DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) POLÍTICA INDUSTRIAL Código 16042110
Titulación
Administración y Dirección de Empresas (2002)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Obligatoria Cuarto Segundo
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Economia
Coordinador/a
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
Correo-e marioeduardo.firmenich@urv.cat
jordijosep.teixido@urv.cat
Profesores/as
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
TEIXIDÓ FIGUERAS, JORDI JOSEP
Web
Descripción general e información relevante S'analitza la forma en que s'organitzen els mercats y els motius per els que els poders públics han de regular els mercats i les empreses.

Competencias
Código  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Descriure les característiques de les diferents estructures tipus que poden identificar-se en un mercat, així com de les implicacions de cadascuna d'elles sobre el benestar social. A3
Conèixer les diferents formes de cooperació i col·lusió que poden adoptar les empreses. A3
A6
Comprendre els incentius a establir acords col·lusius per part de les empreses, i avaluar l'estabilitat d'aquests acords al llarg del temps. A3
Contrastar els models teòrics que intenten explicar el comportament de les empreses, amb evidència empírica proporcionada per estudis més recents A3
A6
A7
Llegir i entendre articles científics publicats (la majoria d'ells en anglès) que tracten els temes de l'Economia industrial A3
A5
B3
C1

Contenidos
tema Subtema
Tema 1.
Fundamentos de la Política Industrial
1. Justificaciones y críticas de la política industrial
2. Instrumentos de política industrial
3. El paradigma Estructura-Conducta-Resultados.
4. La política industrial en España y en la Unión Europea
Tema 2.
La política de innovación tecnológica
1. ¿Por qué es importante apoyar la I+D?
2. Los fallos de mercado relacionados con la innovación.
3. Conflictos entre la política de innovación y la defensa de la competencia.
4. Relación entre los incentivos a innovar y la estructura de mercado.
5. Algunos modelos teóricos.
6. El esfuerzo en I+D en España y l Unión Europea.
Tema 3.
El sector público empresarial y las privatizaciones.
1. Diferencias entre empresas públicas y privadas
2. ¿Por qué y para qué se privatiza?
3. El problema del monopolio natural
4.El proceso de privatización en España y en la Unión Europea.
5. Un modelo teórico de empresa mixta.
Tema 4.
La política regulatoria en las industrias de red.
1. Características básicas de las industrias de red.
2. Ejemplos de industrias de red.
3. Estructura de mercado: integración y separación vertical.
4. Regulación de los precios de un monopolio natural
4.1. Regulación de precios finales: teoría y práctica
4.2. El problema de interconexión y la regulación de precios de interconexión
5. Regulación y estado de la competencia de los servicios de red en España
Tema 5.
La política de defensa de la competencia.
1. Poder de mercado: aspectos teóricos y prácticos
2. Definición y debates entorno a la polític de defensa de la competencia
3. Actuaciones sobre la conducta: acuerdos colusorios, abuso de posición dominante, discriminación de precios y precios predatorios, establecimiento de barreras de entrada, etc.
4. Actuaciones sobre la estructura:fusiones horizontales y verticales
5. La política de defensa de la competencia en España. Algunos casos de estudio

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias El professor dedicarà la primera hora del curs a explicar als alumnes en què consisteix l'assignatura; en concret enunciarà breument tant els continguts del temari com els criteris d'avaluació.
Sesión magistral Exposició oral per part del professor sobre els continguts bàsics de l'assignatura. A més de donar una visió general sobre els mateixos, sovint és farà referència al treball dut a terme per diferents autors sobre temes d'economia i política industrial, i es discutiran a classe els articles científics publicats per part d'aquests autors.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Després de cada tema, es dedicarà una classe a la resolució d'exercis pràctics (numèrics i d'anàlisi gràfic) relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
descripción
Els alumnes haurien de dedicar almenys aquest temps a resoldre amb el professor els dubtes que tinguin tant sobre els continguts teòrics com dels exercicis pràctics realitzats a classe.

Evaluación
  descripción Peso
Pruebas objetivas de preguntas cortas Al llarg del curs es realitzen 2 proves que consistiran en una sèrie de preguntes curtes i problemes numérics, en les quals l'alumne haurà de demostrar que ha assimilat bé els conceptes teòrics i que sap resoldre els exercicis pràctics.
Cada prova comptarà un 30% de la nota final d'avaluació continuada.
Per a fer l'avaluació continuada cal treure en cadascuna de les parts un mínim del 35% del seu valor.

L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.
60%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.


Fuentes de información

Básica

* Bel, G., J. Calzada y X. Fageda (2006), “Liberalización y Competencia en España: ¿Dónde Estamos”,

ICE

num. 829, pp. 123-144. 

* Cabral, L. (1997), Economía Industrial, McGraw-Hill, Madrid.

* Callejón, M., G Bel, MT Costa y A Segarra (2001), Economia Industrial. Editorial Civitas - Universitat Oberta de Catalunya.

* Carlton, D, y J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th edition, Pearson, Addison-Wesley.

* Church, J. Y Ware, R. (2000), Industrial Organization. A Strategic Approach, McGraw-Hill.

* Motta, M. (2004), Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press.

Complementária
  • Carlton, D, and J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th edition, Pearson, Addison-Wesley  
  • Clarke, R. (1993) Economía Industrial, Civitas, Madrid, 1993
Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.