DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ AL MÀRQUETING Codi 16041104
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
COLÀS RICART, FERNANDO
Adreça electrònica fernando.colas@urv.cat
Professors/es
COLÀS RICART, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer els fonaments de la disciplina del màrqueting a l'estudiant que entra en contacte amb ella per primera vegada
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
BLOC A: INTRODUCCIÓ AL MARKETING Tema 1 CONCEPTE DE MÀRQUETING
1.1 Introducció: Què és el Màrqueting? El concepte de Màrqueting.
1.2 Evolució del concepte de màrqueting. Les diferents orientacions de l’empesa.
1.3 La miopia en el marketing.
1.4 Màrqueting estratègic i màrqueting operatiu.
1.5 Característiques de les empreses amb orientació de màrqueting.
1.6 Marketing com un procés.
1.7 Introducció al ‘Mix’ de Màrqueting (Les 4 Ps).
1.5 Màrqueting: Present i futur.
BLOC B: L’ANALISI EN EL MÀRQUETING: ENTRON, MERCAT I CONSUMIDOR Tema 2 L'ENTORN DE MÀRQUETING
2.1 Introducció.
2.2 El microentorn de l’empresa.
2.3 El macroentron de l’empresa .
2.4 L'entorn de màrqueting.

Tema 3 LA INVESTIGACIÓ COMERCIAL DE MERCATS
3.1 Introducció i sistema de informació de màrqueting (SIM).
3.2 L’elaboració de la informació comercial i el SIM.
3.3 El procés de investigació comercial.
3.4 La previsió de la demanda futura (Els mètodes i tècniques en la investigació comercial, qualitativa i quantitativa).

Tema 4 EL CONSUMIDOR
4.1 Introducció i definicions de l’estudi del comportament del consumidor.
4.2 Models del comportament del consumidor.
4.3 Principals factors en el comportament del consumidor: Variables internes i externes.
4.5 El procés de decisió de compra (i fases).
4.6 Tipus de comportaments de compra
BLOC C : LA SEGMENTACIÓ I EL POSICIONAMENT (POSITIONING) Tema 5 SEGMENTACIÓ
5.1 Introducció i significat de la segmentació de mercats.
5.2 Els nivells de segmentació.
5.3 Els criteris i bases en la segmentació.
5.4 El procés de segmentació i la identificació del mercat objectiu.
5.5 Els requisits per una bona segmentació de mercats.
5.6 La definició del públic objectiu.

Tema 6 POSICIONAMENT (POSITIONING)
6.1 Introducció al concepte del posicionament en el mercat.
6.2 La diferenciació de l’oferta.
6.3 En què consisteix el positioning?
6.4 La elecció del positioning correcte.
BLOC D: EL MIX DE MÀRQUETING Tema 7 POLÍTICA DE PRODUCTE
7.1 Què és un producte? El concepte de producte.
7.2 La classificació dels productes.
7.3 Decisions sobre el producte: Els atributs dels productes.
7.4 Decisions sobre el ‘mix’ de productes: La cartera de productes
7.5 Introducció al màrqueting de serveis: La naturalesa del servei.

Tema 8 ELS PREUS DE VENDA
8.1 Introducció i importància del preu de venda.
8.2 Factors determinants dels preus (interns i externs).
8.3 Mètodes de fixació dels preus de venda.

Tema 9 LA DISTRIBUCIÓ COMERCIAL
9.1 Introducció als canals de distribució.
9.2 La naturalesa dels canals de distribució.
9.3 Les decisions sobre el disseny del canal.
9.4 Les decisions sobre la gestió del canal.
9.5 El merchandising (Retailing).

Tema 10 LA COMUNICACIÓ COMERCIAL.
10.1 Introducció a la comunicació comercial integrada (CIM).
10.2 El procés de comunicació.
10.3 El ‘mix’ de la comunicació.
10.4 Les etapes en el desenvolupament d’una comunicació efectiva.

Atenció personalitzada
Descripció
Asistir a classe ajudara a l'alumne a interioritzar conceptes i amb els exemples pràctics presentats podrà profunditzar en la realitat empresarial.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatoria serà un exàmen tipus test. No puntuarà la nota de cap treball


Fonts d'informació
Bàsica
  • Dossier(s) d’articles preparats pels professors. Disponibles Al Moodle.
  • La web de l’assignatura: Entrar per la web del Departament de Gestió d’Empreses. Llibre: Kotler, P. Dirección de Marketing. Edición del Milenio, 10ª Edición. Madrid, Prentice-Hall, 2000 o llibre equivalent.
Complementària
  • Santesmases, M. Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Pirámide, 1999.
  • Martin Armario, E. Marketing. Ariel, Barcelona, 1998.
  • Lambin, J.J. Marketing estratégico, Madrid. McGraw Hill, 1995.
  • Rodríguez Ardura, I. El Marketing y el éxito en la empresa (2ª ed.). Madrid: Pirámide, 1998.
  • Kotler, P.; Armstrong, G.; Saunders, J.; Wong, V. Principles of marketing. The European Edition. Hertfordshire: Prentice Hall, 1999.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent