DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) TRANSDISCIPLINARIETAT, TREBALL EN XARXA I COMUNITAT Codi 15685205
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura s’imparteix en dues modalitats. En la modalitat pròpia (semipresencial) i en docència en línia. Podeu consultar els continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge, les metodologies i l’avaluació als apartats corresponents de la guia. La planificació prevista a la guia es basa en la modalitat semipresencial.&nbsp;</p><div><br /></div><div><b>Descripció de l'assignatura:</b></div><div><br /></div><div>En l’àmbit socioeducatiu, com en molts altres sectors d’intervenció social, la coordinació i el treball en xarxa s'han convertit en quelcom imprescindible, ja que aporten una estructura democràtica horitzontal i suficientment flexible per adaptar-se a un entorn comunitari caracteritzat per l'augment dels actors i de les possibilitats d'interacció. Des d’aquesta consideració de partida, en aquesta assignatura es realitzarà una aproximació als paradigmes que han guiat la intervenció des d’una mirada multidisciplinar fins a plantejaments més vinculat amb la cooperació entre disciplines científiques. A partir d’aquí, es treballarà en l’anàlisi i disseny d’estratègies i processos innovadors que estiguin orientats a generar dinàmiques d’acció comunitària i transdisciplinar. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social.
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Identifica els impactes socials en la investigació: outputs aconseguits i la seva implicació social, educativa, política, cultural, etc., valorant el paper de diferents agents en la generació d'impacte.
 CE5 Identifica en diferents experiències innovadores d'intervenció, estratègies per a la coordinació professional, el treball en equip i el treball en xarxa.
Contempla estratègies de participació per a l'empoderament social i polític en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
 CE6 És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Identifica en el treball en xarxa les bones i les males pràctiques com també les oportunitats i les amenaces per al desenvolupament de les intervencions socials.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC TEMÀTIC 1. De la multidisciplinarietat a la interdisciplinarietat. Reptes per a la transdisciplinarietat
BLOC TEMÀTIC 2. Creació de contextos des d’on donar suport als processos de canvi. Comunitats per al canvi.
BLOC TEMÀTIC 3. Diàleg i participació: Tècniques per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en xarxa.
BLOC TEMÀTIC 4. Experiències innovadores per a la coordinació professional i el treball en xarxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0.1 0.3
Sessió Magistral
CE5
CT6
1 2 3
Treballs col·laboratius.
CE2
CE5
CE6
CT6
0.5 34.5 35
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CT6
0.5 29 29.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE5
CE6
CT6
1 19 20
Seminaris
CE6
CT6
2 4 6
Fòrums de debat
CE5
CT6
0.5 5.5 6
Atenció personalitzada
0.1 0.1 0.2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, i/o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. És possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant la publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Treballs col·laboratius. Treballs en grup que realitzen els/les estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliuraran a través de la mateixa.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura de la bibliografia recomanada per la professora per a cada bloc temàtic
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball individual a partir de l’anàlisi i millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que s’estigui aplicant al territori. Caldrà escollir, analitzar i fer propostes de millora del Projecte escollit des d’una mirada transdisciplinar o de treball en xarxa.
Seminaris Espais en el que es mostraran Projectes d'Intervenció que estiguin en marxa al territori. A partir d'aquí, es proposaran activitats d’anàlisi i de plantejament de noves propostes
Fòrums de debat El Fòrum de debat aporta un aprenentatge en entorn virtual. És una activitat on els i les estudiants defensen les seves postures i comparteixen les seves opinions sobre un tema determinat. La participació en els fòrums permet a la docent valorar el seguiment de l'assignatura per part de l'estudiant
Atenció personalitzada Els treballs estaran tutoritzats per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories (presencials o virtuals) per facilitar el guiatge del treball de l'alumne/a.

Atenció personalitzada
Descripció

Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels exercicis i treballs proposats per la professora, així com per a la resolució de dubtes relatius al temari impartit.

Aquest assessorament es farà al llarg del quadrimestre, de forma presencial i a través de les sessions "online" que es faran per donar seguiment als exercicis pràctics i al treball col·laboratiu. Per altra banda els i les alumnes poden contactar amb la professora per correu electrònic per aclarir dubtes. En cas necessari, la professora convocarà als estudiants per fer una tutoria en línia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs col·laboratius.
CE2
CE5
CE6
CT6
Activitat grupal: en grups es dissenyarà un Projecte d’Intervenció socioeducatiu en el que s'incorporin estratègies innovadores d’intervenció des d’una perspectiva transdisciplinar de treball en xarxa o de treball comunitari. 50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE5
CE6
CT6
Treball centrat en l'anàlisi i propostes de millora d’un Projecte d’intervenció sòcio-educativa que ja s’estigui aplicant al territori. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria: s'hauran de lliurar tots el treballs que no s'hagin lliurat o aprovat durant l'avaluació continuada.

1) En el cas que un o una estudiant no hagi lliurat el "Supòsit Pràctic" durant l'avaluació continuada, haurà de fer un treball addicional centrat en l'anàlisi d'una necessitat social emergent que caldria abordar des de la intervenció socioeducativa. Al respecte, s'incorporarà Bibliografia recent que justifiqui aquesta necessitat.

2) En el cas que un o una estudiant no hagi participat en el treball col·laboratiu durant l'avaluació continuada, haurà de lliurar el treball individualment en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica
Materials bàsics de l'assignatura

Anleu-Hernández, C.M., Garcia-Moreno, Cristina (2021). Community Devolpment as a Key element in social work education and practice in Spain. Community Development Journal, 56, 4. 

Carrizo, L. (2010). “Interdisciplinariedad y valores”, en Toro, B. y Tallone, A. (Eds.), Educación, valores y ciutadania. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos. (pp. 171-186). https://www.academia.edu/847073/Interdisciplinariedad_y_valores

Comellas, M.J. (2010): “El treball en xarxa: un model de recerca i acció participativa per promoure la cooperació de les famílies”, Educar, 45, pp. 117-129. http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/214611

García-Moreno, Cristina (2021) Las redes informales de apoyo como recurso clave en la intervención social. Cuadernos de Trabajo Social, 34(2), 287-299. https://doi.org/10.5209/cuts.70209

Hervás de la Torre, A. (2011):  “La participación comunitaria en salud y el trabajo social sanitario”. Documentos de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, 50, pp. 146-186; https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4117226

Lozares, C. (1996): “La teoria de redes sociales”, Papers, 48, pp. 103-126; http://papers.uab.cat/article/view/v48-lozares

Martín Muñoz, A. (2016): “La mediación y el Trabajo social: juntos pero no revueltos”, en  Carbonero, D.; Raya, E.; Caparros, N. y Gimeno, C. (Coords): Respuestas transdisciplinares en una sociedad global. Aportaciones desde el Trabajo Social. Logroño: Universidad de La Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC373.pdf

Muñoz Moreno, J.L.; Rodríguez-Gómez, D. & Barrera-Corominas, A. (2013): “Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno”,  Perspectiva educacional, 52:1, pp.97-123 http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/148/64

Pastor, X. y Carrera, E. (2013): La gestió del conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels conflictes a les comunitats de propietaris i veïns. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316). https://www.icps.cat/archivos/Workingpapers/wp316.pdf?noga=1

Redorta, J. (2004): Cómo analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona: Paidós

Subirats, J. (2011): “Crisi o canvi d’època? Els impactes socials”, Revista de Treball Social, 194, pp. 9-20; http://www.tscat.cat/content/rts-194-bilingue

Thompson, J. (2003): “Transdisciplinariedad: Discurso, Integración y Evaluación”. Capítulo II del documento de debate MOST: Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social. UNESCO. pp. 30-45,  http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001363/136367s.pdf

Uribe Mallarino, C. (2011). Interdisciplinariedad en investigación: ¿colaboración, cruce o superación de las disciplinas?. Estudio sobre la Interdisciplinariedad en la Universidad Javeriana. Bogotá: Editorial PUJ. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n73/n73a06.pdf

Complementària
Bibliograria complementaria

Bertalanffy, L. (1979): Perspectivas en la Teoría General de Sistemas. Madrid: Alianza Universidad

Cachón, L. (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

Estrada Ospina, V.M. (2011): “Trabajo social, intervención en lo social y nuevos contextos”, Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 26, pp.21-53, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5857499

García-Moreno, C. (2021) Las redes informales de apoyo como recurso clave en la intervención social. Cuadernos de Trabajo Social, 34(2), 287-299. https://doi.org/10.5209/cuts.70209

Iglesias, L i Jato, E. (2007): “La profesión de Agente de Igualdad de Oportunidades en los diferentes contextos de la Educación Social”, Educación Social, 35, pp. 99-112; http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/165559/372508

Katz, S., Earl, L. M. & Jaafar, S. B. (2009): Building and connecting learning communities: The power of networks for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Lorenzo Cadarso, P. L. (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI https://es.scribd.com/doc/273839635/Lorenzo-Cadarso-Pedro-Luis-Fundamentos-Teoricos-Del-Conflicto-Social

Luckman, T. (1996): Teoría de la acción social, Paidos. Barcelona. https://www.casadellibro.com/libro-teoria-de-la-accion-social/9788449302701/516046

Nató, A. M. (Coord)(2006): Mediación comunitaria: conflictos en el escenario social urbano. Buenos Aires: Editorial Universidad, SRL

Nicolescu, B. (2006) “Transdisciplinariedad: Pasado, presente y futuro, Revista Visión docente con-ciencia, 31, pp. 15-31. http://www.ceuarkos.com/Vision_docente/revista31/t3.htm.

Nieto, G. and Franzé, A. (1997): "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3):461-465. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/204635

Seed, P. (1987): Applied social network analysis: A set of tools for social services research and practice: Information pack. Tunbridge Wells: Costello Publishers Ltd.

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIES DE SUPORT PER A ORGANITZACIONS INNOVADORES/15685103
PRÀCTIQUES EXTERNES/15685401


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIES INNOVADORES D'INTERVENCIÓ EN PROCESSOS DE CANVI/15685102
POLÍTIQUES SOCIALS I MODELS INNOVADORS D'INTERVENCIÓ EN CONTEXTOS DE CANVI/15685104
INVESTIGACIÓ I IMPACTE SOCIAL/15685106
FENOMEN DE GRUP I TREBALL EN EQUIP/15685203
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent