DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Codi 16042021
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
anabeatriz.hernandez@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. A1
A5
B3
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. A4
A5
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió i de cerca d'informació rellevant en un context complex de gestió empresarial. A4
A7
B3
B4
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1. Concepte d’estratègia.
1.2. Concepte de direcció estratègica.
1.3. Nivells de l’estratègia.
1.4. Concepte d’UEN i de negoci.
1.5. El procés de la direcció estratègica.
1.6. El sistema d’objectius estratègics: visió, missió, propòsit estratègic i creació de valor.
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA 2.1. Tècniques pel diagnòstic intern.
2.2. La cadena de valor.
2.3. Anàlisi, identificació i avaluació de recursos i capacitats.
2.4. El model SPACE: les postures estratègiques.
2.5. Anàlisi d’empreses multinegoci: les matrius estratègiques.
TEMA 3 ANÀLISI DE L’ENTORN EMPRESARIAL 3.1. Conceptualització i tipus d’entorn.
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general.
3.3. Delimitació de l’entorn específic: anàlisi de la estructura de la indústria i EPG.
3.4. La segmentació de mercats: els grups estratègics.
3.5. Estratègies de defensa i d’atac.
TEMA 4 ESTRATÈGIA I AVANTATGE COMPETITIU 4.1. Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu.
4.2. L’avantatge competitiu en costos: efecte experiència.
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació.
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia.
4.5. Estratègies basades en la indústria.
TEMA 5 ESTRATÈGIES DE DESENVOLUPAMENT 5.1. Estratègies de creixement empresarial.
5.2. Estratègies de cooperació.
5.3. Estratègies d’internacionalització.
5.4. Estratègies tecnològiques i d’innovació.
TEMA 6 IMPLEMENTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA 6.1. El procés d’avaluació i selecció d’estratègies.
6.2. Ètica i responsabilitat social en els negocis.
6.3. El procés d’implantació de l’estratègia.
6.4. La relació entre estratègia i estructura organitzativa.
6.5. La relació entre estratègia i la cultura organitzativa.
6.6. Planificació i control estratègic.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució de problemes, exercicis i casos pràctics al llarg del curs, els quals poden incloure també, entre d'altres possibilitats, l'ampliació dels temes, la cerca d'informació rellevant, l'elaboració de mapes conceptuals, debats, comentaris d'articles, etc. Aquestes activitats es faran en equip, on la competència i habilitat per a treballar en equip i la competència per a expressar-se correctament per escrit formaran part expressament d'aquesta part de l'avaluació. 40%
Proves objectives de tipus test Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. 30%
Proves pràctiques Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes de desenvolupament. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en primera convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificació de les tres parts de que consta el sistema d'avaluació, sent necessari, a més, obtenir un mínim del 30% (3 punts sobre 10) en cadascuna de les tres parts de que consta el sistema d'avaluació.

En cap cas es guardaran notes, de cap de les tres parts del sistema d'avaluació, d'una convocatòria per una altra. Tampoc es guardaran notes per a cursos posteriors.

La qualificació en la segona convocatòria i, en el seu cas, de la convocatòria addicional, s'obtindrà en el 100% de la nota (10 punts) d'un examen teoricopràctic, el qual constarà de part teòrica i de part pràctica (cada part suposarà 5 punts). La part teòrica consistirà en preguntes tipus test. La part pràctica consistirà en la resolució de casos pràctics i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Civitas.

JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7ª edición. Madrid: Prentice Hall.

MINTZBERG, H. y QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998).

NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (2006): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4ª edición. Madrid: Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr. y STRICKLAND (III), A. J. (2004): Administración estratégica, 13a edición. México: McGraw-Hill. 

Complementària

ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. y HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.

BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.

HAMEL, G. y PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. y MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

MENGUZZATO, M. y RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. y LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. y STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (apunts teòrics, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades.