DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Codi 16042021
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1. Concepte d’estratègia: Què és l’estratègia?
1.2. La direcció estratègica com a funció de l’administració general
1.3. Concepte de negoci i nivells de l’estratègia
1.4. Procés de la direcció estratègica
1.5. El sistema d’objectius estratègics: visió i missió
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA 2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. La gestió d’intangibles: gestió del coneixement
2.5. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L'EMPRESA 3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.4. La segmentació estratègica: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA COMPETITIVA 4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques: Miles i Snow, Porter, Miller
4.2. L’avantatge competitiu en costos
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. La innovació de valor i els oceans blaus
TEMA 5 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA CORPORATIVA 5.1. Vies per al creixement de l’empresa: Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Concepte d’UEN: Gestió d’empreses diversificades
5.3. Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.4. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.5. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques dels estudiants; la qual es realitza, atès que es tracta d'una assignatura en procés d'extinció, única i exclusivament en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes. Es recomana als estudiants que per a preparar els exàmens utilitzin la bibliografia recomanada, especialment la de caràcter bàsic, i que ho complementin amb la informació i documentació que hi haurà en l'espai de l'assignatura en el Campus Virtual de la URV (Moodle).

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El sistema d'avaluació de l'assignatura serà el mateix en totes les convocatòries (1a, 2a, i si és el cas addicional), seguint l'esquema següent:

Prova tipus test dels continguts teòrics de l'assignatura, a realitzar-se el dia establert en el calendari d'exàmens de cada convocatòria. Aquesta prova tindrà un pes del 50% en la nota final.

Prova pràctica (exercicis, casos pràctics...) dels continguts pràctics de l'assignatura, a realitzar-se el dia establert en el calendari d'exàmens de cada convocatòria. Aquesta prova tindrà un pes del 50% en la nota final.

L'examen de la 1a convocatòria tindrà lloc el dijous 17 de gener de 2013, a les 15 h.

L'examen de la 2a convocatòria tindrà lloc el dimarts 26 de juny de 2013, a les 9 h.


Fonts d'informació
Bàsica

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica: Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones. Madrid: Thomson-Civitas. Última edició.

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Madrid: Thomson-Civitas. Última edició.

Complementària

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006): Dirección estratégica. Análisis de laestrategia de las organizaciones. Madrid: Pearson Prentice Hall. Últimaedició.

PORTER,M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER,M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER,M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones.Bilbao: Deusto.

THOMPSON, A. A. Jr.; PETERAF, M. A.; GAMBLE, J. E. y STRICKLAND, A. J. (2012): Administración estratégica: Teoría y casos. México:McGraw-Hill. Última edició.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent