DATOS IDENTIFICATIVOS 2008_09
Asignatura Código 16042107
Titulación
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Obligatoria Tercer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Correo-e matilde.villarroya@urv.cat
estebanmiguel.lafuente@urv.cat
jesus.lifante@urv.cat
Profesores/as
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
LAFUENTE GONZALEZ, ESTEBAN MIGUEL
LIFANTE JORDA, JESUS
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante Introducció als conceptes bàsics de la funció de gestió de personal i les seves les polítiques

Competencias
Código  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans i com s'ubica aquesta funció dins l'empresa. A1
B1
B3
C2
C5
Conèixer quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. A1
B1
B4
B5
B7
C2
C5
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses, i com a factor estratègic d'aquestes. B1
B6
C3
C5
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. A1
A2
B1
B2
B3
B5
C2
C5
Conèixer quines son les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans. A1
B1
B3
B5
C2
C5
Saber aplicar les polítiques de gestió de recursos humans que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball, per tal d'assolir els objectius empresarials. A1
A4
A7
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C5
Analitzar els problemes relacionats amb la gestió dels recursos humans i proposar solucions alternatives. A7
B1
B2
B3
B4
B6
B7
C2
C5
Aprendre a treballar en equip en l'entorn de l'assignatura. B1
B5
B6

Contenidos
tema Subtema
BLOC INTRODUCTORI: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.1. Definicions
1.2. Funcions i nivells
2.¿D'on ve la funció de gestionar persones? Breu història
2.1. Orígens
2.2. Fase del Benestar
2.3. Management Científic
2.4. Ciències del Comportament
2.5. Integració Polítiques de Personal
2.6. Gestió de Recursos Humans
2.7. Gestió de persones
3.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson
BLOC 2: LA IMPORTÀNCIA ESTRATÈGICA DE LA GESTIÓ DEL FACTOR HUMÀ PER L'ÈXIT EMPRESARIAL 4.1.¿Per què és tan important el factor humà en l'èxit empresarial?
4.2. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial.
4.3. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs (tipus d'empresa, tipus de mercat, etc.)
BLOC 3: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL Per cada un dels temes del Bloc 3 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política: concepte i objectius
. Relació amb altres polítiques
. Descripció del procediment: etapes
. Métodes i avantatges e inconvenients
. Contextualització o factors a considerar en l'aplicació
. Anàlisi de casos

Els temes són:
5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació


Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Els casos es realitzen de forma grupal i la seva puntuació també és grupal.
Sesión magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Debates Aquest es plantejarà entorn a la formulació d'una pregunta polèmica per part del professor que fomenti l'esperit crític dels alumnes i que estimuli l'adopció d'una postura argumentada. Se'ls facilitarà material prèviament (articles d'actualitat) i se'ls exigirà la búsqueda de material addicional per tal de defensar i argumentar la seva opinió. Es realitzen durant la classe magistral per tal de fomentar la participació dels estudiants i el seu esperit crític.
Presentaciones/exposiciones La presentació que hauran de dur a terme de forma grupal ( 3 o 4 alumnes) consisteix en explicar una de les etapes de la història de la gestió de persones. També hauran de realitzar un role playing simulant una entrevista de treball, que és la culminació de la práctica de dotació de personal que fab en grup.
Estudios previos Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.

S'exigirà la realització d'unes lectures prèvies facilitades pel professor abans d'abordar cadasqun dels temes a classe. Igualment, s'exigirà la lectura i el treball previ sobre alguns dels estudis de cas que es discutiran a classe.

Atención personalizada
 
Debates
Sesión magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Actividades introductorias
Presentaciones/exposiciones
Estudios previos
Pruebas prácticas
descripción
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Durant el curs es proposaran una sèrie de pràctiques que l'alumne haurà d'entregar de forma grupal. La realització d'aquestes pràctiques comportarà treball a l'aula i fora de l'aula. Les pràctiques son 4, cadasquna val un 10%. Només es farà mitja en el cas que cadasquna superi el 3,5. Si la mitja de les pràctiques és d'aprovat, l'alumne quedarà exempt de la prova pràctica final (pero no de la prova teòrica). Un dels criteris d'avaluació correspon a la qualitat de l'expressió escrita, ordre d'idees i claredat en el redactat. 40%
Presentaciones/exposiciones L'avaluació serà grupal. S'avaluarà la capacitat de recollida de dades i la capacitat per analitzar i transmetre informació. 5%
Pruebas objetivas de tipo test Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la part pràctica 50%
Pruebas prácticas Si l'alumne no ha entregat les pràctiques proposades a l'aula, o les ha suspès, haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un cas. Igualment, a l'examen final haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal de que se l'avaluï. 40%
Otros

Treball en equip. Aquest s'avaluarà mitjançant l'observació del tutor durant la realització de les pràctiques a l'aula i a les tutories de grup. També s'avaluarà a partir de l'autoavaluació que fa el grup del propi treball en equip (assignació de puntuació als membres i informe d'autoreflexió).

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La 1ª convocatòria és avaluació continuada. Cap element de l'avaluació continuada és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria.


La 2ª convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica.Igualment, a l'examen final l'estudiant haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal que se l'avaluï.


Fuentes de información

Básica Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Dirección y Gestión de Recursos Humanos, , Madrid: Pearson Alhambra
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Harvard Business Review, ,

Complementária

· Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

· Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

· Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

· Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

· Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

· Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

· Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

· Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

. Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999).

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FONAMENTS D'ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/165092101
 
Otros comentarios
Per un bon seguiment de l'assignatura cal realitzar de forma obligatòria les lectures recomanades per a cada tema.