DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) FENOMEN DE GRUP I TREBALL EN EQUIP Codi 15685203
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
marta.badia@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
BADIA SOLÉ, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Aquesta assignatura s'imparteix en dues modalitats. En la modalitat pròpia (semipresencial) i en docència en línia. Podeu consultar els continguts, les competències i els resultats d'aprenentatge, les metodologies i l'avaluació en els apartats corresponents de la guia. La planificació prevista en la guia es basa en la modalitat semipresencial.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><br /></div><div><br /></div><p> Aquesta assignatura aprofundeix en el que serà el marc teòric general sobre els fenòmens que esdevenen en els grups i en els equips. Es tractarà sobre el treball en grup i la comprensió dels fenòmens de grup. Aquest són una eina imprescindible per a la comprensió i transformació de les dinàmiques infrapsíquiques i relacionals, complementaria a altres abordatges individuals. Les intervencions en el marc de lo social y educatiu necessiten d’un abordatge múltiple que tingui en compte tant la dimensió individual , la familiar i la social facilitant la comprensió dels contextos del treball. També les activitats de direcció o coordinació d’equips de treball social o educatiu i també de recerca necessiten de la formació en el treball de grup ja que aquest resulta imprescindible per a comprendre les dinàmiques relacionals dins de les organitzacions humanes. El coneixement d’aquestes dinàmiques i l’habilitació de professionals amb eines de treballs adients faciliten el desenvolupament saludable dels grups. El treball en equip es concebut com a una eina usada en les organitzacions que avancen. Com a éssers que vivim en societat, ens trobem amb moltes situacions en les que ens cal treballar o actuar en equip. Treballar en equip no és fàcil i aconseguir veritables comunitats de pràctiques i/o equips intel·ligents és complex. En aquesta assignatura ens proposem identificar, analitzar i conèixer les característiques dels bons equips per orientar els nostres respectius equips de treball cap a la millora de les seves capacitats. La Metodologia emprada serà la promoció d’espais de reflexió i d’exercici del pensament on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge de l’experiència. A partir de la pròpia experiència compartirem amb els companys els continguts que exposen els experts en el tema. En aquest espai tenen cabuda aspectes més personals i/o respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE5 Identifica en diferents experiències innovadores d'intervenció, estratègies per a la coordinació professional, el treball en equip i el treball en xarxa.
 CE6 Demostra habilitats per promoure el treball amb grups i la comprensió del fenomen grupal.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
 CE7 Incorpora en el disseny de les estructures organitzacionals tècnqiues de suport col·lectives (intervisió, supervisió, cercles de qualitat...) per a la millora del benestar de l'organització.
Aplica les metodologies i habilitats necessàries per a l'acompanyament en l'espai de supervisió professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Planifica i desenvolupa el treball/projecte de forma autònoma, organitzada i científica.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
El fenomen de grup
1-El treball en grups contextualització històrica i en relació als fenòmens socials contemporanis
2- Els fenòmens grupals. Estudi de diferents models explicatius.
3- Dinàmiques del processos de grup
4- Intervenció i facilitació de grups
Tema 2
El treball en equip
1-El treball en equip, com a eina usada en les organitzacions que avancen.
2-Passar del grup a la comunitat de pràctiques.
3-Eines que utilitzen els equips.
4-El paper de l’aprenentatge individual i col·lectiu.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 5 6
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE5
CE7
CT1
4 40 44
Presentacions / exposicions
CE5
CE6
CE7
4 45 49
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Supòsits pràctics/ estudi de casos: És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. S'analitzen situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula. Tot es registre en un quadern de reflexió
Presentacions / exposicions Els estudiants treballen en grups col·laborant per l’assoliment d'un objectiu concret i posteriorment ho exposen a classe , tot compartint amb els companys i companyes.
Atenció personalitzada Els o les estudiants sempre reben l’atenció personalitzada de les professores. En l’atenció individual s’ofereix la possibilitat de poder tractar aspectes més personals i s’ofereix la possibilitat d’una relació de treball més pròxima i de confiança mútua . S’ofereix un assessorament continuat que ajudi a descobrir aquells aspectes o coneixements que podran continuar desenvolupant-se al llarg dels estudis i del exercici professional.

Atenció personalitzada
Descripció
La  atenció personalitzada, es pot realitzar a través de la cita prèvia per correu electrònic a la professora Consulteu correu de cada professora. 
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent a les professores per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE5
CE7
CT1
Elaboració d’un quadern individual, un instrument de suport al procés d'aprenentatge i que es realitza a través del que anomenem "Quadern de Reflexió". El seu objectiu és elaborar un document que sistematitzi l'experiència tant personal com professionalitzadora dels grups i situacions i aprenentatges realitzats. És una eina que servirà per registrar i analitzar la participació tant individual com en el grup classe i les seves dinàmiques.
És un suport documental personal que s'inicia el primer dia de classe i que inclou el treball individual i del grup classe que realitza l'alumne/a tant a l'espai classe com fora.

50%
Presentacions / exposicions
CE5
CE6
CE7
Amb els continguts treballats a l'assignatura i partint del treball en petits grups, l'alumne analitza i transforma de forma individual, una situació viscuda de treball en equip. Identificant elements i àmbits de millora proposarà accions concretes per conduir el grup de treball cap a una gestió intel·ligent del mateix. El document final ha d'incorporar les activitats realitzades al bloc 2 de l'assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica dels màsters vigents.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica
  • Acosta, José Maria  (2011) Trabajo en equipo. Editorial Business&MarketingSchool ESIC. Madrid.
  • Bion, Wilfred (1980). Experiencias en grupos. Paidós
  • Bleger, José (1999). Temas de psicologia, Entrevista y grupos. Nueva Visión: Buenos Aires
  • Puig, Carmina .( 2009). El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión. VII Jornadas de servicios sociales de Atención Primaria. Colegio de educadoras y educadores sociales de Cataluña. ISBN 978-84-613-0785-2. Barcelona
  • Pujolàs, Pere. (2003) Aprendre junts alumnes diferents. Eumo editorial. Vic
Complementària

Materials per a aprofundir

  • Brown, Allan. (1988) Treball de grup. Editorial Pòrtic. S.A. Barcelona.
  • Mercer, Neil. (2001) Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós. Barcelona.
  • Puig, Carmina. (2015). La supervisión en la acción social. Una oportunidad para el bienestar de los profesionales. Tarragona: Ediciones URV. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/211
  • Schön, Donald (1992) La formación de profesionales reflexivos. Ed. Paidós. Barcelona.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PREVENCIÓ DEL MALESTAR DELS PROFESSIONALS/15685105
PRÀCTIQUES EXTERNES/15685401

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
L'ÈTICA EN LA CONFIGURACIÓ DEL BENESTAR PROFESSIONAL/15685202
TRANSDISCIPLINARIETAT, TREBALL EN XARXA I COMUNITAT/15685205

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIES INNOVADORES D'INTERVENCIÓ EN PROCESSOS DE CANVI/15685102
POLÍTIQUES D'ÈXIT I BONES PRÀCTIQUES DES D'UNA PERSPECTIVA GLOBAL/15685204
INTRODUCCIÓ A LA INTERVENCIÓ SOCIAL I EDUCATIVA/15685201
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent