Codi |
|
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
Objectius |
Competències |
Descriure les característiques de les diferents estructures tipus que poden identificar-se en un mercat, així com de les implicacions de cadascuna d'elles sobre el benestar social. |
A3
|
|
|
Conèixer les diferents formes de cooperació i col·lusió que poden adoptar les empreses. |
A3 A6
|
|
|
Comprendre els incentius a establir acords col·lusius per part de les empreses, i avaluar l'estabilitat d'aquests acords al llarg del temps. |
A3
|
|
|
Contrastar els models teòrics que intenten explicar el comportament de les empreses, amb evidència empírica proporcionada per estudis més recents |
A3 A6 A7
|
|
|
Llegir i entendre articles científics publicats (la majoria d'ells en anglès) que tracten els temes de l'Economia industrial |
A3 A5
|
B3
|
C1
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.
Fundamentos de la Política Industrial
|
1. Justificaciones y críticas de la política industrial
2. Instrumentos de política industrial
3. El paradigma Estructura-Conducta-Resultados.
4. La política industrial en España y en la Unión Europea |
Tema 2.
La política de innovación tecnológica |
1. ¿Por qué es importante apoyar la I+D?
2. Los fallos de mercado relacionados con la innovación.
3. Conflictos entre la política de innovación y la defensa de la competencia.
4. Relación entre los incentivos a innovar y la estructura de mercado.
5. Algunos modelos teóricos.
6. El esfuerzo en I+D en España y l Unión Europea.
|
Tema 3.
El sector público empresarial y las privatizaciones. |
1. Diferencias entre empresas públicas y privadas
2. ¿Por qué y para qué se privatiza?
3. El problema del monopolio natural
4.El proceso de privatización en España y en la Unión Europea.
5. Un modelo teórico de empresa mixta. |
Tema 4.
La política regulatoria en las industrias de red. |
1. Características básicas de las industrias de red.
2. Ejemplos de industrias de red.
3. Estructura de mercado: integración y separación vertical.
4. Regulación de los precios de un monopolio natural
4.1. Regulación de precios finales: teoría y práctica
4.2. El problema de interconexión y la regulación de precios de interconexión
5. Regulación y estado de la competencia de los servicios de red en España |
Tema 5.
La política de defensa de la competencia. |
1. Poder de mercado: aspectos teóricos y prácticos
2. Definición y debates entorno a la polític de defensa de la competencia
3. Actuaciones sobre la conducta: acuerdos colusorios, abuso de posición dominante, discriminación de precios y precios predatorios, establecimiento de barreras de entrada, etc.
4. Actuaciones sobre la estructura:fusiones horizontales y verticales
5. La política de defensa de la competencia en España. Algunos casos de estudio |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor dedicarà la primera hora del curs a explicar als alumnes en què consisteix l'assignatura; en concret enunciarà breument tant els continguts del temari com els criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició oral per part del professor sobre els continguts bàsics de l'assignatura. A més de donar una visió general sobre els mateixos, sovint és farà referència al treball dut a terme per diferents autors sobre temes d'economia i política industrial, i es discutiran a classe els articles científics publicats per part d'aquests autors. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Després de cada tema, es dedicarà una classe a la resolució d'exercis pràctics (numèrics i d'anàlisi gràfic) relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Descripció |
Els alumnes haurien de dedicar almenys aquest temps a resoldre amb el professor els dubtes que tinguin tant sobre els continguts teòrics com dels exercicis pràctics realitzats a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Para superar la matèria els alumnes podran optar por dues de les següents modalitats: la modalitat de l’examen final que tindrà lloc durant les dues dates que determini la FCEE durant els mesos de Maig-Juliol, o la modalitat dels exàmens parcials que tindran un caràcter eliminatori. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- Callejón, M.; Bel, Germà; Costa, M.T.; Segarra, A. (2000) Economia Industrial, Barcelona: Ediciones de la Universitat Oberta de Catalunya
- Cabral,
L. (1997), Economía Industrial, McGraw-Hill, Madrid.
- Cabral, L. (2000) Introduction to Industrial Organization, Cambridge: MIT Press.
|
Complementària |
|
-
Carlton, D, and J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th edition, Pearson,
Addison-Wesley
- Clarke, R. (1993) Economía
Industrial, Civitas, Madrid, 1993
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|