DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DISSENY ORGANITZATIU Codi 16041206
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ABELLÓ PELLICER, CARLES
Adreça electrònica carlos.abello@urv.cat
Professors/es
ABELLÓ PELLICER, CARLES
Web http://www.dge.urv.es
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén donar a l'alumne les bases conceptuals principals sobre els aspectes que influencien sobre la configuració d'una estructura organitzativa.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Donar una visió de la gestió d'organitzacions des de la perspectiva de la direcció, facilitant instruments conceptuals i tècniques per entendre el funcionament de les organitzacions actuals. A2
A3
A4
Saber els fonaments del disseny organitzatiu de l'empresa. A1
A2
Despertar l'interès de l'alumne pels problemes interns de l'empresa actual. A2
A3
A4
B2
B3
Activar la capacitat d'aprenentatge de l'alumne per aconseguir coneixements, habilitats, capacitats i actituds pràctiques i de reflexió per tal de desenvolupar una gestió interna eficient d'empreses i organitzacions en un context complex. A2
B1
B4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 ELEMENTS BÀSICS DE DISSENY DE L’ORGANITZACIÓ 1.1. L’empresa com a coalició de participants.
1.2 Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions.
1.3. L’organització com a sistema obert.
1.4. Formes organitzacionals: organigrames.
1.5. Organitzacions mecàniques i orgàniques.
TEMA 2 PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU 2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa.
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg.
2.3. La diferenciació de tasques.
2.4. Disseny dels llocs de treball.
2.5. Interdependència de tasques.
2.6. Integració i mecanismes de coordinació.
2.7. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff.
2.8. Centralització i descentralització.
TEMA 3 FACTORS DE CONTINGÈNCIA
3.1. Fins i objectius.
3.2. L’adaptació a l’entorn.
3.3. Relacions entre estratègia i estructura.
3.4. El imperatiu de la tecnologia.
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització.
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida.
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització.
TEMA 4 EVOLUCIÓ DELS TIPUS DE DISSENYS ORGANITZATIUS 4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg.
4.2. L’organització horitzontal.
4.3. L’organització xarxa.
4.4. L’organització trèvol i federal.
4.5. L’organització virtual.
4.6. Districtes industrials i clusters.
TEMA 5 EL CANVI A L’ORGANITZACIÓ 5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional.
5.2. Tipus de canvi i resistències al canvi.
5.3. Models per al canvi.
5.4. Grups i equips de treball.
5.5. La reenginyeria de processos.
5.6. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització.
5.7. Responsabilitat corporativa i intel•ligència social.
5.8. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Repàs del "mètode del cas"
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point".
Pràctiques a través de TIC Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals.
Presentacions / exposicions Els alumnes preparen en grup un article o cas durant 30 minuts i després els grups exposen al conjunt de la classe.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Es proposaran 5 activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.

Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici i se n’hauran de presentar mínim 4 per tal d’obtenir puntuació.
40%
Proves objectives de tipus test Examen que constarà de 30 preguntes amb quatre opcions de resposta on només una és correcta. La correcció del test es realitzarà de la manera següent:

Preguntes correctes: + 1 punt
Preguntes incorrectes: - 0,25 punt
Preguntes en blanc: 0
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria, s'obtindrà realitzant lliuraments d'activitats per aconseguir fins un màxim del 40% de la nota. Les qualificacions seran A, B, C ò D (10, 7.5, 5 ò 2.5). En cas de presentar-ne 5, es farà la mitja entre les 4 millors. L'alumne que no opti per entregar l'avaluació continuada haurà de realitzar examen teòric (60%) i pràctic (40%). En segona convocatòria l'alumne optarà a tota la nota amb un examen final que constarà de part teòrica (60%) i de part pràctica al (40%). La part teòrica consistirà en preguntes tipus test amb el mateix format que a la primera convocatòria. Per a aquell alumne que hagi de realitzar la part pràctica (perquè no tingui nota d'avaluació continuada), l'examen consistirà en la resolució de casos pràctics similars als realitzats a classe al llarg del curs o als de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

BRUNET, I.; VIDAL, A. (2004): Empresa y recursos organizativos. Madrid: Pirámide.

Complementària

BUENO CAMPOS, E. (1997): Organización de empresas: Estructura, procesos y modelos.

Madrid: Pirámide.

DAFT, R. L. (2000): Teoría y diseño organizacional, 6a edició. México: International Thomson.

DE LA FUENTE, J. M. et al. (1997): Diseño organizativo de la empresa. Madrid: Civitas.

HODGE, B. J.; ANTHONY, W. P.; GALES, L. M. (1998): Teoría de la organización: Un enfoque

estratégico, 5a edició. Madrid: Prentice Hall.

MINTZBERG, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

MINTZBERG, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.

MORALES GUTIÉRREZ, A. C. (2004): Análisis y diseño de sistemas organizativos. Madrid:

Thomson-Civitas.

MORALES GUTIÉRREZ, A. C. (2000): Arquitectura de sistemas organizativos. Córdoba: ETEA.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent