stuckey, H.L. & Nobel J., The connection between art, healing, and public health, Journal Public Health, 100, 254-263, 2010
Traube, D. E., Begun, S., Okpych, N., & Choy-Brown, M., Catalyzing Innovation in Social Work, Research on Social Work Practice, 27(2), 134-1380, 2017
Vilar, J., L'ética en la practica quotidiana de les professions socials, Educació Social, 17, 10-25., 2001
|
Ander-Egg, E. (1991). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Lumen. Recuperat de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdf
Asquith, S. & Clark, C. (2005). The Role of the Social Worker in the 21st Century – A Literature Review. Recuperat de https://nasowsunilag.org.ng/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/Roles_of_Social_Workers_in_the_21st_Century_17.pdf
Camic, P. & Chatterjee, H. (2013). Museums and art galleries as partners for public health interventions. Perspectives. Public Health, 133(1), 66-71. http://dx.doi.org/10.1177/1757913912468523.
Castillo, M. (2006). Els problemes de la planificació: una exigència no sempre entesa. Propostes de treball i reflexió. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 33, 145-156. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewFile/165543/241103
Ander-Egg, E. (1991). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Lumen. Recuperat de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdf
http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdfAsquith, S. & Clark, C. (2005). The Role of the Social Worker in the 21st Century – A Literature Review. Recuperat de
Camic, P. & Chatterjee, H. (2013). Museums and art galleries as partners for public health interventions. http://dx.doi.org/10.1177/1757913912468523
http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewFile/165543/241103Colegio Oficial de Trabajo Social de Jaén. Curso: El arte como herramienta para la intervención psico-social y educativa, en:
https://www.dropbox.com/s/g1vk10d0t6myisw/01.Cortina%2C%20%282005%29%2C%20Profesionalidad%2C%20pp.%20361-379.pdf?dl=0Donna McDonald, Jennifer Boddy, Katy O'Callaghan & Polly Chester (2015) Ethical Professional Writing in Social Work and Human Services. Ethics and Social Welfare, 9(4), 359-374, DOI:
Recuperat de
http://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/viewFile/115/111López, L. (2016) Arte y Trabajo Social: Un programa de intervención para transformar la visión de la sociedad para la inclusión de personas con demencia temprana y Alzheimer. Cuadernos de Trabajo Social, 29-1, 51-61.Madziwa, M. (2015) The importance of Monitoring and Evaluation for Social Programmes. Recuperat de
Revista Katálysis, 15http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179624760011Roets, G.; Roose, R.; de Wilde, L., & Vanobbergen, B. (2017). Framing the “child at risk” in social work reports: Truth-telling or storytelling? Journal of Social Work, 17(4), 453-469. Doi: (accés a través de CRAI URV)
Shields, C. M. (2014). The War on Poverty Must Be Won: Transformative Leaders Can Make a Difference. International Journal of Educational Leadership and Management, 2(2), 124-146. doi:
www.trans-artlaboratori.orgStuckey, H.L. & Nobel J. (2010). The connection between art, healing, and public health: A review of current literature. , 254-263. doi:10.2105/ AJPH.2008.156497
https://doi-org.sabidi.urv.cat/10.1177/1049731516659140
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|