DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PREVENCIÓ DEL MALESTAR DELS PROFESSIONALS Codi 15685105
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
BIGLIA , BARBARA
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
barbara.biglia@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
BIGLIA , BARBARA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Desenvolupar activitats per gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE6 Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
 CE7 Incorpora en el disseny de les estructures organitzacionals tècnqiues de suport col·lectives (intervisió, supervisió, cercles de qualitat...) per a la millora del benestar de l'organització.
Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Aplica les metodologies i habilitats necessàries per a l'acompanyament en l'espai de supervisió professional.
Diagnostica situacions de risc de malestar dels professionals de la intervenció social i dels sistemes d'organització de les institucions.
 CE8 Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Aprofundeix en l’autoconeixement professional.
Desenvolupa l’actitud professional.
Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenya itineraris professionals específics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC TEMÀTIC 1. CONSCIENCIA DEL MALESTAR, PROPOSTES PER CONTRUIR BENESTAR
BLOC TEMÀTIC 2. PROPOSTES PER CONTRUIR BENESTAR. CONSTRUCCIÓ D’UNA CULTURA DE LA CURA
BLOC TEMÀTIC 3. REPENSAN LA AUTO-CURA
BLOC TEMÀTIC 4. EINES PER EL BENESTAR

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Presentacions / exposicions
CE6
2 8 10
Sessió Magistral
CE6
CE7
CE8
CT5
16.5 0 16.5
Fòrums de debat
CE8
0 5 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CT5
10 25 35
Treballs col·laboratius.
CE7
9 44.5 53.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE6
CE7
CE8
CT5
0 30 30
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Familiaritzar-se amb el moodle i amb el contingut de l’assignatura
Presentacions / exposicions Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva, organitzada en grups
El estudiants faran una presentació dels principals resultats de la mateixa.
Tots els membres del grup classe hauran de participar i mantenir una capacitat d’anàlisi crítica i argumentació
Sessió Magistral Explicacions de la docent o d’algun estudiant amb o sense suport de power point
Fòrums de debat Aquesta activitat es realitzarà de forma individual.
Les i els estudiants hauran de participar al fòrum comentant dubtes i reflexions a partir de les lectures obligatòries i fent referencia al propi àmbit de treball/interès. No es tracta de presentar resums ni tampoc de fer monòlegs sinó d’interactuar. S’oferirà una guia per a les intervencions al moodle.
S’haurà de demostrar: Comprensió dels textos, capacitat d’anàlisi crítica, capacitat argumentativa, capacitat auto reflexiva.
Supòsits pràctics/ estudi de casos L’activitat és l’elaboració d’un quadern individual de l ‘estudiant és un instrument de suport al procés d'aprenentatge i que es realitza a través del que anomenem "Quadern de Reflexió". El seu objectiu és elaborar un document que sistematitzi l'experiència tant personal com professionalitzadora dels casos, situacions i aprenentatges realitzats. És una eina que servirà per registrar i analitzar la participació de cada estudiant tant individual com en el grup classe i les seves dinàmiques.
És un suport documental personal que s'inicia el primer dia de classe i que inclou el treball individual i del grup classe que realitza l'alumne/a tant a l'espai classe com fora.
És obligatori el seu lliurament i el valor de Treball individual
Treballs col·laboratius. Activitat grupal amb reflexions finals individuals.
Les i els estudiants en grup hauran de recopilar i presentar de manera dinàmica al aula eines pel benestar professional. Desprès hauran de configurar un quadern d’eines que tindran que lliurar a final del curs acompanyat de reflexions individuals.
Han de demostrar saber seleccionar, posa en practica i reflexionar sobre dinàmiques i practiques de benestar personal i col·lectiu pel professionals.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Estudi individual i en grup per tal d'adquirir els coneixements de l'assignatura i desenvolupar amb èxit les activitats proposades.
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
Descripció
Els últims 30 minuts de cada classe presencial es destinaran a l'atenció personalitzada, d'altra banda els estudiants podran assistir a les tutories programades de cada docent confirmant disponibilitat pel fòrum o e-mail (d'acord amb les indicacions específiques de cada docent). Finalment, es farán tutories per videoconferències en el cas fos necessari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CE6
És tindrà en compte per a valorar i qualificar l’activitat. Que sigui una exposició crítica , reflexiva i on l’estudiant argumenti les seves aportacions.
És valorarà l’aportació de noves referencies bibliogràfiques o aportacions de treballs sobre lectures dels textos proposats o cercats per l’estudiant.
10 %
Fòrums de debat
CE8
Per superar l’activitat s’han de seguir totes les orientacions que s’hagin donat en la descripció i en les especifiques que es donaran al aula així com demostrar coneixement del contingut al que fa referència l’activitat. 10 %
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CT5
És tindrà en compte per a valorar i qualificar l’activitat. Que sigui un quadern crític , reflexiu i on l’estudiant argumenti les seves aportacions.
És valorarà l’aportació de noves referencies bibliogràfiques o aportacions de treballs sobre lectures dels textos proposats o cercats per l’estudiant.
40 %
Treballs col·laboratius.
CE7
Per superar l’activitat s’han de seguir totes les orientacions que s’hagin donat en la descripció i en les especifiques que es donaran al aula així com demostrar coneixement del contingut al que fa referència l’activitat. 40 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els i les estudiants que no han lliurat una activitat podran tornar a lliurar-la en un termini màxim set dies després de la data límit per al lliurament de la última activitat d'avaluació proposada. Qui ha suspès podra tornar a lliurar cada activitat en un termini màxim set dies després de recibir la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Ahern, Elizabeth; Sadler, Leslie; Lamb, Michael; Gariglietti, Gianna (2017) Wellbeing of Professionals Working with Suspected Victims of Child Sexual Exploitation. Child Abuse Review, 26: 130–140

Campos, F. (2017). Afrontar el desgaste : cuidado y mecanismos paliativos de la fatiga por compasión. Alternatives : Cuadernos de trabajo social. Universidad de Alicante

Dejours; C. (1998). El factor Humano. Ed. Lumen: Buenos aires .

Erpenbeck, M.( 2001).La intervisió i els seus fonaments. Revista de treball social. Nº 163: Col.legi de treballadors socials de Catalunya: Barcelona

Joseph, Jonathan (2016). Governing through Failure and Denial: The New Resilience Agenda. Millennium 44, 3:370 – 390. https://doi.org/10.1177/0305829816638166

Krecho,S., Jara,P., Mora, M. ( 2008) Guía para la reflexividad y el autocuidado, dirigido a profesionales y educadores de equipos psicosociales del sistema de protección social Chile Solidario. Gobierno de Chile.

Medina, José Luis; Sandín Esteban, Ma. Paz (2006) La complejidad del cuidado y el cuidado de la complejidad: un tránsito pedagógico de los reduccionismos fragmentantes a las lógicas no lineales de la complejidad. Texto & Contexto Enfermagem, 15(2): p.312-319. http://hdl.handle.net/2445/21971

Miehls, Dennis ; Moffatt, Ken (2000) Constructing social work identity based on the reflexive self. The British Journal of Social Work, 30, 3: 339–348,

Naturale, April (2007) Secondary Traumatic Stress in Social Workers Responding to Disasters: Reports from the Field. Clinical Social Work Journal 35: 173-181.

Puig, C. (2015). Diez propuestas para cuidarse y cuidar en las profesionales sociales. Hacia una construcción de una cultura del cuidado en los profesionales. Revista Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social. Universidad de Alicante.

Roldán Intxusta, Gabriel (2008). El cuidado en los equipos y los profesionales de la atención. Revista Española de Drogodependencias, 33, 3: 302-320.

Complementària

Barudy, J. (1995). El autocuidado de los profesionales que trabajan en programes de proteción infantil. ONG Paicabi. Corporación de promoción y apoyo a la infància

Biglia, Barbara; Bonet, Jordi (2019) Standpoint. The SAGE Encyclopedia of Children and Childhood Studie. Sage

Claramunt,C. ( 1999). Ayudándonos para ayudar a otros: Guia para el autocuidado de quienes trabajn en el campo de la violència intrafamiliar. Programa Mujer, salud y Desarrollo, OPS. San José de Costa Rica.

Esteban, Mari Luz (2017). Los cuidados, un concepto central en la teoría feminista: aportaciones, riesgos y diálogos con la antropología. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 22(2): 33-48.

Gill, Rosalind; Donaghue, Ngaire (2016). Resilience, apps and reluctant individualism: Technologies of self in the neoliberal academy, Women's Studies International Forum, 54: 91-99.

Grise-Owens, Erlene; Miller, Justin; Eaves, Mindy (eds) (2016) The A-to-Z self-care handbook for social workers and other helping professionals. Harrisburg: New Social Worker.

Jimenez, Edurne; Biglia, Barbara; Cagliero, Sara (2016). Apunts per millorar les formacions sobre violències de gènere. L’Experiecia de la investigació-acciò feminista GAPWork. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 5(1), pp. 79 – 104 .

Keeling, Johanne; McQuarrie, Chaterine (2014) 'Promoting mental health and wellbeing in practice', Mental Health Practice, 17 (5): 26-28.

Kornacki, Susan; Caruso, David (2007). A theory-based, practical approach to emotional intelligence training: Ten ways to increase emotional skills. In J. Ciarrochi & J. D. Mayer (Eds.), Applying emotional intelligence: A practitioner’s guide (pp. 53–88). New York, NY: Psychology Press/Taylor & Francis.

Lloyd, C., King, R. and Chenoweth, L., 2002. Social work, stress and burnout: A review. Journal of mental health, 11(3), pp.255-265

Luengo-Martínez, Carolina, & Sanhueza, Olivia. (2016). Condiciones de trabajo y su relación con la calidad del cuidado y salud del profesional de enfermería. Medicina y Seguridad del Trabajo, 62(245): 368-380.

Luxán, Marta; Biglia, Barbara; Azpiazu Jokin (2018) Violencias Sexuales: una asignatura pendiente. Guía para afrontar las violencias sexuales en las universidades. Bilbao: UPV

Morales G., Perz,J., Menares,M. (2003).Procesos emocionales de cuidado y riesgo en profesionales que trabajan con el sufrimiento humano. Revista de psicologia de la universidad de Chile, VolXII, Nº 1: pag,. 9-25.

Piña López, Julio Alfonso. (2015). Un análisis crítico del concepto de resiliencia en psicología. Anales de Psicología, 31(3), 751-758.

Puig, C. (2015). La supervisión en la acción social. Una oportunidad para el bienestar de los profesionales. Tarragona: Ediciones URV.

QPASTT (2016) Guidebook. Compassion Fatigue, Burnout and Vicarious Trauma. A Queensland Program of Assistance to Survivors of Torture and Trauma. Unpublish document aviable at: http://qpastt.org.au/tbcwp1/wp-content/uploads/2014/05/QPASTT-guide-compassion-fatigue-burnout-and-vicarious-trauma-FINAL.pdf

Rothschild, Babette; Rand, Marjorie (2006) Help for the Helper: Self-Care Strategies for Managing Burnout and Stress. New York : W.W. Norton.

Sally Hill Jones (2005), A self-care plan for hospice workers. American Journal of Hospice and Palliative Medicine, 22, I2: 125 - 128

Shapiro, S. L., Brown, K. W., & Biegel, Gina (2007). Teaching self-care to caregivers: Effects of mindfulness-based stress reduction on the mental health of therapists in training. Training and Education in Professional Psychology, 1(2), 105-115

Skovholt, Thomas; Grier, Thabitia; Hanson, Mattew (2001) Career Counseling for Longevity: Self-Care and Burnout Prevention Strategies for Counselor Resilience Journal of Career Development, 27: 167-176.

Tobon , O. ( 2003). El autocuidado: una habilidad para vivir. Universidad de Caldas. Colombia

Recomanacions


 
Altres comentaris
Pel contingut i les metodologies que s'emplenaran en aquest curs, es fonamental acompanyar el estudi autònom amb la presencia a classe on es treballara de manera experiencial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent