Codi |
|
A1 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer la terminologia de la comptabilitat de costos |
|
B1
|
|
Identificar els conceptes bàsics de comptabilitat de costos |
|
B1
|
|
Aplicar la terminologia i els conceptes bàsics a qüestions pràctiques |
A7
|
B3
|
|
Resoldre els problemes que, dins l'àmbit de la comptabilitat de costos, poden succeir a la realitat empresarial |
A5
|
B2 B3
|
|
Crear situacions problemàtiques dins l'empresa, que requereixin la utilització de procediments de comptabilitat de costos, per obtenir situacions |
A1
|
B3
|
|
Establir el grup de treball |
|
B5
|
|
Resoldre les diferents pràctiques que seran plantejades al llarg del curs |
A4
|
B2 B3 B4 B5
|
|
Realitzar aportacions originals a wikonta (el wiki de comptabilitat) |
A5
|
B6 B7
|
C2 C5
|
Prendre conciència de la tasca realitzada i de llur utilitat en la vida professional |
A7
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
I Part: Conceptes bàsics. |
Tema 1. Introducció a la comptabilitat de costos i de gestió
1. Introducció
2. Evolució històrica de la comptabilitat de costos
3. Concepte i objectius de la comptabilitat de costos
4. Delimitació entre comptabilitat de costos i comptabilitat de gestió
Tema 2. Anàlisi i classificació dels costos
1. Concepte de cost
2. Diferenciació entre els conceptes de despesa, pagament i cost
3. Classificació dels costos
4. El cicle comptable de la comptabilitat de costos
Tema 3. Sistemes d’acumulació de costos: cost complet i cost variable
1. Conceptes de periodificació, classificació, localització i imputació de costos
2. Sistema de cost complet
3. Sistema de cost variable
|
II Part: El cost dels factors. |
Tema 4. El cost dels materials
1. Introducció
2. Valoració dels materials en un sistema de costos històrics
3. Inventaris permanents
Tema 5. El cost del personal
1. Conceptes generals
2. Control dels temps d’activitat
3. Sistemes de remuneració
Tema 6. El cost de l’equip productiu: la depreciació i altres costos generals de fabricació
1. Costos d’amortització
1.1. Concepte i classes
1.2. Determinació i localització
2. Altres costos generals de fabricació
2.1.concepte i classes
2.2. Determinació i localització
|
II Part: Models de costos. |
Tema 7. Model de comptabilitat de costos per seccions
1. Introducció
2. Divisió de l’empresa en centres de responsabilitat
3. Determinació de les seccions homogènies
4. Naturalesa econòmica de les seccions
5. Unitats d’obra
6. Prestacions reciproques entre seccions
Tema 8. Model complementari dels costos d’oportunitat
1. Introducció i concepte
2. Els costos d’oportunitat en el model de comptabilització
3. Tipus de costos d’oportunitat
4. Càlcul dels costos d’oportunitat
Tema 9. Model de costos estàndards
1. Introducció
2. Classes d’estàndards
3. Càlcul del cost estàndard del producte
4. Càlcul de desviacions
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Un cop feta la introducció de l'assignatura a l'alumne se li passarà un test amb la finalitat de conèixer el nivell de coneixements en relació a temes empresarials, comptables, jurídics i fiscals.
Les respostes al test tenen com a finalitat poder establir el llindar des del que iniciar l'assignatura de Comptabilitat de Costos així com establir el grau de dificultat dels treballs i pràctiques que seran desenvolupades al llarg del període docent. |
Sessió Magistral |
Aquestes sessions pretenen exposar els continguts de l’assignatura a partir de relacionar les explicacions entre les diferents sessions, emfatitzar les idees i conceptes principals de cada tema amb llur relació posterior, aportar exemples que seran solucionats un cop l’alumne els hagi treballat.
Les sessions magistrals seran desenvolupades a la classe amb presentacions fetes amb power point i que estaran disponibles als apartats corresponents del campus virtual (Moodle), al qual ens connectarem des de la classe.
Aquestes classes sempre acabaran amb un torn obert de preguntes sobre els temes desenvolupats. Cas de no haver preguntes per part dels alumnes, serà el professor que farà preguntes als estudiants per copsar el grau d’atenció mantingut durant l’explicació.
|
Treballs |
Periòdicament l’alumne, amb grups de quatre persones, realitzaran un treballs sobre el temes pràctics de l’assignatura. Aquests treballs seran realitzats exclusivament en hores de classe i amb disponibilitat de qualsevol suport (apunts, llibres, etc.). L’alumne no tindrà dret a revisar aquests treballs, però disposarà de la solució un cop acabat el temps de realització i podrà fer comentaris mitjançant el correu electrònic i com a grup, mai com alumne. |
Pràctiques a través de TIC |
L’àrea docent de Comptabilitat disposa d’un espai WIKI ubicat en la pàgina web del Departament de Gestió d’Empreses. Aquest espai, anomenat wikonta sorgeix d’un projecte finançat per l’ICE de la URV, dirigit pel professor Ricard Monclús i en el que l’alumne (individualment o en grup) ha de fer aportacions que posteriorment li seran valorades en funció de la seva rellevància, originalitat i rigor. |
|
Treballs |
Pràctiques a través de TIC |
|
Descripció |
En la realització dels treballs, cada grup tindrà dret a realitzar una pregunta sobre el desenvolupament del mateix.
En les pràctiques a través de TIC (aportacions wikonta), l'alumne disposa d'uns tutorials que intenten donar resposta a la majoria de preguntes que poden plantejar-se. Si malgrat això continua tenint dubtes, sempre pot acudir al professor que procurarà resoldre-li de forma ràpida. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Els treballs seran realitzats en grups de quatre persones en classe a partir d'un text lliurat pel professor i on estaran especificats els inputs i outputs a utilitzar i a entregar. |
70 % |
Pràctiques a través de TIC |
Són les aportacions fetes individualment o en grup a l'espai wikonta |
15 % |
Proves objectives de tipus test |
Després d'haver cursat les dues primeres parts de l'assignatura hi haurà una prova objectiva de tipus test i teòrico-pràctica d'unes 30 preguntes aproximadament. |
15 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà d'un examen de tipus pràctic. (100% de la nota) |
Bàsica |
|
AECA.
(1990) El marco de la contabilidad de
gestión. Madrid. Monclús
Guitart, R. (2003) Contabilidad de Costes
y de Gestión. Artiplan. Tarragona. CD-ROM Ripoll
Feliu, V. (1994) Introducción a la
contabilidad de gestión. Cálculo de costes. McGraw-Hill, Madrid. Sáez,
A; Fernández, JA; Gutierrez, G.(1997) Contabilidad
de Costes y Contabilidad de Gestión. Vol. 1. McGraw-Hill, Madrid |
Complementària |
|
OM,
de 1 de agosto de 1978, por la que se aprueba el grupo 9, Contabilidad Interna,
Análitica del Plan General de Contabilidad. Blanco,
F. (1995) Contabilidad de Costes y
Analísis de Gestión para las decisiones entratégicas. Ed. Deusto. Bibliografia
exercicis (si escau) Alvarez,
J.(1989) Supuestos y soluciones de
contabilidad analítica de explotación. San Sebastian. Ed. Donostiarra. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA COMPTABILITAT/16041001 | COMPTABILITAT FINANCERA/16041002 | ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS/16041106 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana afrontar l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada, per a la qual cosa és del tot imprescindible realitzar a classe i amb grup els treballs proposats pel professor. |
|