DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) IGUALTAT, GÈNERE I OCUPACIÓ Codi 15904116
Ensenyament
Doble titulació de Grau de Dret i de Relacions Laborals i Ocupació (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BRUNET ICART, IGNACIO
Adreça electrònica ignasi.brunet@urv.cat
Professors/es
BRUNET ICART, IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenta una revisió de la situació de les dones i els homes en relació a tot el treball que es realitza en la societat actual. S'incorpora la perspectiva de gènere per analitzar les desigualtats i diferències que es poden identificar en relació a l'ocupació i el treball.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Entén les claus de la igualtat de gènere en l’àmbit jurídic laboral
 A12 Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B9 Comprèn el fenomen de la igualtat de gènere en l'àmbit socio-laboral i les polítiques públiques d'intervenció
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Contextualització històrica i jurídica de la igualtat de gènere 1.1 El contracte sexual i les polítiques d'igualtat
1.2 Les polítiques publiques d'igualtat
1.3 Quaranta anys d'investigació feminista a l'Estat espanyol
2. La història del feminisme 2.1 Primera onada feminista
2.2 Segona onada feminista
2.3 Tercera onada feminista
2.4 Els feminismes contemporanis. El feminisme queer i la postmodernitat


3. Conceptes bàsics de gènere 3.1 Patriarcat, gènere i identitat
3.2 Feminitat, identitat i treball
3,3 Masculinitat. identitat i treball
3.4 Els problemes de gènere en els homes
3.5 Els problemes de gènere a les dones
4. La economia feminista 4.1 Evolució i construcció dels conceptes actuals d’economia i treball
4.2 L’estructura de producció-reproducció
4.3 Amor i economia. El model breadwinner
5. El treball reproductiu 5.1 La importància de la cura a la societat
5.2 Els agents que intervenen en la cura
5.3 La doble crisi
5.4 Cura i gènere a l’actualitat. L’ús del temps.
6.El treball productiu 6.1 Homes i dones al mercat laboral
6.2 Bretxa salarial de gènere
6.3 Segregació horitzontal i vertical de gènere
6.4 Sistemes de selecció i gènere
6.5 Assetjament laboral i assetjament sexual. La violència de gènere i el treball
6.6 Lideratge, igualtat i poder
6.7Plans d’igualtat i agents d’igualtat
7. Conciliació i corresponsabilitat 7.1 Concepte i enfocaments de la conciliació. Temps i treball.
7.2 La conciliació i el gènere a la pràctica
7.3 Corresponsabilitat.
7.4 Els permisos de maternitat i paternitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Debats
A12
B9
8 6 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A10
A12
11 10 21
Treballs
A10
C5
6 15 21
Sessió Magistral
A10
A12
36 19 55
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
C5
6 10 16
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A10
A12
B9
3 12 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe sobre les lectures previament indicades
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica)
Supòsits pràctics/ estudi de casos Estudi del propi cas, anàlisi de la influència del gènere en la pròpia vida dels i les estudiants a través de la realització d'una autobiografia
Atenció personalitzada Sessions de tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Atenció en l'assimiliació de continguts, en la realització de treballs i en la preparació de l'exàmen. En grup: Acompanyament i ressolució de dubtes en torn als treballs en grup.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A10
C5
Treball sobre les lectures recomanades 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
C5
Estudi sobre la influència del gènere en la pròpia vida a través de la realització d'una autobiografia 30%
Proves mixtes
A10
A12
B9
Prova teòrica. Per fer mitja a l'avaluació final s'ha d'aprovar aquet examen. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria es farà un nou exàmen teoric


Fonts d'informació

Bàsica Jessica Bennet, El club de la lucha feminista, Conecta, Barcelona, 2018
Nancy Huston, Vosotras bellas, vosotros fuertes, Galaxia Gutemberg, Barcelona, 2018
Octavio Salazar, El hombre que no deberíamos ser, Planeta, Barcelona, 2018

lectura obligatòria

Complementària Celia Amorós y Ana De Miguel, Teoría feminista: de la ilustración a la globalización (3 vols.), Minerva ediciones, Madrid, 2005
Celia Amorós, Salomón no era sabio, Editorial Fundamentos, Madrid, 2014
Elisabeth Badinter, XY: la identidad masculina., Alianza Editorial, Madrid, 1993
Simone de Beauvoir, El segundo sexo, Cátedra, Madrid, 2005
Luís Bonino, Hombres y violencia de género. Más allá de los maltrataores y de los factores de riesgo, Ministerio de Igualdad, Madrid, 2008
Pierre Bourdieu, La dominación masculina, Anagrama, Madrid, 2000
Judith Butler, Deshacer el género, Paidós Ibérica, Madrid, 2006
Ana de Miguel, Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección, Cátedra, Madrid, 2015
Carolina del Olmo, ¿Dónde está mi tribu? Maternidad y crianza en una sociedad individualista, Clave intelectual, Madrid, 2013
Silvia Federici, Calibán y la bruja, Traficantes de Sueños, Madrid, 2014
Coral Herrera, La reconstrucción sociolcultural del amor romántico, Editorial Fundamentos, Madrid, 2010
Miguel Lorente, Los nuevos hombres nuevos: los miedos de siempre en tiempos de igualdad, Crítica, Barcelona, 2009
Miguel lorente, Tú haz la comida, que yo cuelgo los cuadros, Critica, Barcelona. 2014
Katrine Marçal, ¿Quién le hacía la cena a Adam Smith?, Debate, Madrid, 2016
Caitlin Moran, Cómo ser mujer, Anagrama, Madrid, 2015
Laura Nuño, El mito del varón sustentador, Icària, Barcelona, 2010
Raquel Osborne, Apuntes sobre violencia de género, Bellaterra, Barcelona, 2009
Amaia Pérez Orozco, Subversión feminista de la economía, Traficantes de Sueños, Madrid, 2014
Maria Helena Simón Rodriguez, Hijas de la igualdad, herederas de injusticias., Narcea ediciones, Madrid, 2008
Rebeca Solmit, Los hombres me explican cosas, Capitán Swing, Madrid, 2016
Amelia Valcárcel, Feminismo en la era global, Cátedra, Madrid, 2008
Nuria Varela, Feminismo para principiantes, Zeta Bolsillo, Madrid, 2013
Nuria Varela, Cansadas, Ediciones B, Madrid, 2017
Nuria Varela, Íbamos a ser reinas, Ediciones B, Madrid, 2017

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent