Código |
|
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
Objetivos |
Competencias |
Descriure les característiques de les diferents estructures tipus que poden identificar-se en un mercat, així com de les implicacions de cadascuna d'elles sobre el benestar social. |
A3
|
|
|
Conèixer les diferents formes de cooperació i col·lusió que poden adoptar les empreses. |
A3 A6
|
|
|
Comprendre els incentius a establir acords col·lusius per part de les empreses, i avaluar l'estabilitat d'aquests acords al llarg del temps. |
A3
|
|
|
Contrastar els models teòrics que intenten explicar el comportament de les empreses, amb evidència empírica proporcionada per estudis més recents |
A3 A6 A7
|
|
|
Llegir i entendre articles científics publicats (la majoria d'ells en anglès) que tracten els temes de l'Economia industrial |
A3 A5
|
B3
|
C1
|
tema |
Subtema |
Tema 1.
Fundamentos de la Política Industrial
|
1. Justificaciones y críticas de la política industrial
2. Instrumentos de política industrial
3. El paradigma Estructura-Conducta-Resultados.
4. La política industrial en España y en la Unión Europea |
Tema 2.
La política de innovación tecnológica |
1. ¿Por qué es importante apoyar la I+D?
2. Los fallos de mercado relacionados con la innovación.
3. Conflictos entre la política de innovación y la defensa de la competencia.
4. Relación entre los incentivos a innovar y la estructura de mercado.
5. Algunos modelos teóricos.
6. El esfuerzo en I+D en España y l Unión Europea.
|
Tema 3.
El sector público empresarial y las privatizaciones. |
1. Diferencias entre empresas públicas y privadas
2. ¿Por qué y para qué se privatiza?
3. El problema del monopolio natural
4.El proceso de privatización en España y en la Unión Europea.
5. Un modelo teórico de empresa mixta. |
Tema 4.
La política regulatoria en las industrias de red. |
1. Características básicas de las industrias de red.
2. Ejemplos de industrias de red.
3. Estructura de mercado: integración y separación vertical.
4. Regulación de los precios de un monopolio natural
4.1. Regulación de precios finales: teoría y práctica
4.2. El problema de interconexión y la regulación de precios de interconexión
5. Regulación y estado de la competencia de los servicios de red en España |
Tema 5.
La política de defensa de la competencia. |
1. Poder de mercado: aspectos teóricos y prácticos
2. Definición y debates entorno a la polític de defensa de la competencia
3. Actuaciones sobre la conducta: acuerdos colusorios, abuso de posición dominante, discriminación de precios y precios predatorios, establecimiento de barreras de entrada, etc.
4. Actuaciones sobre la estructura:fusiones horizontales y verticales
5. La política de defensa de la competencia en España. Algunos casos de estudio |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
El professor dedicarà la primera hora del curs a explicar als alumnes en què consisteix l'assignatura; en concret enunciarà breument tant els continguts del temari com els criteris d'avaluació. |
Sesión magistral |
Exposició oral per part del professor sobre els continguts bàsics de l'assignatura. A més de donar una visió general sobre els mateixos, sovint és farà referència al treball dut a terme per diferents autors sobre temes d'economia i política industrial, i es discutiran a classe els articles científics publicats per part d'aquests autors. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Després de cada tema, es dedicarà una classe a la resolució d'exercis pràctics (numèrics i d'anàlisi gràfic) relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
|
descripción |
Els alumnes haurien de dedicar almenys aquest temps a resoldre amb el professor els dubtes que tinguin tant sobre els continguts teòrics com dels exercicis pràctics realitzats a classe. |
|
|
descripción |
Peso |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
Al llarg del curs es realitzen 2 proves que consistiran en una sèrie de preguntes curtes i problemes numérics, en les quals l'alumne haurà de demostrar que ha assimilat bé els conceptes teòrics i que sap resoldre els exercicis pràctics.
Cada prova comptarà un 30% de la nota final d'avaluació continuada.
Per a fer l'avaluació continuada cal treure en cadascuna de les parts un mínim del 35% del seu valor.
L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
60% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
Básica |
|
* Bel, G., J. Calzada y X. Fageda (2006), “Liberalización y
Competencia en España: ¿Dónde Estamos”, ICE num. 829, pp.
123-144. * Cabral, L. (1997), Economía Industrial, McGraw-Hill,
Madrid. * Callejón, M., G Bel, MT Costa y A Segarra (2001),
Economia Industrial. Editorial Civitas - Universitat Oberta de
Catalunya. * Carlton, D, y
J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th edition, Pearson,
Addison-Wesley. * Church, J. Y Ware, R. (2000), Industrial Organization. A
Strategic Approach, McGraw-Hill. * Motta, M. (2004), Competition Policy:
Theory and Practice. Cambridge
University Press. |
Complementária |
|
-
Carlton, D, and J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th edition, Pearson,
Addison-Wesley
- Clarke, R. (1993) Economía
Industrial, Civitas, Madrid, 1993
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|