Codi |
|
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. |
A2
|
B2 B3
|
|
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. |
A7
|
B4 B5
|
C2 C5
|
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió i de cerca d'informació rellevant en un context complex de gestió empresarial. |
A5
|
B3 B4
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA |
1.1. Concepte d’estratègia i de direcció estratègica
1.2. Nivells de l’estratègia
1.3. El procés de la direcció estratègica
1.4. El sistema d’objectius estratègics
|
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA |
2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats i gestió d’intangibles
2.4. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
|
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L'EMPRESA |
3.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi externa: Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives
3.4. La segmentació de mercats: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac
|
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA COMPETITIVA |
4.1. Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos i l’efecte experiència
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. Estratègies basades en el cicle de vida de la indústria
|
TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA (I): CREIXEMENT I DIVERSIFICACIÓ
|
5.1. Vies per al creixement de l’empresa
5.2. Estratègies d’expansió i diversificació
5.3. Concepte de negoci i d’UEN
5.4. Gestió d’empreses diversificades
5.5. Matrius de gestió de la cartera de negocis
|
TEMA 6 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA (II): COOPERACIÓ, INTERNACIONALITZACIÓ, TECNOLOGIA I IMPLEMENTACIÓ |
6.1. Estratègies de cooperació
6.2. Estratègies d’internacionalització
6.3. Estratègies tecnològiques i la gestió de la innovació
6.4. La relació entre estratègia i estructura organitzativa
6.5. La relació entre estratègia i cultura organitzativa
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle). |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Proves mixtes |
|
Descripció |
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi i resolució de problemes, exercicis i casos pràctics al llarg del curs, els quals poden incloure també, entre d'altres possibilitats, l'ampliació dels temes, la cerca d'informació rellevant, l'elaboració de mapes conceptuals, comentaris d'articles, etc. Aquestes activitats es faran en equip. |
40% |
Proves mixtes |
Proves teoricopràctiques, consistents en preguntes tipus test (teoria) i resolució d'exercicis i casos (pràctica), a realitzar al llarg del curs. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura en primera convocatòria (avaluació continua) s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificació de les dues parts de que consta el sistema d'avaluació continua (resolució de problemes i exericis, i proves teoricopràctiques), sent necessari, a més, obtenir un mínim del 30% (3 punts sobre 10) en cadascuna de les dues parts de que consta el sistema d'avaluació. Donat que s'utilitza per a la primera convocatòria el sistema d'avaluació continua, no hi haurà examen final en aquesta primera convocatòria. Els estudiants que no superin l'assignatura en primera convocatòria (avaluació continua) podran presentar-se a l'examen de la segona convocatòria o, si és el cas, també al de convocatòria addicional. En cap cas es guardaran notes, de cap de les dues parts del sistema d'avaluació, d'una convocatòria per una altra. Tampoc es guardaran notes per a cursos posteriors. La qualificació en la segona convocatòria i, en el seu cas, de la convocatòria addicional, s'obtindrà en el 100% de la nota (10 punts) d'un examen teoricopràctic, el qual constarà de part teòrica i de part pràctica (cada part suposarà 5 punts, un 50%). La part teòrica consistirà en preguntes tipus test. La part pràctica consistirà en la resolució de casos pràctics i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Bàsica |
|
GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Civitas. JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7ª edición. Madrid: Prentice Hall. MINTZBERG, H. y QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998). NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (2006): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4ª edición. Madrid: Civitas. THOMPSON, A. A. Jr. y STRICKLAND (III), A. J. (2004): Administración estratégica, 13a edición. México: McGraw-Hill. |
Complementària |
|
ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. y HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.
BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.
HAMEL, G. y PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
HAX, A. y MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.
KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
MENGUZZATO, M. y RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. y LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.
PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.
STERN, C. W. y STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.
STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson. |
|
Altres comentaris |
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|