Codi |
|
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Entendre i aprendre els conceptes bàsics de l'estadística descriptiva, la Regressió linial simple, els Números índex i les taxes de variació, i de la probabilitat |
A5 A7
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2
|
Ordenar la informació econòmica per aprofitar-la millor |
A5 A6
|
B1 B3
|
|
Aplicar les mesures estadístiques més representatives a la informació disponible |
A6 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
|
Conèixer els conceptes d'estadística per entendre un informe econòmic especialitzat |
A2 A6 A7
|
B1
|
|
Usar correctament les eines electròniques (calculadora, MS-Excel,...) per a l'organització i la síntesi d'informació quantitativa |
A6 A7
|
B1 B2
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
7. Precisió en els càlculs, arrodoniment i dígits significatius
|
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades |
1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Moments respecte l'origen i respecte la mitjana
9. Forma d'una distribució: asimetria i curtosi
10. Mesures de concentració: Índex de Gini i corba de Lorenz |
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional |
1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Moments en distribucions bidimensionals: covariància, coeficient de correlació lineal
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional
5. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
6. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
7. Interpolació i predicció
|
Tema 4. Números índexs i taxes de variació |
1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes
3. Índexs complexes de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació
|
Tema 5. Fonaments de probabilitat |
1. Fenòmens aleatoris i deterministes
2. Experiment aleatori. Espai mostral associat a un experiment aleatori
3. Successos, àlgebra de successos
4. Àlgebra de conjunts. Relació entre l'àlgebra de conjunts i l'àlgebra de successos
5. Interpretació clàssica, freqüencialista i axiomàtica de probabilitat
6. Definició axiomàtica de la probabilitat. Propietats
7. Successos independents, probabilitat condicionada
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Classe de presentació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Tractament de dades mitjançant full de càlcul |
|
Descripció |
Consultes: Resoldre de forma personalitzada dubtes als alumnes. Consultat l'horari d'atenció de cada professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves mixtes |
Proves que contenen una part de preguntes curtes o tipus test (30-40% nota examen) i una part d'exercicis (60-70% nota examen) |
100 % |
Altres |
Al llarg del curs es realitzaran activitats puntuables, com ara el desenvolupament en parts d'un exercici, sessions a l'aula d'informàtica o una prova a meitat de curs tipus primera part de l'examen final (pregunta curta o tipus test). La puntuació d'aquestes activitats, valorades conjuntament sobre 1, es sumarà a la qualificació final de l'assignatura. |
puntuació màxima 1 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de l'examen final així com el material que es pot portar per realitzar l'examen final. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs. Segona convocatòria: L'estructura d'examen és idèntica a la primera convocatòria: primera part amb preguntes objectives curtes o tipus test (valoració del 30-40% de la nota final) i una segona part amb problemes similars als de les pràctiques de classe (60-70& de la nota final). |
Bàsica |
|
DOMINGO, C. /Coord.) (2006): "Exercicis d'estadística empresarial". Universitat Rovira i Virgili, 2006 col. EINA, 36. MARTINPLIEGO, F.J. (2004): "Introducción a la estadística económica yempresarial (Teoría y práctica)". Thomson. MONTIEL,A.M., RIUS, F., BARON, F.J. (1997): "Elementos básicos de estadísticaeconómica y empresarial" Prentice Hall. PEREZ, C. (2002): "Estadística a través deExcel". PrenticeHall. |
Complementària |
|
ARANDA, J., GOMEZ, J. (1999): "Introducción a laestadística económica y empresarial". DM. ARNALDOS,F. et al. (2003): "Estadística descriptiva para economía y administraciónde empresas". AC. Altres recursos Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS II/16041013 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS I/16041012 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|