DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MICROECONOMIA I Codi 16041014
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.perez@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
marioeduardo.firmenich@urv.cat
Professors/es
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
FIRMENICH -, MARIO EDUARDO
Web http://http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria microeconòmica; en especial, la teoria de mercats.

Competències
Codi  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Transmetre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica A5
A6
A7
B1
B4
C3
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat A6
A7
B1
B4
C3
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models A6
A7
B1
B4
C3
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius A5
A6
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura B1
B2
B3
B4
B7
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Descripció general del curs
Tema 1. Introducció a la teoria dels jocs no cooperatius Representació i anàlisi bàsica de les situacions d’interacció estratègica no cooperativa

Epígrafs
1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
Tema 2. Funcions de demanda dels compradors Teoria bàsica de les decisions de compra quan els compradors no tenen poder de mercat

Epígrafs
2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del comprador
Tema 3. Monopoli i duopoli Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors tenen poder de mercat en els dos casos més simples: monopoli (un venedor) i duopoli (dos venedors)

Epígrafs
3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials
Tema 4. Funcions d’oferta dels venedors Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors no tenen poder de mercat

Epígrafs
4.1. Maximització de beneficis
4.2. Funció d’oferta individual
4.3. Funció d’oferta de mercat
4.4. Excedent del venedor
Tema 5. El mercat perfectament competitiu Teoria bàsica del mercat perfectament competitiu (o model d’oferta i demanda)

Epígrafs
5.1. Equilibri de mercat
5.2. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.3. El teorema de la mà invisible
5.4. Intervenció pública I: control de preus
5.5. Intervenció pública II: impost sobre la quantitat venuda
5.6. Problemes del mercat competitiu I: externalitats
5.7. Problemes del mercat competitiu II: informació asimètrica

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs a la primera sessió magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques
Sessió Magistral Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als estudiants durant les hores de consulta

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Enprimera convocatòria (avaluació continuada) 20%
Proves objectives de preguntes curtes En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament i pràctiques. 40%
Proves de Desenvolupament En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes i les proves pràctiques 40%
Altres

1a convocatòria (examen final). Consisteix en els tres tipus de proves anteriors, amb el mateix percentatge i a realizar durant dues hores. La avaluació en 1a convocatòria es realitza d'una de dues maneres, entre les quals tria l'estudiant: opció 1, avaluació continuada mitjançant les 3 categories de proves indicades prèviament; opció 2, examen final durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria.

100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació en 2a convocatòria: mitjançant examen final de les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Paul Krugman i Robin Wells, Microeconomía: Introducción a la Economía, 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Roger LeRoy Miller, Economía hoy, 2001-2002, Pearson Educación de Colombia, Bogotá
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México

Complementària N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 2a, 2002, McGraw Hill, Madrid
Robert S. Pindyck i Daniel L. Rubinfeld, Microeconomía, 5a, 2005, Prentice Hall, Madrid

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MICROECONOMIA II/16041015