DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 16042107
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOLÉ ALTADILL, MARIA DE LA FONTCALDA
VALVERDE APARICIO, MIREIA
Adreça electrònica mireia.valverde@urv.cat
mariadelafontcalda.sole@urv.cat
judit.trilla@urv.cat
Professors/es
VALVERDE APARICIO, MIREIA
SOLÉ ALTADILL, MARIA DE LA FONTCALDA
TRILLA GUTIERREZ, JUDIT
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introducció als conceptes bàsics de la funció de gestió de personal i les seves les polítiques

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre quins són els objectius de la gestió dels recursos humans i com s'ubica aquesta funció dins l'empresa. A1
B1
B3
C2
C5
Conèixer quina ha sigut l'evolució històrica de la funció de recursos humans i quins son els seus actors principals. A1
B1
B4
B5
B7
C2
C5
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses, i com a factor estratègic d'aquestes. B1
B6
C3
C5
Comprendre les implicacions estratègiques que es deriven d'una gestió integrada dels recursos humans i saber com integrar les accions necessàries als diferents nivells. A1
A2
B1
B2
B3
B5
C2
C5
Conèixer quines son les activitats i principals polítiques de la funció de recursos humans. A1
B1
B3
B5
C2
C5
Saber aplicar les polítiques de gestió de recursos humans que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball, per tal d'assolir els objectius empresarials. A1
A4
A7
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C5
Analitzar els problemes relacionats amb la gestió dels recursos humans i proposar solucions alternatives. A7
B1
B2
B3
B4
B6
B7
C2
C5
Aprendre a treballar en equip en l'entorn de l'assignatura. B1
B5
B6

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.1. Definicions
1.2. Funcions i nivells

2.¿D'on ve la funció de personal?Història
2.1. Orígens
2.2. Fase del Benestar
2.3. Management Científic
2.4. Ciències del Comportament
2.5. Integració Polítiques de Personal
2.6. Gestió de Recursos Humans
2.7. Gestió de persones

3.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson

4. Importància estratègica de la gestió del factor humà per l'èxit empresarial.
4.1. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial i amb l'estratègia.
4.2. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs.
BLOC 2: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació
11. Desvinculació


Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Es considera aquí també la participació activa dels estudiants a classe durant la realització i posada en comú d'aquestes activitats.
Sessió Magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Presentacions / exposicions Durant l'assignatura es proposarà la realització d'un treball, que s'haurà de preparar en grup i presentar oralment.
Estudis previs Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia i posterior dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
Estudis previs
Descripció
Els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il·lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Es considera aquí també la participació activa dels estudiants a classe durant la realització i posada en comú d'aquestes activitats. 25%
Presentacions / exposicions Durant l'assignatura es proposarà la realització d'un treball, que s'haurà de preparar en grup i presentar oralment. 25%
Proves mixtes Examen final de l'assignatura. 50%
Altres 0
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 1ª convocatòria és avaluació continuada. Cap element de l'avaluació continuada és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 3.5 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria.


La 2ª convocatòria consistirà en un examen final comprès de 2 proves: una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari (60%), i una prova pràctica que consistirà en la ressolució d'un cas (40%) amb la que s'avaluarà l'aplicació dels continguts. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 per sumar la puntuació de la part pràctica. Igualment, a l'examen final l'estudiant haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal que se l'avaluï.


Fonts d'informació

Bàsica Dolan, S.L.; Valle Cabera, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S., La gestión de los recursos humanos, 3ª, Madrid: McGraw Hill
Gómez-Mejía, Luis R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L., Gestión de recursos humanos, , Madrid: Pearson Prentice Hall
Valverde, M., Introducció a la Gestió de Recursos Humans, (pendent publicació versió 2010), Ediuoc
García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.), Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos, , Madrid: Thomson
, Capital Humano, ,
, Dirigir Personas, ,
, Harvard Business Review, ,

Complementària

· Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

· Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

· Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

· Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

· Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

· Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

· Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

· Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

. Werther, W.B. y Davis, K. Administración de personal y Recursos Humanos. McGraw Hill (1999).

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/16041004
ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES/16041005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent