Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social. |
| CE5 |
Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat. |
| CE6 |
Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Identifica els impactes socials en la investigació: outputs aconseguits i la seva implicació social, educativa, política, cultural, etc., valorant el paper de diferents agents en la generació d'impacte.
| | CE5 |
Identifica en diferents experiències innovadores d'intervenció, estratègies per a la coordinació professional, el treball en equip i el treball en xarxa.
Contempla estratègies de participació per a l'empoderament social i polític en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
| | CE6 |
És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Identifica en el treball en xarxa les bones i les males pràctiques com també les oportunitats i les amenaces per al desenvolupament de les intervencions socials.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC TEMÀTIC 1. De la multidisciplinarietat a la interdisciplinarietat. Reptes per a la transdisciplinarietat |
|
BLOC TEMÀTIC 2. Creació de contextos des d’on donar suport als processos de canvi. Comunitats per al canvi. |
|
BLOC TEMÀTIC 3. Diàleg i participació: Tècniques per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en xarxa. |
|
BLOC TEMÀTIC 4. Experiències innovadores per a la coordinació professional i el treball en xarxa. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
Sessió Magistral |
|
6 |
0 |
6 |
Fòrums de debat |
|
1 |
3 |
4 |
Treballs col·laboratius. |
|
9 |
33 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
1 |
17 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
17 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, i/o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. És possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant la publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Fòrums de debat |
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat i/o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle) |
Treballs col·laboratius. |
Treballs en grup que realitzen els/les estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliuraran a través de la mateixa. |
Presentacions / exposicions |
Presentació a l'aula del Treball Col·laboratiu realitzat |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura de la bibliografia recomanada per la professora per a cada bloc temàtic |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treball individual a partir de l’anàlisi i millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que s’estigui aplicant al territori. Caldrà escollir, analitzar i fer propostes de millora del Projecte escollit des d’una mirada transdisciplinar o de treball en xarxa. |
Atenció personalitzada |
Els treballs estaran tutoritzats per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories (presencials o virtuals) per facilitar el guiatge del treball de l'alumne/a. |
Descripció |
Els treballs estaran tutoritzats per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories (presencials o virtuals) per facilitar el guiatge del treball de l'alumne/a. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de debat |
|
Els debats es realitzaran a partir de la lectura de textos i/o visualització de material audiovisual que es posin a disposició de l'alumne a l'aula virtual |
10% |
Treballs col·laboratius. |
|
Per grups (màxim 3 persones) es dissenyarà un Projecte d’Intervenció socioeducatiu en el que s’establiran estratègies innovadores d’intervenció des d’una perspectiva transdisciplinar i/o de treball en xarxa. |
45% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació a l'aula del Treball col·laboratiu grupal |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Treball individual a partir de l’anàlisi i millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que s’estigui aplicant al territori. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Materials bàsics de l'assignatura Carrizo, L. (2010). “Interdisciplinariedad y valores”, en
Toro, B. y Tallone, A. (Eds.), Educación,
valores y ciutadania. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos. (pp.
171-186). https://www.academia.edu/847073/Interdisciplinariedad_y_valores Comellas,
M.J. (2010): “El treball en xarxa: un model de recerca i acció participativa
per promoure la cooperació de les famílies”, Educar, 45, pp. 117-129. http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/214611 Hervás
de la Torre, A. (2011): “La
participación comunitaria en salud y el trabajo social sanitario”. Documentos
de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, 50, pp. 146-186; https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4117226 Lozares,
C. (1996): “La teoria de redes sociales”, Papers,
48, pp. 103-126; http://papers.uab.cat/article/view/v48-lozares Martín Muñoz, A. (2016): “La mediación y el Trabajo
social: juntos pero no revueltos”, en
Carbonero, D.; Raya, E.; Caparros, N. y Gimeno, C. (Coords): Respuestas transdisciplinares en una
sociedad global. Aportaciones desde el Trabajo Social. Logroño: Universidad
de La Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC373.pdf Muñoz Moreno, J.L.; Rodríguez-Gómez,
D. & Barrera-Corominas, A. (2013): “Herramientas para la mejora de las
organizaciones educativas y su relación con el entorno”, Perspectiva educacional, 52:1, pp.97-123 http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/148/64 Pastor,
X. y Carrera, E. (2013): La gestió del
conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels
conflictes a les comunitats de propietaris i veïns. Barcelona: Institut de
Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316). https://www.icps.cat/archivos/Workingpapers/wp316.pdf?noga=1 Redorta, J. (2004): Cómo
analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación.
Barcelona: Paidós Subirats,
J. (2011): “Crisi o canvi d’època? Els impactes socials”, Revista de Treball Social, 194, pp. 9-20; http://www.tscat.cat/content/rts-194-bilingue Thompson,
J. (2003): “Transdisciplinariedad: Discurso, Integración y Evaluación”.
Capítulo II del documento de debate MOST: Transdisciplinariedad
y complejidad en el análisis social. UNESCO. pp. 30-45, http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001363/136367s.pdf Uribe
Mallarino, C. (2011). Interdisciplinariedad en investigación: ¿colaboración,
cruce o superación de las disciplinas?. Estudio sobre la Interdisciplinariedad
en la Universidad Javeriana. Bogotá: Editorial PUJ. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n73/n73a06.pdf |
Complementària |
|
Bibliograria complementaria
Bertalanffy,
L. (1979): Perspectivas en la Teoría
General de Sistemas. Madrid: Alianza Universidad Cachón, L. (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid:
Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad. Estrada
Ospina, V.M. (2011): “Trabajo social, intervención en lo social y nuevos
contextos”, Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 26,
pp.21-53, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5857499 Iglesias,
L i Jato, E. (2007): “La profesión de Agente de Igualdad de Oportunidades en
los diferentes contextos de la Educación Social”, Educación Social, 35, pp.
99-112; http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/165559/372508 Katz,
S., Earl, L. M. & Jaafar, S. B. (2009): Building
and connecting learning communities: The power of networks for school
improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Lorenzo Cadarso, P.
L. (2001), Fundamentos teóricos del
conflicto social. Madrid: Siglo XXI https://es.scribd.com/doc/273839635/Lorenzo-Cadarso-Pedro-Luis-Fundamentos-Teoricos-Del-Conflicto-Social Luckman,
T. (1996): Teoría de la acción social,
Paidos. Barcelona. https://www.casadellibro.com/libro-teoria-de-la-accion-social/9788449302701/516046 Nató, A. M. (Coord)(2006):
Mediación comunitaria: conflictos en el
escenario social urbano. Buenos Aires: Editorial Universidad, SRL Nicolescu,
B. (2006) “Transdisciplinariedad: Pasado, presente y futuro, Revista Visión docente con-ciencia, 31,
pp. 15-31. http://www.ceuarkos.com/Vision_docente/revista31/t3.htm. Nieto,
G. and Franzé, A. (1997): "The projection of social conflict over urban
space", Current Anthropology ,
Vol. 38 (3):461-465. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/204635 Seed,
P. (1987): Applied social network
analysis: A set of tools for social services research and practice: Information
pack. Tunbridge Wells: Costello Publishers Ltd. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
POLÍTIQUES SOCIALS I MODELS INNOVADORS D'INTERVENCIÓ EN CONTEXTOS DE CANVI/15685104 | FENOMEN DE GRUP I TREBALL EN EQUIP/15685203 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|