Codi |
|
A1 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'empreses
|
A1 A2 A3 A4
|
B1
|
|
2. Conèixer quina és la feina que fan els directius de les empreses
|
A1 A2 A3 A4
|
B1 B6
|
|
3. Conèixer quines són les habilitats que es requereixen per dirigir una empresa
|
A1 A2 A3 A4
|
B1 B6
|
|
4. Aplicar els conceptes teòrics de l'adminsitració d'empeses en la resolució de casos que simulen la realitat empresarial
|
A1 A2 A3 A4
|
B2 B3 B5 B6
|
C5
|
5. Distingir la informació rellevant de la que no ho és en la resolució dels casos
|
A3 A4 A5
|
B2
|
|
6. Sistematitzar, interpretar i analitzar la problemàtica empresarial des del punt de vista del directiu
|
A1 A2 A3 A4
|
B2 B3 B5 B6
|
C5
|
7. Prendre consciència de la importància de la presa de decisions en la feina del dirrectiu
|
|
B2 B3 B6
|
|
8. Treballar en equip en la resolució dels casos
|
|
B2 B3 B5 B7
|
C5
|
9. Preparar presentacions del casos i defensar-les públicament.
|
|
B2 B3 B5 B7
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: El subsistema administratiu: Introducció |
1.1. Naturalesa, propòsit i contingut de l’administració.
1.2. Concepte d'administrador.
1.3. L'anàlisi del treball directiu
1.4. Primeres aportacions a la Teoria de l'Administració
1.5. Principals escoles sobre Administració |
Tema 2: La planificació empresarial |
2.1. La planificació: Tipus de plans. El procés de planificació
2.2. Els objectius empresarials: Definició. Característiques. Introducció a la Direcció per Objectius
2.3. El procés de planificació estratègica.
2.4. Les decisions a l’empresa
|
Tema 3: L'organització |
3.1. La naturalesa de l’organització
3.2. L’estructura organitzativa: Concepte. Els organigrames. Tipus d’estructures
3.3.Coordinació i autoritat: El poder en l’organització. El concepte d’autoritat. Tipus d’autoritat: línia i staff. Delegació d’autoritat. Centralització i descentralització
|
Tema 4: La gestió dels Recursos Humans |
4.1. El procés de gestió dels recursos humans
4.2. La planificació dels recursos humans
4.3. La selecció de personal.
4.4. L’avaluació del rendiment
4.5. L’estratègia de formació i desenvolupament professional
4.6. La política de retribució
|
Tema 5: La Direcció |
5.1. La motivació: Definició del concepte. Teories sobre motivació
5.2. El lideratge: Definició del concepte. Teories sobre el lideratge
5.3 La comunicació interna: El procés de comunicació. El pla de comunicació interna. Barreres a la comunicació.
5.4. El Treball en equip: Comitès, equips i presa de decisions en grup
|
Tema 6: El Control |
6.1. El procés de control
6.2. El disseny dels sistemes i mesures de control
6.3. Les tècniques de control |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l’assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l’assignatura, metodologia docent, bibliografia recomanada i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Es tracta de sessions magistrals participatives, on el professor exposa els continguts de l'assignatura i fomenta la participació de l'alumne en relació als temes tractats. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part d’un equip d’un tema concret, treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita). |
Resolució de problemes, exercicis |
Els alumnes formularan, analitzaran i resoldran casos pràctics, problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor i els alumnes, conjuntament, formularan, analitzaran, resoldran i debatran casos pràctics, problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
|
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió Magistral |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes referents a les classes magistrals, a les classes pràctiques, a les presentacions i exposicions orals així com a les qualifiacacions de l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Resolució i exposició a classe d'un tema concret, treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial.
El procediment a seguir serà el següent:
·S'ha de treballar en grup. En funció del nombre de matriculats els grups podran oscil·lar entre 3-4 persones, necessàriament del mateix grup en que s'està matriculat.
·Cada grup ha de donar al professor un full on indiqui nom i cognoms de tots els membres del grup i especificar qui serà el representant així com quin serà el nom del grup.
·Cada setmana, el professor assignarà aleatòriament a un dels grups el cas pràctic o tema que ha de resoldre per la setmana vinent. El grup disposarà, doncs, d'una setmana per poder treballar el cas i buscar la informació addicional que necessiti per preparar-lo. La resta dels grups també haurà de resoldre el cas per escrit.
·El grup disposarà de 25-30 minuts per poder exposar el cas. El grup pot decidir com farà l'exposició: si parlaran tots els membres del grup, sols un o dos...; si utilitzaran canó de vídeo, etc. El grup ha de prendre les seves pròpies decisions.
·Al final de l'exposició i resolució del cas pel grup assignat, hi haurà debat amb la resta de grups (el professor també pot formular alguna pregunta addicional a les plantejades en el guió). Per fomentar aquest debat, el professor cridarà a la participació a qualsevol dels grups, en cas de no haver-hi cap representant del grup cridat es penalitzarà amb 0.5 punts sobre la nota d'aquell grup. El grup que participa en el debat també haurà de lliurar al professor el cas resolt.
·La nota obtinguda en la defensa del cas pràctic serà la mateixa per a tots els membres del grup. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Es realitzarà un examen final tipus test, és dir, una prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. |
60% |
Altres |
Addicionalment, el professor pot recomenar alguna activitat complementaria de caràcter voluntari i individual. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria l'avaluació consistirà en: - Una prova pràctica, que inclourà la resolució d'un o varis casos i/o exercicis (40%). - Una prova objectiva de tipus test, que inclorà preguntes tancades amb diferents alteratives de resposta (60%) . |
Bàsica |
|
·
Díez de
Castro, José; Redondo López, Carmen, Barreiro Fernández, Begoña y López Barcos, M. Ángeles. Administración de Empresas: Dirigir en la
sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide, 2002. ·
Díez de
Castro, José; Redondo López, Carmen. Administración
de Empresas. Madrid: Pirámide, 1996. |
Complementària |
|
Aguirre Sádaba, A; Castillo Clavero, A. M. y Tous Zamora, D.
Administración de organizaciones. Fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirámide,
1999. Daft, Richard L. Administración, 6ª ed. Thomson
Editores, 2004. Donnely, J; Gibson, J.L. e Ivancevich, J. Dirección y
Administración de Empresas. 8ª ed. Addisson-Westley Iberoamericana, 1994. Díez de Castro, E.P.; García del Junco, J.; Martín Jiménez, F. y
Periáñez Cristóbal, R. Administración y Dirección. Madrid: McGrawhill,
2001. García del Junco, J. Y Casanueva Rocha, C. [Coordinadores].
Fundamentos de Gestión Empresarial. Madrid: Pirámide, 2000. Koontz, H.; Weirich, H. Administración: una prespectiva
global. 11ª ed. México: MCGrawHill, 1988 Bibliografia casos i exercicis: Castillo Clavero, A.M. y Abad Guerrero, I.M. (Dirección y
coordinación). La dirección en la práctica: casos de gestión de empresas, Pirámide,
2000 Díez de Castro, José; Redondo López, Carmen. Administración
de Empresas. Libro de Actividades. Madrid: Ediciones Pirámide, 1996. Hernández Ortiz, María Jesús. Casos prácticos de administración y
organización de empresas. Madrid: Pirámide, 2000. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/16041004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|