DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15904401
Ensenyament
Doble titulació de grau de Dret i de Relacions Laborals i Ocupació (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Cinquè 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Dret Públic
Economia
Gestió d'Empreses
Psicologia
Coordinador/a
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica mariateresa.franquet@urv.cat
Professors/es
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant En cas de que hi hagi un nou brot de COVID-19 i no es puguin desenvolupar les pràctiques externes de forma presencial s’adoptaran les mesures oportunes per adaptar l’assignatura i poder garantir el desenvolupament de les mateixes. Aquests canvis es comunicaran a través del Moodle. Aquesta assignatura permet que l'estudiant apliqui els coneixements adquirits al llarg del grau, essent una aproximació pràctica al món professional. Amb l’estada a l’entitat de practiques l’estudiant, a més a més de consolidar coneixements, desenvolupa habilitats i competències necessàries pel correcte exercici de la seva professió. En paral•lel, l’estudiant obté una experiència una experiència pràctica que millora la seva ocupabilitat i l’ajuda a reflexionar sobre el seu pla de carrera.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 DRET-CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 DRET-CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 DRET-CE3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
 DRET-CE4 Identificar qüestions jurídiques a partir d’un conjunt complex de fets no estructurats jurídicament
 DRET-CE6 Elaborar documents jurídics o amb rellevància jurídica complexos
 DRET-CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 DRET-CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
 DRET-CE10 Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat
 DRET-CE11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
 RLO-CE2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 RLO-CE3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 RLO-CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 RLO-CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 RLO-CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 RLO-CE9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 RLO-CE10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 RLO-CE11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
 RLO-CE12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 RLO-CE13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
 RLO-CE14 Intervenir, assessorar i gestionar la prevenció de riscos laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 DRET-CE1 Coneix els valors i fonaments en els quals es basa el nostre ordenament jurídic
 DRET-CE2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 DRET-CE3 Argumenta amb criteri jurídic la postura adoptada per a la resolució de conflictes que es plantegin en la pràctica professional
 DRET-CE4 Identifica les institucions jurídiques aplicables a un conjunt de fets o problemes jurídics
 DRET-CE6 Adquireix les eines de l’argumentació jurídica i del raonament crític en la practica professional
 DRET-CE8 Comprèn la necessària interrelació existent entre els diferents àmbits del Dret, sense perdre de vista el caràcter unitari de l’ordenament jurídic
 DRET-CE9 És capaç de distingir i relacionar les diferents institucions jurídiques, públiques i privades
 DRET-CE10 Respon i argumenta de manera precisa, utilitzant el dret aplicable, els casos i supòsits pràctics actuals relacionats amb la matèria
 DRET-CE11 Coneix les característiques bàsiques del llenguatge, la interpretació i l’argumentació jurídica
 RLO-CE2 Aprèn a organitzar els recursos humans de les organitzacions públiques al servei dels ciutadans amb criteris d’eficiència i eficàcia
 RLO-CE3 Coneix la vinculació de les estratègies dels recursos humans amb els processos contractuals i els principis de la direcció estratègica de l’empresa
 RLO-CE4 Pren consciència de la complexitat de les relacions laborals en el context actual
 RLO-CE7 Comprèn i interpreta les vicissituds dels contracte de treball
 RLO-CE8 Planifica i gestiona de forma integrada els recursos humans
 RLO-CE9 Entén el funcionament d’una economia de mercat i les implicacions que tenen les diferents formes de mercat
 RLO-CE10 Entén les implicacions socials i econòmiques del mercat de treball i les diferències existents en els diversos col·lectius de treballadors
 RLO-CE11 Analitza els sistemes de qualitat en les organitzacions
 RLO-CE12 Diagnostica les situacions i problemes del mercat de treball vinculant-les a les polítiques de recursos humans
 RLO-CE13 Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
 RLO-CE14 Distingeix els diversos àmbits de la prevenció de riscos laborals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19, els processos relatius a l'assignatura s'informaran en reunions no presencials d'assistència obligatòria. En aquestes reunions, els estudiants matriculats reben informació de l'oferta de pràctiques, places, períodes, requisits, els terminis i calendari i documentació a lliurar. Tota aquesta informació es posa a disposició de l'estudiant a través de l'espai Moodle de l'assignatura.

A partir de la priorització de l'oferta que fa l'estudiant, s'assignen les places per ordre segons la nota mitjana de l'expedient i l'establert a la normativa de pràctiques externes del Centre.

Qualsevol canvi en el calendari derivat de la crisi sanitària de la COVID19 s'informarà via Moodle.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CT6
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
CT6
0 1 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CT6
10 0 10
Estada de pràctiques
DRET-CE1
DRET-CE2
DRET-CE3
DRET-CE4
DRET-CE6
DRET-CE8
DRET-CE9
DRET-CE10
DRET-CE11
RLO-CE2
RLO-CE3
RLO-CE4
RLO-CE7
RLO-CE8
RLO-CE9
RLO-CE10
RLO-CE11
RLO-CE12
RLO-CE13
RLO-CE14
0 200 200
Seminaris
CT6
2 0 2
Memòria
CT3
CT4
CT6
1 10 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Reunió informativa sobre l'oferta de pràctiques, places, períodes i requisits. Informació dels terminis i de la documentació a entregar.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Hores dedicades a relació amb el tutor/a extern -entitat- i amb el tutor/a acadèmic de les pràctiques i a la coordinació entre les parts i a realitzar un taller d'orientació professional.
Estada de pràctiques L'estada de pràctiques consisteix en 200 hores d'activitat presencial al lloc assignat. A causa de la situació de crisi sanitària del COVID-19 la modalitat de pràctiques presencials se pot veure afectada.En aquest cas se prendran les mesures necessàries perquè els estudiants assoleixin els resultats d'aprenentatge seguint les indicacions que en tot moment proporcioni la Universitat
Seminaris Participació en les jornades de sortides professionals
Memòria Informe elaborat per l'estudiant en el qual relaciona contingut del Grau amb la seva experiència en l'empresa i el disseny d'un pla de futur professional. Les pautes i la guia són accessibles a través de l'espai Moodle de l'assignatura.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Cada estudiant té un tutor o tutora acadèmic assignat amb el qual haurà d'estar en contacte permanent, a més de realitzar tres tutories obligatòries que tenen pes a la nota final.

L'estudiant, des del primer dia de la seva estada a l'entitat assignada, estarà en contacte amb el tutor o tutora de l'entitat corresponent. Li presentarà la documentació i conjuntament ompliran el quadern de pràctiques com a eina de seguiment de l'estada.

A causa de la crisi del covid-19 les tutories seran virtuals. El estudiant haurà de seguir les indicacions disponibles en el moodle de l'assignatura.

Se prioritzarà el us de documentació electrònica.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CT6
L'estudiant realitzarà tres tutories obligatòries per garantir el millor seguiment i aprofitament de l'estada en l'empresa/entitat i assistirà al taller d'orientació professional. 15%
Estada de pràctiques
DRET-CE1
DRET-CE2
DRET-CE3
DRET-CE4
DRET-CE6
DRET-CE8
DRET-CE9
DRET-CE10
DRET-CE11
RLO-CE2
RLO-CE3
RLO-CE4
RLO-CE7
RLO-CE8
RLO-CE9
RLO-CE10
RLO-CE11
RLO-CE12
RLO-CE13
RLO-CE14
El tutor de pràctiques acadèmic avalua l'estada de l'estudiant en l'entitat/empresa a partir del quadren de pràctiques, prèviament supervisat pel tutor/a de l'entitat, i de l'avaluació que rep l'estudiant. 50%
Memòria
CT3
CT4
CT6
L'estudiant haurà de realitzar una memòria en la qual desenvoluparà un tema treballat al llarg de la carrera i ho relacionarà amb la seva experiència a l'entitat. La memòria inclourà el disseny d'un pla de futur professional i una autoavaluació de competències adquirides. Haurà de fer una reflexió crítica sobre l'ajust entre la teoria i la pràctica dels coneixements adquirits i impartits.

Amb la memòria l'estudiant inclourà l'autoinforme sobre l'estada a l'empresa.
35%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Només es podrà matricular l'assignatura de Pràctiques Externes quan s'hagin superat el 70% dels crèdits de la doble titulació. Es recomana a l'estudiant amb situacions personals derivades o connectades amb la situació de discapacitat contacti el primer dia amb el coordinador/a de l'assignatura per al d'ajustar l'oferta a la seva situació. en general, es recomana a l'estudiant llegir la normativa de Pràctiques externes del Centre per tal de conèixer els seus drets i deures i tenir un millor funcionament de les pràctiques. En el cas particular dels estudiants del doble grau Dret-Relacions Laborals i Ocupació es permet que matriculin l'assignatura quan tinguin superats el 65 % dels crèdits de l'itinerari de doble grau, tot i que, en el moment d'iniciar les pràctiques han de tenir superats el 70% del total de crèdits necessaris per assolir la doble titulació.


Fonts d'informació

Bàsica Torres-Coronas, T. i Jordi-Amorós, C., PRÀCTIQUES EXTERNES I TREBALL FINAL DE GRAU Un projecte pilot de formació dual, , Revista CIDUI 2018

Enllaç d'accés a les normatives URV que afecten les pràctiques externes. És important llegir la normativa específica del grau per tal de conèixer els drets i deures que s'han de respectar durant l'estada en pràctiques a l'entitat assignada.

Feu clic a l'enllaç http://www.fcj.urv.cat/facultat/normatives/ per obrir el recurs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent