Codi |
|
A1 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
Objectius |
Competències |
Donar una visió de la gestió d'organitzacions des de la perspectiva de la direcció, facilitant
instruments conceptuals i tècniques per entendre el funcionament de les organitzacions
actuals.
|
A2 A3 A4
|
|
|
Saber els fonaments del disseny organitzatiu de l'empresa.
|
A1 A2
|
|
|
Despertar l'interès de l'alumne pels problemes interns de l'empresa actual.
|
A2 A3 A4
|
B2 B3
|
|
Activar la capacitat d'aprenentatge de l'alumne per aconseguir coneixements, habilitats,
capacitats i actituds pràctiques i de reflexió per tal de desenvolupar una gestió interna
eficient d'empreses i organitzacions en un context complex.
|
A2
|
B1 B4
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 ELEMENTS BÀSICS DE DISSENY DE L’ORGANITZACIÓ |
1.1. L’empresa com a coalició de participants.
1.2 Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions.
1.3. L’organització com a sistema obert.
1.4. Formes organitzacionals: organigrames.
1.5. Organitzacions mecàniques i orgàniques.
|
TEMA 2 PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU |
2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa.
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg.
2.3. La diferenciació de tasques.
2.4. Disseny dels llocs de treball.
2.5. Interdependència de tasques.
2.6. Integració i mecanismes de coordinació.
2.7. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff.
2.8. Centralització i descentralització.
|
TEMA 3 FACTORS DE CONTINGÈNCIA
|
3.1. Fins i objectius.
3.2. L’adaptació a l’entorn.
3.3. Relacions entre estratègia i estructura.
3.4. El imperatiu de la tecnologia.
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització.
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida.
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització.
|
TEMA 4 EVOLUCIÓ DELS TIPUS DE DISSENYS ORGANITZATIUS |
4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg.
4.2. L’organització horitzontal.
4.3. L’organització xarxa.
4.4. L’organització trèvol i federal.
4.5. L’organització virtual.
4.6. Districtes industrials i clusters.
|
TEMA 5 EL CANVI A L’ORGANITZACIÓ |
5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional.
5.2. Tipus de canvi i resistències al canvi.
5.3. Models per al canvi.
5.4. Grups i equips de treball.
5.5. La reenginyeria de processos.
5.6. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització.
5.7. Responsabilitat corporativa i intel•ligència social.
5.8. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn.
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Repàs del "mètode del cas" |
Sessió Magistral |
Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point". |
Pràctiques a través de TIC |
Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes preparen en grup un article o cas durant 30 minuts i després els grups exposen al conjunt de la classe. |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
Es proposaran 5 activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.
Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici i se n’hauran de presentar mínim 4 per tal d’obtenir puntuació. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Examen que constarà de 30 preguntes amb quatre opcions de resposta on només una és correcta. La correcció del test es realitzarà de la manera següent:
Preguntes correctes: + 1 punt
Preguntes incorrectes: - 0,25 punt
Preguntes en blanc: 0
|
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria, s'obtindrà realitzant lliuraments d'activitats per aconseguir fins un màxim del 40% de la nota. Les qualificacions seran A, B, C ò D (10, 7.5, 5 ò 2.5). En cas de presentar-ne 5, es farà la mitja entre les 4 millors. L'alumne que no opti per entregar l'avaluació continuada haurà de realitzar examen teòric (60%) i pràctic (40%). En segona convocatòria l'alumne optarà a tota la nota amb un examen final que constarà de part teòrica (60%) i de part pràctica al (40%). La part teòrica consistirà en preguntes tipus test amb el mateix format que a la primera convocatòria. Per a aquell alumne que hagi de realitzar la part pràctica (perquè no tingui nota d'avaluació continuada), l'examen consistirà en la resolució de casos pràctics similars als realitzats a classe al llarg del curs o als de l'avaluació continuada. |
Bàsica |
|
BRUNET,
I.; VIDAL, A. (2004): Empresa y recursos organizativos. Madrid:
Pirámide. |
Complementària |
|
BUENO
CAMPOS, E. (1997): Organización de empresas: Estructura, procesos y modelos. Madrid:
Pirámide. DAFT,
R. L. (2000): Teoría y diseño organizacional, 6a edició. México:
International Thomson. DE LA
FUENTE, J. M. et al. (1997): Diseño organizativo de la empresa.
Madrid: Civitas. HODGE,
B. J.; ANTHONY, W. P.; GALES, L. M. (1998): Teoría de la organización: Un
enfoque estratégico,
5a edició. Madrid: Prentice Hall. MINTZBERG,
H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel. MINTZBERG,
H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo. MORALES
GUTIÉRREZ, A. C. (2004): Análisis y diseño de sistemas organizativos. Madrid: Thomson-Civitas. MORALES
GUTIÉRREZ, A. C. (2000): Arquitectura de sistemas organizativos.
Córdoba: ETEA. |
|