Codi |
|
A1 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A2 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. |
A1 A2 A5 A6
|
B1 B3
|
C3
|
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. |
A3 A4 A5
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
Desenvolupar habilitats pràctiques i de reflexió, i interioritzar actituds i comportaments professionals i de recerca en un context complex de gestió empresarial. |
A4 A7
|
B1 B3 B4 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA |
1.1. Concepte d’estratègia.
1.2. Concepte de direcció estratègica.
1.3. Nivells de l’estratègia.
1.4. Concepte d’UEN i de negoci.
1.5. El procés de la direcció estratègica.
1.6. El sistema d’objectius estratègics: visió, missió, propòsit estratègic i creació de valor.
|
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA |
2.1. Tècniques pel diagnòstic intern.
2.2. La cadena de valor.
2.3. Anàlisi, identificació i avaluació de recursos i capacitats.
2.4. El model SPACE: les postures estratègiques.
2.5. Anàlisi d’empreses multinegoci: les matrius estratègiques.
|
TEMA 3 ANÀLISI DE L’ENTORN EMPRESARIAL |
3.1. Conceptualització i tipus d’entorn.
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general.
3.3. Delimitació de l’entorn específic: anàlisi de la estructura de la indústria i EPG.
3.4. La segmentació de mercats: els grups estratègics.
3.5. Estratègies de defensa i d’atac.
|
TEMA 4 ESTRATÈGIA I AVANTATGE COMPETITIU |
4.1. Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu.
4.2. L’avantatge competitiu en costos: efecte experiència.
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació.
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia.
4.5. Estratègies basades en la indústria.
|
TEMA 5 ESTRATÈGIES DE DESENVOLUPAMENT |
5.1. Estratègies de creixement empresarial.
5.2. Estratègies de cooperació.
5.3. Estratègies d’internacionalització.
5.4. Estratègies tecnològiques i d’innovació.
|
TEMA 6 IMPLEMENTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA |
6.1. El procés d’avaluació i selecció d’estratègies.
6.2. Ètica i responsabilitat social en els negocis.
6.3. El procés d’implantació de l’estratègia.
6.4. La relació entre estratègia i estructura organitzativa.
6.5. La relació entre estratègia i la cultura organitzativa.
6.6. Planificació i control estratègic.
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle). |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Proves objectives de tipus test |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi i resolució de problemes, exercicis o casos pràctics al llarg del curs, tant individualment com en equip, i, si és el cas, el seu posterior debat a l’aula. Poden ser realitzats tant en el aula com a través del Campus Virtual (Moodle). |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. |
30% |
Proves pràctiques |
Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura en primera convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificació de les tres parts de que consta el sistema d'avaluació, sense que s'hagi d'obtenir una puntuació mínima en cadascuna de les parts, però sí que cal disposar de qualificació en totes tres parts. En cap cas es guardaran notes, de cap de les tres parts del sistema d'avaluació, d'una convocatòria per una altra. Tampoc es guardaran notes per a cursos posteriors. La qualificació en la segona convocatòria i, en el seu cas, en la convocatòria addicional, s'obtindrà en el 100% de la nota (10 punts) d'un examen teoricopràctic, el qual constarà de part teòrica i de part pràctica (cada part suposarà 5 punts). La part teòrica consistirà en preguntes tipus test. La part pràctica consistirà en la resolució de casos pràctics i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Bàsica |
|
GRANT, R. M. (1996): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones. Madrid: Civitas.
JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (1996): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones. 3ª edición, Madrid: Prentice Hall.
MINTZBERG, H. y QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998).
NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (1998): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 2ª edición. Madrid: Civitas.
THOMPSON, A. A. Jr. y STRICKLAND (III), A. J. (1994): Dirección y administración estratégicas: Conceptos, casos y lecturas. Wilmington (Delaware): Addison-Wesley. |
Complementària |
|
ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. y HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.
BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.
HAMEL, G. y PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
HAX, A. y MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.
KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
MENGUZZATO, M. y RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. y LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.
PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.
STERN, C. W. y STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.
STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson. |
|
Altres comentaris |
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (apunts teòrics, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades. |
|