Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social. |
| CE5 |
Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat. |
| CE6 |
Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Identifica els impactes socials en la investigació: outputs aconseguits i la seva implicació social, educativa, política, cultural, etc., valorant el paper de diferents agents en la generació d'impacte.
| | CE5 |
Identifica en diferents experiències innovadores d'intervenció, estratègies per a la coordinació professional, el treball en equip i el treball en xarxa.
Contempla estratègies de participació per a l'empoderament social i polític en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
| | CE6 |
És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Identifica en el treball en xarxa les bones i les males pràctiques com també les oportunitats i les amenaces per al desenvolupament de les intervencions socials.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC TEMÀTIC 1. De la multidisciplinarietat a la interdisciplinarietat. Reptes per a la transdisciplinarietat |
|
BLOC TEMÀTIC 2. Creació de contextos des d’on donar suport als processos de canvi. Comunitats per al canvi. |
|
BLOC TEMÀTIC 3. Diàleg i participació: Tècniques per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en xarxa. |
|
BLOC TEMÀTIC 4. Experiències innovadores per a la coordinació professional i el treball en xarxa. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.2 |
0.1 |
0.3 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Treballs col·laboratius. |
|
0.5 |
34.5 |
35 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0.5 |
29 |
29.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
1 |
19 |
20 |
Seminaris |
|
2 |
4 |
6 |
Fòrums de debat |
|
0.5 |
5.5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.1 |
0.1 |
0.2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, i/o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. És possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant la publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Treballs col·laboratius. |
Treballs en grup que realitzen els/les estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliuraran a través de la mateixa. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura de la bibliografia recomanada per la professora per a cada bloc temàtic |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treball individual a partir de l’anàlisi i millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que s’estigui aplicant al territori. Caldrà escollir, analitzar i fer propostes de millora del Projecte escollit des d’una mirada transdisciplinar o de treball en xarxa. |
Seminaris |
Espais en el que es mostraran Projectes d'Intervenció que estiguin en marxa al territori. A partir d'aquí, es proposaran activitats d’anàlisi i de plantejament de noves propostes |
Fòrums de debat |
El Fòrum de debat aporta un aprenentatge en entorn virtual. És una activitat on els i les estudiants defensen les seves postures i comparteixen les seves opinions sobre un tema determinat. La participació en els fòrums permet a la docent valorar el seguiment de l'assignatura per part de l'estudiant |
Atenció personalitzada |
Els treballs estaran tutoritzats per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories (presencials o virtuals) per facilitar el guiatge del treball de l'alumne/a. |
Descripció |
Assessorament i orientació
individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels exercicis i
treballs proposats per la professora, així com per a la resolució de dubtes
relatius al temari impartit. Aquest assessorament es
farà al llarg del quadrimestre, a través de les sessions "on line"
que es faran per donar seguiment als exercicis pràctics i al treball
col·laboratiu. Per altra banda els i les alumnes poden contactar amb la
professora per correu electrònic per aclarir dubtes. En cas necessari, la
professora convocarà als estudiants per fer una tutoria en línia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs col·laboratius. |
|
Per grups (es decidirà el tamany en funció del número d'alumnes que matriculin l'assignatura) es dissenyarà un Projecte d’Intervenció socioeducatiu en el que s’establiran estratègies innovadores d’intervenció des d’una perspectiva transdisciplinar de treball en xarxa o de treball comunitari. |
50% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Treball individual a partir de l’anàlisi i proposta de millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que ja s’estigui aplicant al territori. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria: s'hauran de lliurar tots el treballs que no s'hagin lliurat o aprovat durant l'avaluació continuada. 1) En el cas que un o una estudiant no hagi lliurat el treball individual, haurà de fer un treball addicional centrat en l'anàlisi d'una necessitat social que es pugui abordar des de la intervenció social. 2) En el cas que un o una estudiant no hagi participat en el treball col·laboratiu durant l'avaluació continuada, haurà de lliurar el treball individualment en la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Materials bàsics de l'assignatura Carrizo, L. (2010). “Interdisciplinariedad y valores”, en
Toro, B. y Tallone, A. (Eds.), Educación,
valores y ciutadania. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos. (pp.
171-186). https://www.academia.edu/847073/Interdisciplinariedad_y_valores Comellas,
M.J. (2010): “El treball en xarxa: un model de recerca i acció participativa
per promoure la cooperació de les famílies”, Educar, 45, pp. 117-129. http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/214611 Hervás
de la Torre, A. (2011): “La
participación comunitaria en salud y el trabajo social sanitario”. Documentos
de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, 50, pp. 146-186; https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4117226 Lozares,
C. (1996): “La teoria de redes sociales”, Papers,
48, pp. 103-126; http://papers.uab.cat/article/view/v48-lozares Martín Muñoz, A. (2016): “La mediación y el Trabajo
social: juntos pero no revueltos”, en
Carbonero, D.; Raya, E.; Caparros, N. y Gimeno, C. (Coords): Respuestas transdisciplinares en una
sociedad global. Aportaciones desde el Trabajo Social. Logroño: Universidad
de La Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC373.pdf Muñoz Moreno, J.L.; Rodríguez-Gómez,
D. & Barrera-Corominas, A. (2013): “Herramientas para la mejora de las
organizaciones educativas y su relación con el entorno”, Perspectiva educacional, 52:1, pp.97-123 http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/148/64 Pastor,
X. y Carrera, E. (2013): La gestió del
conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels
conflictes a les comunitats de propietaris i veïns. Barcelona: Institut de
Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316). https://www.icps.cat/archivos/Workingpapers/wp316.pdf?noga=1 Redorta, J. (2004): Cómo
analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación.
Barcelona: Paidós Subirats,
J. (2011): “Crisi o canvi d’època? Els impactes socials”, Revista de Treball Social, 194, pp. 9-20; http://www.tscat.cat/content/rts-194-bilingue Thompson,
J. (2003): “Transdisciplinariedad: Discurso, Integración y Evaluación”.
Capítulo II del documento de debate MOST: Transdisciplinariedad
y complejidad en el análisis social. UNESCO. pp. 30-45, http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001363/136367s.pdf Uribe
Mallarino, C. (2011). Interdisciplinariedad en investigación: ¿colaboración,
cruce o superación de las disciplinas?. Estudio sobre la Interdisciplinariedad
en la Universidad Javeriana. Bogotá: Editorial PUJ. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n73/n73a06.pdf |
Complementària |
|
Bibliograria complementaria
Bertalanffy,
L. (1979): Perspectivas en la Teoría
General de Sistemas. Madrid: Alianza Universidad Cachón, L. (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid:
Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad. Estrada
Ospina, V.M. (2011): “Trabajo social, intervención en lo social y nuevos
contextos”, Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 26,
pp.21-53, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5857499 Iglesias,
L i Jato, E. (2007): “La profesión de Agente de Igualdad de Oportunidades en
los diferentes contextos de la Educación Social”, Educación Social, 35, pp.
99-112; http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/165559/372508 Katz,
S., Earl, L. M. & Jaafar, S. B. (2009): Building
and connecting learning communities: The power of networks for school
improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Lorenzo Cadarso, P.
L. (2001), Fundamentos teóricos del
conflicto social. Madrid: Siglo XXI https://es.scribd.com/doc/273839635/Lorenzo-Cadarso-Pedro-Luis-Fundamentos-Teoricos-Del-Conflicto-Social Luckman,
T. (1996): Teoría de la acción social,
Paidos. Barcelona. https://www.casadellibro.com/libro-teoria-de-la-accion-social/9788449302701/516046 Nató, A. M. (Coord)(2006):
Mediación comunitaria: conflictos en el
escenario social urbano. Buenos Aires: Editorial Universidad, SRL Nicolescu,
B. (2006) “Transdisciplinariedad: Pasado, presente y futuro, Revista Visión docente con-ciencia, 31,
pp. 15-31. http://www.ceuarkos.com/Vision_docente/revista31/t3.htm. Nieto,
G. and Franzé, A. (1997): "The projection of social conflict over urban
space", Current Anthropology ,
Vol. 38 (3):461-465. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/204635 Seed,
P. (1987): Applied social network
analysis: A set of tools for social services research and practice: Information
pack. Tunbridge Wells: Costello Publishers Ltd. |
Assignatures que en continuen el temari |
METODOLOGIES INNOVADORES D'INTERVENCIÓ EN PROCESSOS DE CANVI/15685102 | METODOLOGIES DE SUPORT PER A ORGANITZACIONS INNOVADORES/15685103 | PRÀCTIQUES EXTERNES/15685401 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
POLÍTIQUES SOCIALS I MODELS INNOVADORS D'INTERVENCIÓ EN CONTEXTOS DE CANVI/15685104 | FENOMEN DE GRUP I TREBALL EN EQUIP/15685203 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|