DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES Codi 16041005
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Adreça electrònica juanandres.pons@urv.cat
dolors.seto@urv.cat
Professors/es
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Administració d'Empreses està pensada per aquells alumnes que han cursat, prèviament, l’assignatura Organització d'Empreses de la Llicenciatura en Administració i Direcció d'Empreses. Donades les bases imprescindibles en la primera assignatura, es tracta de proporcionar una visió profunda del que és la missió fonamental de l’Administració (Management), així com l’aplicació dels seus principis i funcions en els diferents tipus d’organitzacions. En aquest sentit del que es tracta és de proporcionar als alumnes un coneixement de la teoria i la pràctica del Management, per que aprenguin i s’exercitin en analitzar els problemes de l’empresa des del punt de vista del directiu, desenvolupin la seva capacitat de comprensió i millorin la seva disposició cap el treball en equip.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'empreses A1
A2
A3
A4
B1
2. Conèixer quina és la feina que fan els directius de les empreses A1
A2
A3
A4
B1
B6
3. Conèixer quines són les habilitats que es requereixen per dirigir una empresa A1
A2
A3
A4
B1
B6
4. Aplicar els conceptes teòrics de l'adminsitració d'empeses en la resolució de casos que simulen la realitat empresarial A1
A2
A3
A4
B2
B3
B5
B6
C5
5. Distingir la informació rellevant de la que no ho és en la resolució dels casos A3
A4
A5
B2
6. Sistematitzar, interpretar i analitzar la problemàtica empresarial des del punt de vista del directiu A1
A2
A3
A4
B2
B3
B5
B6
C5
7. Prendre consciència de la importància de la presa de decisions en la feina del dirrectiu B2
B3
B6
8. Treballar en equip en la resolució dels casos B2
B3
B5
B7
C5
9. Preparar presentacions del casos i defensar-les públicament. B2
B3
B5
B7
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: El subsistema administratiu: Introducció 1.1. Naturalesa, propòsit i contingut de l’administració.
1.2. Concepte d'administrador.
1.3. L'anàlisi del treball directiu
1.4. Primeres aportacions a la Teoria de l'Administració
1.5. Principals escoles sobre Administració
Tema 2: La planificació empresarial 2.1. La planificació: Tipus de plans. El procés de planificació
2.2. Els objectius empresarials: Definició. Característiques. Introducció a la Direcció per Objectius
2.3. El procés de planificació estratègica.
2.4. Les decisions a l’empresa


Tema 3: L'organització 3.1. La naturalesa de l’organització
3.2. L’estructura organitzativa: Concepte. Els organigrames. Tipus d’estructures
3.3.Coordinació i autoritat: El poder en l’organització. El concepte d’autoritat. Tipus d’autoritat: línia i staff. Delegació d’autoritat. Centralització i descentralització
Tema 4: La gestió dels Recursos Humans 4.1. El procés de gestió dels recursos humans
4.2. La planificació dels recursos humans
4.3. La selecció de personal.
4.4. L’avaluació del rendiment
4.5. L’estratègia de formació i desenvolupament professional
4.6. La política de retribució
Tema 5: La Direcció 5.1. La motivació: Definició del concepte. Teories sobre motivació
5.2. El lideratge: Definició del concepte. Teories sobre el lideratge
5.3 La comunicació interna: El procés de comunicació. El pla de comunicació interna. Barreres a la comunicació.
5.4. El Treball en equip: Comitès, equips i presa de decisions en grup
Tema 6: El Control 6.1. El procés de control
6.2. El disseny dels sistemes i mesures de control
6.3. Les tècniques de control

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l’assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l’assignatura, metodologia docent, bibliografia recomanada i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Es tracta de sessions magistrals participatives, on el professor exposa els continguts de l'assignatura i fomenta la participació de l'alumne en relació als temes tractats.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part d’un equip d’un tema concret, treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis Els alumnes formularan, analitzaran i resoldran casos pràctics, problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor i els alumnes, conjuntament, formularan, analitzaran, resoldran i debatran casos pràctics, problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Proves objectives de tipus test
Descripció
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes referents a les classes magistrals, a les classes pràctiques, a les presentacions i exposicions orals així com a les qualifiacacions de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Resolució i exposició a classe d'un tema concret, treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial.

El procediment a seguir serà el següent:
·S'ha de treballar en grup. En funció del nombre de matriculats els grups podran oscil·lar entre 3-4 persones, necessàriament del mateix grup en que s'està matriculat.
·Cada grup ha de donar al professor un full on indiqui nom i cognoms de tots els membres del grup i especificar qui serà el representant així com quin serà el nom del grup.
·Cada setmana, el professor assignarà aleatòriament a un dels grups el cas pràctic o tema que ha de resoldre per la setmana vinent. El grup disposarà, doncs, d'una setmana per poder treballar el cas i buscar la informació addicional que necessiti per preparar-lo. La resta dels grups també haurà de resoldre el cas per escrit.
·El grup disposarà de 25-30 minuts per poder exposar el cas. El grup pot decidir com farà l'exposició: si parlaran tots els membres del grup, sols un o dos...; si utilitzaran canó de vídeo, etc. El grup ha de prendre les seves pròpies decisions.
·Al final de l'exposició i resolució del cas pel grup assignat, hi haurà debat amb la resta de grups (el professor també pot formular alguna pregunta addicional a les plantejades en el guió). Per fomentar aquest debat, el professor cridarà a la participació a qualsevol dels grups, en cas de no haver-hi cap representant del grup cridat es penalitzarà amb 0.5 punts sobre la nota d'aquell grup. El grup que participa en el debat també haurà de lliurar al professor el cas resolt.
·La nota obtinguda en la defensa del cas pràctic serà la mateixa per a tots els membres del grup.
40%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà un examen final tipus test, és dir, una prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. 60%
Altres

Addicionalment, el professor pot recomenar alguna activitat complementaria de caràcter voluntari i individual.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria l'avaluació consistirà en: - Una prova pràctica, que inclourà la resolució d'un o varis casos i/o exercicis (40%). - Una prova objectiva de tipus test, que inclorà preguntes tancades amb diferents alteratives de resposta (60%) .


Fonts d'informació

Bàsica

· Díez de Castro, José; Redondo López, Carmen, Barreiro Fernández, Begoña y López Barcos, M. Ángeles. Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide, 2002.

· Díez de Castro, José; Redondo López, Carmen. Administración de Empresas. Madrid: Pirámide, 1996.

Complementària

Aguirre Sádaba, A; Castillo Clavero, A. M. y Tous Zamora, D. Administración de organizaciones. Fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirámide, 1999.

Daft, Richard L. Administración, 6ª ed. Thomson Editores, 2004.

Donnely, J; Gibson, J.L. e Ivancevich, J. Dirección y Administración de Empresas. 8ª ed. Addisson-Westley Iberoamericana, 1994.

Díez de Castro, E.P.; García del Junco, J.; Martín Jiménez, F. y Periáñez Cristóbal, R. Administración y Dirección. Madrid: McGrawhill, 2001.

García del Junco, J. Y Casanueva Rocha, C. [Coordinadores]. Fundamentos de Gestión Empresarial. Madrid: Pirámide, 2000.

Koontz, H.; Weirich, H. Administración: una prespectiva global. 11ª ed. México: MCGrawHill, 1988

Bibliografia casos i exercicis:

Castillo Clavero, A.M. y Abad Guerrero, I.M. (Dirección y coordinación). La dirección en la práctica: casos de gestión de empresas, Pirámide, 2000

Díez de Castro, José; Redondo López, Carmen. Administración de Empresas. Libro de Actividades. Madrid: Ediciones Pirámide, 1996.

Hernández Ortiz, María Jesús. Casos prácticos de administración y organización de empresas. Madrid: Pirámide, 2000.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/16041004