DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÀRQUETING ESTRATÈGIC Codi 16042018
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
ALEGRET MARTÍ, ALÍCIA
Adreça electrònica eleni.papaoikonomou@urv.cat
0
Professors/es
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
ALEGRET MARTÍ, ALÍCIA
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Màrqueting Estratègic vol oferir una visió integral del procés de creació de valor, presentant els conceptes de forma progressiva, que permetin a l’estudiant analitzar la dinàmica dels mercats i les necessitats dels consumidors, i al mateix temps practicar la planificació de màrqueting a nivell estratègic.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització per a temes mediambientals
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre l'incidència de la creació de valor per al client com a fonament de la viabilitat de l'estratègia de màrqueting de l'empresa. A1
A2
A6
B1
B3
B6
B7
C3
Asimilar la metodologia de la planificació estratègica de màrqueting A2
A3
A4
A5
A7
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Comprendre la utilitat de la informació com a fonament per a la presa de desicions estratègiques de màrquetig A1
A3
A4
A5
B1
B3
C5
Aprendre a decidir mitjançant la simmulació de casos reals, assajant la implantació d'estratègies de màrqueting. A1
A2
A3
A5
B1
B2
B3
B5
C5
Entenfre i dominar el desenvolupament i aplicació d'estratègies de màrqueting. A1
A2
A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
I BLOC CONCEPTUALITZACIÓ DE L’ESTRATEGIA DE MÀRQUETING 1. El màrqueting actual: filosofia i estratègia
1.1 Àmbits del màrqueting
1.2 Naturalesa del màrqueting estratègic
1.3 El màrqueting com a filosofia empresarial
1.4 Orientacions empresarials actuals
1.5 L’orientació al mercat

2. El màrqueting de relacions
2.1. Concepte de màrqueting de relacions
2.2. Diferències entre el màrqueting de relacions i el màrqueting transaccional
2.3 Concepte de relació
2.4 Elements del màrqueting de relacions
2.5 La creació de valor a través de la captació i la retenció de client
2.6 El procés relacional
2.7 Integració de comunicacions i gestió de clients

3. Direcció estratègica de màrqueting
3.1 El pensament estratègic
3.2 Conceptes de estratègica
3.3 Procés de la direcció estratègica
3.4 El pla estratègic de màrqueting
3.5 Valors corporatius: principis, missió i visió
3.6 La Unitat Estratègica de Negoci (UEN)
II BLOC L’ANÀLISI DE LES OPORTUNITAS I ELS RISCOS 4. Un nou marc d’incertesa: l’entorn del màrqueting actual
4.1 Interrelació del macroentorn amb el microentorn
4.2. Variabilitat de l’entorn actual: anàlisi i predicció de tendències
4.2.1 Prediccions sobre l’entorn demogràfic
4.2.2 Prediccions sobre l’entorn econòmic
4.2.3 Prediccions sobre el medi ambient
4.2.4 Prediccions sobre l’entorn social
4.2.5 Prediccions sobre l’entorn cultural
4.2.6 Prediccions sobre l’entorn polític i legal
4.2.7 Prediccions sobre l’entorn tecnològic
4.3 Models d’anàlisi i predicció de l’entorn: el mètode Delphi
4.4 Oportunitats i amenaces de l’entorn
4.5 L’anàlisi DAFO

5. Anàlsi de les oportunitats i riscos: mercat de referència
5.1 Les necessitats i demandes dels clients actuals i potencials: concepte producte-servei
5.2 El concepte tradicional de mercat
5.3 Mercats de referència, mercat rellevant i producte-mercat
5.4 Estratègies de cobertura i redefinició del mercat de referència
5.5 Delimitació del mercat de referència: el mercat objectiu
5.6 Indicadors de dimensió del mercat


6. Anàlisi del comportament del consumidor
6.1 Models de conducta del consumidor
6.2 Determinació de la variabilitat en els hàbits de compra
6.3 Comprensió del procés de decisió de compra
6.4 El comportament de les organitzacions davant del consumidor
6.5 La influència de les noves tecnologies en el comportament de compra
6.6 L’avaluació de la postcompra

7. Tècniques d’anàlisi i seguiment dels mercats
7.1 Tècniques multivariants per a la segmentació de mercats
7.2 Aplicacions d’anàlisi tipològic de clients
7.3 Aplicacions d’anàlisi factorial i mapes de posicionament
7.4. Aplicacions de regressió múltiple
7.5 Aplicacions d’anàlisi discriminant
7.6 Aplicacions de detecció automàtica d’interaccions
7.7 Aplicacions de l’anàlisi conjunt
7.8 Estudis transversals
7.9 Els panells: el panell de consumidors i altres panells

8. Selecció del mercat objectiu i posicionament estratègic
8.1 Aplicació de la segmentació dels mercats. Avantatges i inconvenients
8.2 Selecció del mercat objectiu: Avaluació dels segments, estratègies de cobertura
8.3 Segmentació de mercats industrials: El B2B i el B2C
8.4 Estandarització Vs. customització: El màrqueting “One to One”
8.5 Posicionament estratègic: Concepte i tipus de posicionament
8.6 Posicionament dels competidors, dimensions competitives
8.7 Estratègies de reposicionament
III BLOC LA COMPETÈNCIA 9. Estudi de les forces competitives
9.1 Concepte de competència
9.2 Nivells de competència
9.3 Determinants de la rivalitat competitiva
9.4 Mètodes de identificació dels competidors
9.5 Anàlisi dels competidors
9.6 Els grups estratègics
9.7 El benchmarking
9.8 L’hipercompetència
IV BLOC DEFINICIÓ ESTRATÈGICA 10. Estratègies de màrqueting
10.1 Classificació de les estratègies
10.2 Estratègies de creixement o inversió (Ansoff. 1965)
10.2.1 Creixement amb productes i mercats actuals
10.2.2 Desenvolupament del mercat
10.2.3 Desenvolupament del producte
10.2.4 Creixement diversificat i integrat
10.3 Estratègies segons el cicle de vida del mercat
10.4 Estratègies de desenvolupament (Porter, 1980)
10.4.1. Estratègia de baix cost
10.4.2. Estratègia de diferenciació
10.4.3. Estratègia de concentració
10.5 Estratègies de competitivitat I (Miles & Snow, 1978)
10.5.1. Estratègia exploradora
10.5.2. Estratègia defensora
10.5.3. Estratègia analitzadora
10.5.4. Estratègia reactiva
10.6 Estratègies de competitivitat II (Kotler & Signh, 1981)
10.6.1. Estratègia de lideratge
10.6.2 Estratègia de seguiment
10.6.3 Estratègia d’especialització
10.7 Estratègies relatives a la desinversió
10.7.1 Estratègia de sosteniment
10.7.2 Estratègia de recol•lecció
10.7.3 Estratègia d’eliminació
10.8 Estratègies d’imitació
10.8.1 Característiques de l’estratègia d’imitació
10.8.2 Graus d’imitació
10.8.3 L’empresa seguidora, davant l’empresa pionera
10.8.4 Estratègies d’imitació exitoses

11. Estratègies relatives a la cartera de productes
11.1 Concepte de cartera de productes
11.2 Classificació dels models per a l’anàlisi de la cartera de productes
11.3 Matriu de creixement – quota de mercat
11.4 Matrius d’atractiu del mercat i competitivitat de l’empresa


12. Estratègia d’internacionalització de l’empresa
12.1 Diferències entre estratègia local i estratègia internacional
12.2 Bases de la competitivitat internacional
12.3 L’expansió internacional de l’empresa
12.4 Formes d’entrada als mercats exteriors
12.5 Estratègies de màrqueting internacional

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de temes conceptuals
Debats Debat sobre casos pràctics i resolució d'esercicis
Treballs Realització d'un pla esttratègic de màrqueting en grus de 4 persones

Atenció personalitzada
 
Descripció
L'alumne disposarà de consultes per atendre els seus dubtes sobre la realització i tutela del treball pràctic

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Examen tipus test amb preguntes teòriques (50 % de la nota) i exercicis pràctics (50 % de la nota) 6 punts
Proves pràctiques Treball pràctic a desenvolupar durant el curs en grups de 4 alumnes 3 punts
Altres

Participació als debats a classe

1 punt
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avalució del treball pràctic i debats (Proves Pràctiques) i (Altres) serà aplicable per a les dues convocatòries anuals. Les Proves de Desenvolupament mantindran la mateixa estructura a les dues convocatòries.


Fonts d'informació

Bàsica

Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000.

 

Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993

 

Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998.

Complementària

Abascal Rojas, Francisco, Como Se Hace un Plan Estratégico, Modelo de Desarrollo de una Empresa, Madrid,  ESIC, 1996.

 

Barroso Castro , Carmen , Martín Armario, Enrique, Marketing Relacional, Madrid,  ESIC, 1999.

 

Lambin, Jean-Jacques, Marketing Estrategico,  2ª Ed., Madrid, Mc Graw HilL

 

Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, Marketing Internaconal, Madrid  Pirámide, 1995.

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliurat pel professor al llarg del curs.


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent