DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Codi 16042021
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica mabelen.lopez@urv.cat
antoni.vidal@urv.cat
alexandra.samper@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
SAMPER MARTÍNEZ, ALEXANDRA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Codi  
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. A2
B2
B3
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. A7
B5
C2
C5
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió i de cerca d'informació rellevant en un context complex de gestió empresarial. A5
B3
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1. Concepte d’estratègia: Què és l’estratègia?
1.2. La direcció estratègica com a funció de l’administració general
1.3. Concepte de negoci i nivells de l’estratègia
1.4. Procés de la direcció estratègica
1.5. El sistema d’objectius estratègics: visió i missió
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA 2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. La gestió d’intangibles: gestió del coneixement
2.5. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L'EMPRESA 3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.4. La segmentació estratègica: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA COMPETITIVA 4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques: Miles i Snow, Porter, Miller
4.2. L’avantatge competitiu en costos
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. La innovació de valor i els oceans blaus
TEMA 5 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA CORPORATIVA 5.1. Vies per al creixement de l’empresa: Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Concepte d’UEN: Gestió d’empreses diversificades
5.3. Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.4. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.5. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació en un únic dossier (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (resolució de casos pràctics, comentaris de lectures, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que incorpora la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada 'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Avaluació
  Descripció Pes
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació en un únic dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (anàlisi i resolució de casos pràctics, comentaris d’articles i lectures, ampliació de temes teòrics, cerca d’informació rellevant, elaboració de mapes conceptuals, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que ha d’incorporar la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada estudiant sobre la seva evolució i que demostrin el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. El dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge es lliurarà en format paper l’última setmana de classe del quadrimestre, i la seva qualificació inclou l’avaluació de la competència de treball en equip i la d’expressió escrita. 25%
Proves objectives de tipus test Dues proves parcials (controls) realitzades al llarg del curs, de continguts teòrico-pràctics i de seguiment de les activitats del portfoli i del treball en equip. Aquestes proves es faran fora de l'aula mitjançant l’activitat “qüestionari” del Moodle. 15%
Proves objectives de tipus test Prova integral (examen) de continguts teòrics, consistent en preguntes tipus test. 30%
Proves pràctiques Prova integral (examen) de continguts pràctics, consistent en la resolució dels exercicis i casos plantejats. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries).

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació del portfoli (que pondera un 25%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 15%).

La qualificació de la convocatòria addicional (així com de les convocatòries dels propers cursos durant el procés d'extinció de l'assignatura), en el seu cas, s'obtindrà en el 100% de la nota d'un examen teòrico-pràctic (el 50% la part teòrica tipus test i el 50% la part pràctica).

En cap cas es guardaran notes per a cursos posteriors.


Fonts d'informació

Bàsica

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica: Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta.

GARRIDO BUJ, S. (2006): Dirección estratégica, 2a edición. Madrid: McGraw-Hill. 

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7a edición. Madrid: Pearson Prentice Hall.

MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu del 1997; i una edició europea revisada del 1998).

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr.; STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica: Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill. 

Complementària

BUENO CAMPOS, E.; MORCILLO, P. i SALMADOR, M. P. (2006): Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas. Madrid: Pirámide.

DESS, G. G. i LUMPKIN, G. T. (2003): Dirección estratégica. Madrid: McGraw-Hill.

HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent