DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIRECCIÓ DE MÀRQUETING Codi 16042019
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
RABASCO ESCODA, NEUS
Adreça electrònica neus.rabasco@urv.cat
alicia.alegret@urv.cat
montserrat.figarola@urv.cat
Professors/es
RABASCO ESCODA, NEUS
ALEGRET MARTÍ, ALÍCIA
FIGAROLA CERVERA, MONTSERRAT
Web http://https://www.dge.urv.es/web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar les eines de gestió per poder desenvolupar les quatre variables clau del Marketing Mix. El procés d'innovació, desenvolupament i llançament de nous productes, la fixació de preus de venda, la selecció de canals de distribució o el disseny de polítiques de comunicació són els conceptes principals que seran analitzats.

Competències
Codi  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer en profunditat les quatre variables del Màrqueting-mix B1
B3
Aplicar els coneixements adquirits en l'assignatura a la realitat empresarial A3
B2
B3
B7
Prendre consciència de la importància d'una bona gestió comercial de l'empresa. B1
B3
B6
C3
Treballar en equip en el desenvolupament d'un nou producte en el mercat. A3
B2
B3
B5
B7
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: DIRECCIÓ DE LÍNIES DE PRODUCTES I MARQUES Tema 1: El producte i el mix de producte
1.1. El concepte de producte
1.2. Dimensions d’un producte
1.3. Classificacions dels productes
1.4. Classificacions dels bens industrials
1.5. Naturalesa dels serveis
1.6. Decisions del mix de producte

Tema 2: Decisions de marca
2.1. ¿Què es una marca?
2.2. Patrimoni de la marca
2.3. La decisió del nom d’una marca
2.4. Decisions d’estratègia de marca
2.5. Decisions de reposicionament d’una marca

Tema 3: Decisions sobre l’embalatge i etiquetat
3.1. L’envàs i l’embalatge
3.2. Etiquetat

Tema 4: Desenvolupament de Nous productes
4.1. El desenvolupament de nous productes
4.2. El procés de desenvolupament de nous productes
4.3. Creativitat, innovació i generació d’idees
4.4. El procés d’adopció i difusió de nous productes
4.5. El cicle de vida d’un producte
BLOC 2: DECISONS SOBRE EL PREU Tema 5: Fixació del preu
5.1. Selecció dels objectius del preu
5.2. Determinació de la demanda
5.3. Estimació de costos
5.4. Anàlisis dels costos, preus y ofertes dels competidors
5.5. Selecció de la tècnica de fixació de preus
5.6. Selecció del preu final

Tema 6: Adaptació del preu
6.1. Fixació geogràfica dels preus
6.2. Descomptes ens els preus i altres reduccions
6.3. Preus promocions
6.4. Discriminació de preus
6.5. Fixació de preus per a nous productes
6.6. Fixació de preus a un mix de producte
BLOC 3: DIRECCIÓ DELS CANALS DE DISTRIBUCIÓ Tema 7: Decisions sobre el disseny del canal
7.1. Funcions i fluxos en els canals de màrqueting
7.2. Nivells de canals
7.3. Decisions sobre el disseny del canal
7.4. Decisions sobre la direcció del canal
7.5. La dinàmica dels canals

Tema 8: La venda majorista
8.1. Creixement i tipus de majoristes
8.2. Tendències en la venda majorista

Tema 9: La venda minorista
9.1. Tipus d’establiments minoristes
9.2. Tendències en la venda minorista
9.3. La franquícia

Tema 10: Merchandising
10.1. Concepte i necessitats del Merchandising
10.2. Distribució de l’espai de venda. El lineal
10.3. L’assortiment de productes
10.4. La rendibilitat i el Merchandising
BLOC 4: DIRECCIÓ DE LA COMUNICACIÓ Tema 11: Desenvolupament d’una comunicació efectiva
11.1. Identificació del públic objectiu
11.2. Definició dels objectius de comunicació
11.3. El disseny del missatge
11.4. Selecció dels canals de comunicació
11.5. L’establiment del pressupost de comunicació total de màrqueting

Tema 12: La decisió del mix de comunicació
12.1. Els instruments de comunicació
12.2. La publicitat
12.3. La promoció de vendes
12.4. La força de vendes
12.5. Les relacions públiques
12.6. Marketing directe
12.7. Marketing on-line

Tema 13:La publicitat
13.1. Disseny d’un pla publicitari
13.2. Elecció d’un mitjà publicitari
13.3. Elecció d’un suport publicitari
13.4. Valoració de l’eficàcia publicitària

Tema 14:La força de vendes
14.1. Disseny de la força de vendes
14.2. La direcció de la força de vendes
14.3. Principis de venda personal

Tema 15: El pla de marketing
15.1. Utilitat del pla de marketing
15.2. Elaboració del pla de marketing
15.3. Diagnòstic de la gestió comercial de l’empresa
15.4. Desenvolupament d’estratègies i tàctiques

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes clau de l'assignatura. Relació dels continguts amb la realitat professional.
Treballs Treball en grup on s'aplica a nivell pràctic la teoria explicada a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Es recomana contactar prèviament per tal de resoldre els dubtes que sorgeixin en l'aprenentatge de l'assignatura i/o en el desenvolupament del treball en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un treball en grup i es farà la seva exposició pública.
Serà obligatori lliurar el treball en els terminis estipulats (no s’admetran en cap concepte treballs entregats fora de la data de lliurament).
Per fer la mitjana amb la nota de l'exàmen tipus test es demanarà haver superat la part pràctica (una nota mínima de 2 sobre 4).
40%
Proves objectives de tipus test La prova tipus test es realitzarà el dia assenyalat de la 1a convocatòria.
Per fer la mitjana amb la nota del treball es demanarà haver superat la part teòrica (una nota mínima de 3 sobre 6).
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El percentage d'avaluació especificat anteriorment es mantindrà per a la segona convocatòria. En el cas d'haver fet i superat el treball, es guardarà la nota de la part pràctica. En el cas de no haver fet i superat el treball, s'haurà de realitzar una part pràctica (40%) i una prova tipus test del (60%). Per obtenir la nota final s'hauran de superar cadascuna de les parts. En el Moddle es detallarà l'explicació del desenvolupament de la pràctica a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica

Martín Armario, E. Marketing. Barcelona: Ariel, 1998.

Kotler, P. Dirección de Marketing. Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006.

Esteban, A. Principios de Marketing. Madrid: ESIC, 1997.

Santesmases, M. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide, 2001.

Complementària

Artal Castells, M. Dirección de ventas. Barcelona: Ariel, 1999.

Cohen, W. El plan de Marketing. Bilbao: Deusto, 1990.

Vázquez, R; Trespalacios, J.A. Estrategias de distribución comercial. Madrid: Thomson, 2006.

Díez de Castro. Merchandising. Madrid: Pirámide, 1996.

Luecke, R. Desarrollar la gestión de la creatividad y de la innovación. Barcelona. Ed. Deusto, 2004.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ AL MÀRQUETING/16041104
MÀRQUETING ESTRATÈGIC/16042018
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent