Codi |
|
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Transmetre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica |
A5 A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat |
A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models |
A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius |
A5 A6 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura |
|
B1 B2 B3 B4 B7
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Descripció general del curs |
Tema 1. Introducció a la teoria dels jocs no cooperatius |
Representació i anàlisi bàsica de les situacions d’interacció estratègica no cooperativa
Epígrafs
1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
|
Tema 2. Funcions de demanda dels compradors |
Teoria bàsica de les decisions de compra quan els compradors no tenen poder de mercat
Epígrafs
2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del comprador
|
Tema 3. Monopoli i duopoli |
Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors tenen poder de mercat en els dos casos més simples: monopoli (un venedor) i duopoli (dos venedors)
Epígrafs
3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials
|
Tema 4. Funcions d’oferta dels venedors |
Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors no tenen poder de mercat
Epígrafs
4.1. Maximització de beneficis
4.2. Funció d’oferta individual
4.3. Funció d’oferta de mercat
4.4. Excedent del venedor
|
Tema 5. El mercat perfectament competitiu |
Teoria bàsica del mercat perfectament competitiu (o model d’oferta i demanda)
Epígrafs
5.1. Equilibri de mercat
5.2. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.3. El teorema de la mà invisible
5.4. Intervenció pública I: control de preus
5.5. Intervenció pública II: impost sobre la quantitat venuda
5.6. Problemes del mercat competitiu I: externalitats
5.7. Problemes del mercat competitiu II: informació asimètrica |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs a la primera sessió magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura |
|
Descripció |
Atenció als estudiants durant les hores de consulta |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Una prova per tema, una hora per prova i un 10% de la nota total en primera convocatòria (avaluació continuada) per prova. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament. |
20% |
Proves de Desenvolupament |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes en tres proves: una relativa al tema 1, una segona als temes 2 i 3, i una tercera relativa als temes 4 i 5. |
30% |
Altres |
1a convocatòria (examen final). Consisteix en els tres tipus de proves anteriors, amb el mateix percentatge i a realizar durant dues hores. La avaluació en 1a convocatòria es realitza d'una de dues maneres, entre les quals tria l'estudiant: opció 1, avaluació continuada mitjançant les 3 categories de proves indicades prèviament; opció 2, examen final durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació en 2a convocatòria: mitjançant examen final de les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria. |
Bàsica |
Paul Krugman i Robin Wells, Microeconomía: Introducción a la Economía, 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Roger LeRoy Miller, Economía hoy, 2001-2002, Pearson Educación de Colombia, Bogotá
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México
, http://www.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html, ,
|
|
Complementària |
N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 2a, 2002, McGraw Hill, Madrid
Robert S. Pindyck i Daniel L. Rubinfeld, Microeconomía, 5a, 2005, Prentice Hall, Madrid
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MICROECONOMIA II/16041015 |
|
|