DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 16042109
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant A la primera part, Monopoli, s’analitza la relació entre estructura de mercat i eficiència, tant des d’un punt de vista estàtic com dinàmic; també s’inclouen els diferents casos de discriminació de preus que pot du a terme un monopolista i finalment s’analitza la dimensió vertical de l’empresa, amb les avantatges i desavantatges que presenta la integració al llarg del procés productiu. A la segona part, Oligopoli, es recorden en primer lloc alguns conceptes de teoria de jocs, que facilita enormement la comprensió de situacions en les quals hi ha un nombre limitat d’agents econòmics que prenen decisions; seguidament s’estudia el model clàssic de competència en quantitats de Cournot, així com la solució de col•lusió i la seva estabilitat. El segon tema d’aquest apartat és destinat a les decisions seqüencials, als avantatges que pot reportar decidir abans que la resta d’agents econòmics i les estratègies que se’n deriven d’aquesta situació. Finalment, el tercer tema recull els models de competència en preus, primer el model de Bertrand com a model bàsic sense diferenciació de producte i després els models de diferenciació horitzontal i vertical.

Competències
Codi  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el funcionament dels mercats i de les practiques empresarials utilitzant la teoria de jocs no cooperatius, principalment amb informació complerta. A3
A7
B2
B3

Continguts
Tema Subtema
Part I: MONOPOLI CAPÍTOL 1. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT
1.1 Monopoli i poder de mercat
1.2 Eficiència i estructura de mercat
1.3 Eficiència dinàmica: innovació
Annex 1. Competència perfecta
Annex 2. Agregació de demandes
Annex 3. Preferències quasi-lineals


CAPÍTOL 2. DISCRIMINACIÓ DE PREUS
2.1 Discriminació perfecta
2.2 Discriminació de segon grau
2.3 Discriminació de tercer grau
2.4 Extensions: discriminació temporal i interdependència de demandes


CAPÍTOL 3. RELACIONS VERTICALS
3.1 Control vertical
3.2 Integració vertical
3.3 Límits a la integració vertical
Annex 1. Monopoli bilateral


Part II: OLIGOPOLI CAPÍTOL 4. MODELS BÀSICS D’OLIGOPOLI
4.1 Conceptes de teoria de jocs
4.2 La capacitat com a variable estratègica: model de Cournot
4.3 Solució de col·lusió
4.4 Estabilitat dels càrtels
Annex 1. Oligopoli i poder de mercat

CAPÍTOL 5. ENTRADA A LA INDÚSTRIA
5.1 Model de Stackelberg
5.2 Avantatja del primer moviment
5.3 Barreres a l’entrada
Annex 1. Model de Stackelberg-Dixit
Annex 2 Mercats atacables


CAPÍTOL 6. COMPETÈCIA EN PREUS
6.1 La paradoxa de Bertrand
6.2 Explicacions a la paradoxa de Bertrand
6.3 Duopoli amb diferenciació horitzontal de producte
6.4 Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
6.5 Diferenciació vertical de productes



Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'activitats i casos pràctics

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de dubtes generals

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Resolució d'exercicis i qüestions teòriques 85
Proves objectives de preguntes curtes Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria:

Els alumnes poden optar per l'avaluació continuada o bé per l'avaluació tradicional.

o L'avaluació continuada:

  • Consta de dues parts: tres presentacions d'exercicis (15% de la nota final) i dues proves parcials (part I: 35% i part II: 50% de la nota final).
  • La darrera d'aquestes proves es durà a terme el dia de l'examen de la primera convocatòria.
  • Per a poder superar l'assignatura per aquest sistema s'han de presentar totes les proves i exercicis.
  • o Sistema tradicional d'avaluació.

  • Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de fer un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final).

  • Segona convocatòria:

    Consta d'un examen de tots los continguts del programa (100% de la nota final).


    Fonts d'informació

    Bàsica

    Church, Jeffrey; Ware, Roger. Industrial Organization. Madrid: McGraw-Hill, 1999.

    Oliva, M., Carles, M., Durán, C. y Pérez, M.J., Teoria de l'Organització Industrial. URV. 2008

    Tarziján, J. y Paredes, R. Organización industrial para la estrategia empresarial.Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006

    Complementària

    Cabral, Luis. Economía Industrial. Madrid: McGraw Hill, 1996.

    Fernández de Castro, Juan; Duch, N. Economía Industrial: un enfoque estratégico. Madrid: McGraw-Hill, 2003.

    Milgron, Paul; Roberts, John. Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Barcelona: Ariel, 1992.

    Tirole, J. (1990): La teoría de la organización industrial. Ariel Economía. Barcelona.

    Recomanacions

    Assignatures que en continuen el temari
    POLÍTICA INDUSTRIAL/16042110


    Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
    MICROECONOMIA II/16041015