Codi |
|
A1 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Definir l’empresa com a realitat socioeconòmica i classificar-la segons el diferents criteris existents
|
A2 A3
|
|
|
2. Definir i analitzar l’empresa com un sistema format per un conjunt de subsistemes empresarials
|
A1 A2 A3
|
|
|
3.Conèixer l’empresari com a agent singular que representa la funció directiva en el sistema econòmic
|
A1 A2
|
|
|
4. Identificar i analitzar els factors de l’entorn en el qual competeix o pot competir l’empresa
|
A2 A4
|
|
|
5. Explicar i analitzar la competitivitat de les empreses en el mercat actual
|
A2 A3
|
|
|
6. Conèixer i analitzar els subsistemes de producció i administració de l’empresa
|
A2 A3 A4
|
|
|
7. Utilitzar els conceptes teòrics desenvolupats a l’aula per resoldre casos que simulen la realitat empresarial
|
A3 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
|
8. Analitzar en petits grups i explicar en públic articles d’actualitat empresarial facilitats pel professo o cercats pel propis alumnes
|
A5 A7
|
B3 B5 B7
|
C5
|
9. Prendre consciència de la importància per l’empresari de desenvolupar una actitud de cerca i anàlisi constant d’informació rellevant per l’empresa
|
A2 A3 A4 A7
|
B2
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. EMPRESA I EMPRESARI |
1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Funcions de l’empresa com a agent econòmic
1.3. Introducció conceptual a l’empresa: organització i sistema
1.4. La figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses
1.5. Classes d’empreses
|
Tema 2. L'ENTORN EMPRESARIAL |
2.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
2.2. Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa
2.3. La resposta de l’empresa a l’entorn: La direcció estratègica
2.4. Els grups d’interès a l’empresa
2.5. La responsabilitat social de l’empresa
|
Tema 3. LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL |
3.1. Concepte de competitivitat
3.2. Anàlisi de la competitivitat empresarial: forces competitives en els sectors industrials
3.3. Recursos i capacitats de l’empresa
3.4. Desenvolupament empresarial
|
Tema 4. EL SUBSISTEMA D’OPERACIONS |
4.1. La funció de producció
4.2. Planificació de les Operacions
4.3. Tipus de processos productius
4.4. Anàlisi dels costos: Punt Mort i GPO 4.5. La gestió dels inventaris
4.6. La productivitat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius, del programa i del pla de treball.
Introducció a la metodologia d'anàlisi i discusió de casos de tipus pràctic.
Introducció a la realització de treballs i exercicis de forma individual i en grup.
Introducció a la recerca i tractament de la informació. |
Sessió Magistral |
Presentació dels principals continguts i conceptes relacionats amb l'Organització d'Empreses. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització a l'aula d'exercicis. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis de forma individual. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Durant la realització de les pràctiques proposades, i durant la realització dels exercicis, l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professorat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el curs els estudiants hauran de realitzar tot un seguit d'activitats: exercicis, comentaris de lectures i casos, debats, proves, etc.
El professor determinarà si la realització és individual o en grup.
La qualificació final s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes a totes les activitats proposades. Les activitats no realitzades es contabilitzaràn amb un cero. |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
Durant el curs es proposaran 3 activitats. Cadascuna inclourà la resolució d'un exercici, la realització d'algun cas pràctic, el debat teòric d'un concepte, la cerca i anàlisi d'informació relacionada amb la matèria, el comentari d'un article, etc.
Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada activitat d'una o dues setmanes.
Les activitats es realitzaran de forma individual.
La qualificació final s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes a les tres activitats. Les activitats no realitzades es contabilitzaràn amb un cero. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
Es realitzarà un examen final tipus test amb preguntes teòriques i pràctiques. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dos parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen, el pes de la teoria serà del 50% i el de la pràctica, el 50% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs. |
Bàsica |
|
BUENO
CAMPOS, E.: Curso básico de economía de
la empresa: un enfoque de organización. Pirámide, Madrid, 2002. CASTILLO
CLAVERO, A.M. (Dir. y Coord.): Introducción
a la economía y administración de empresas, Pirámide, Madrid, 2003. AGUIRRE
SÁDABA, A. (Coord.): Fundamentos de
economía y administración de empresas. Pirámide, Madrid, 1992. |
Complementària |
|
BUENO,
E.; CRUZ ROCHE, I. y DURÁN, J. J.: Economía
de la empresa: análisis de las decisiones empresariales. 15ª Edición,
Pirámide, Madrid, 1992. DÍEZ
DE CASTRO, E.; GALÁN, J. L. y MARTÍN, E.: Introducción
a la economía de la empresa. 2 Volúmenes. Pirámide, Madrid, 1996. PÉREZ
GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa:
introducción. Ceura, Madrid, 1994. SUÁREZ, A. S.: Curso de
introducción a la economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1991. Bibliografia
exercicis GARCÍA DEL JUNCO, J. y CASANUEVA
ROCHA, C. (Coord. y Dir.) (2000): Prácticas
de la gestión empresarial, McGraw-Hill, Madrid. GARCÍA MORENO, S.; NÁJERA
SÁNCHEZ, J. J. y RICO GARCÍA, M. G. (2001): Organización
y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, Madrid. HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J. (Coord.): Casos prácticos de administración y
organización de empresas. Pirámide, Madrid,
2000. MARTÍN,
E.; GALÁN, J. L.; BARROSO, C. y COSSIO, J.: Problemas
de economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1996. PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa aplicada.
Pirámide, Madrid, 1990. |
|